چرا کاندیداها و طرفداران آنها در قبال زیبایی شهر و حفاظت از اموال شهری سهل انگاری می کنند؟!
به گزارش زرین نامه؛ با وجود ابداع و ظهور شیوه های نوین تبلیغاتی در عصر حاضر، تبلیغات کاغذی هنوز در صدر مدل های تبلیغاتی جای دارد و با وجود راه افتادن پویش هایی نظیر نه به تبلیغات کاغذی و امثالهم، امسال نیز شاهد استفاده از این شیوه ی تبلیغاتی در اکثر شهر های کشور بودیم. در واقع بعد از آغاز یک هفته مهلت قانونی کاندیداها برای تبلیغات، ماراتن نصب پوستر و تراکت در ابعاد مختلف بر روی در و دیوار شهر آغاز شد و این رقابت چشمگیر تا پاسی از نیمه شب روز چهار شنبه ادامه داشت.
صندوق های پست و صدقات، دستگاه پارکبان الکترونیک، سطل های زباله، پست های مخابرات و برق، کیوسک های تلفن، ستون های برق و درختان، دیوار های تازه سنگ کاری شده، درب و دیوار ساختمان های دولتی و ... هیچکدام از هجوم لشکر کاغذ های تبلیغاتی در امان نبودند. در مدت این یک هفته کاندیداها به هر نحوی که می توانستند اقدام به معرفی خود و برنامه های هایشان نمودند و سطح شهر و زمین و آسمان شهر این روزها در تسخیر کاندیداهایی بود که تلاش می کردند به هر نحو ممکن پیروز انتخابات باشند.
این بی توجهی به مبلمان شهری و تخریب اموال عمومی توسط کاندیداها و اطرافیان شان، در حالی صورت گرفت که اکثر کاندیداهای محترم در شعارهای تبلیغاتی و برنامه هایشان از زیبا سازی شهر سخن به میان می آورند که در نوع خود قابل تامل است. افرادی که ادعای سازندگی و سربلندی شهر را دارند و در پوستر ها یشان با لبخند و ژست های ژورنالیستی از مسئولیت همگانی، داشتن شهر شاد و سربلند و آباد دم می زنند با چسباندن پوستر و بنر در ابعاد مختلف ، در تخریب چهره و نمای شهر از هیچ کوششی فروگذار نکردند! تا جایی که عده ای شهروندان با انتقاد شدید از تخریب فضای شهری بر اثر تبلیغات غیرمجاز برخی کاندیداهای شوراها معتقدند: کاندیدای شورایی که در تبلیغات خود اقدم به تخریب شهر میکند، قطعا نمیتواند موجب رشد و توسعه شهری شود. چرا که در نصب تصاویر، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در بسیاری از موارد دستورالعملها و قوانین تبلیغات انتخاباتی شوراها رعایت نشده است و متأسفانه ظاهراً این رقابت ایجاد شده که کاندیداها هرچه بیشتر و در اندازههای خارج از حد متعارف اقدام به نصب تصاویر و بنرها کنند.
فرهنگ سازی عمومی
هر چند عده ای معتقدند بسیاری از معضلات اجتماعی با فرهنگ سازی و ایجاد بستر لازم قابل رفع و رجوع هستند ولی باید بپذیریم به دلیل مدت محدود تبلیغات و طولانی بودن فاصله برگزاری انتخابات، در عمل امکان یادآوری نمای شهر در مقطع تبلیغات ناممکن است و همه ساله در موعد انتخابات شاهد چنین بی نظمی های تبلیغاتی هستیم. دردمندانه بار اصلی و فشار مضاعف این وندالیسم و ناهنجاری اجتماعی بر عهده رفتگران و پاکبان زحمتکشی خواهد بود که با کمترین حقوق و مزایا باید به زیبا سازی شعار هایی بپردازند که بخش اعظمی از آنها در خصوص مبلمان شهری و پاکیزه نگه داشتن شهر است.
دریافت وثیقه تنها راهکار حفاظت از نمای ظاهری شهر
با وجود تدابیر دولت و شهرداری ها و سایر مسئولین قضایی و امنیتی شهر، در خصوص جلوگیری از نصب پوستر و تراکت در مکان های ممنوعه، به نظر این تدابیر چندان کارساز نیستند و همه ساله شاهد افزایش نصب پوستر در مکان های غیر مجاز هستیم. فلذا پیشنهاد می شود در سنوات آینده در موعد ثبت نام مبلغی به عنوان وثیقه یا ضمانت از کاندیداها دریافت شود و به آنها ابلاغ شود که بعد از انتخابات وظیفه جمع آوری بنر ها و پوستر های تبلیغاتی به عهده خودشان است و در صورت عدم همکاری مبلغ مورد نظر جهت پاکسازی پوستر ها به نفع دولت ضبط می گردد. با این شیوه قطع به یقین روش و رویکرد دوستان در نصب پوستر تغییر می کند و اکثر اعلامیه ها و پوستر ها با چسب نواری نصب می شوند. امید مسئولان محترم در سال های آتی این طرح را به صورت پایلوت در شهرستان اجرا کنند و زمینه را برای داشتن شهری زیبا و تمیز فراهم کنند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه