برندسازی برای حجاب و عفاف/ وقتی پارچهفروشی مقدم بر مدسازی است
قرار بود نمایشگاه حجاب و عفاف فرصتی باشد برای ارائه محصولات این چنینی اما آنچه بیش از هر چیز توجه را جلب میکرد، پارچه فروشیهایی بود که تنها پارچه چادر هم نمیفروختند.
به گزارش زرین نامه؛ بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن جمعه ۲۶ خردادماه به کار خود پایان داد. حجاب و عفاف، یکی از بخشهای مهم این نمایشگاه بود. در نمایشگاه حجاب و عفاف امسال، ۱۸۰ غرفه در بخش ارائه محصولات و ۴۰ غرفه در بخش تبلیغی و ترویجی وجود داشت؛ غرفههایی که بیش از آن که به معرفی محصولات جدید در این زمینه بپردازند، سرگرم تعویض چادر نو با کهنه و فروش انواع پارچههای نخی و چادری بودند.
موسسه حلما یکی از موسسات فعال در زمینه تولید محصولات حجاب و عفاف است که در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن شرکت کرده و به ارائه انواع روسری، چادر و مانتوی عربی پرداخته بود. قیمت روسریها از ۵۰ تا ۲۰۰، مانتوها از ۳۰۰ تا ۶۰۰ و چادرهای عربی این موسسه از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود؛ مسئول غرفه حلما در پاسخ به این که آیا قیمت مانتو و چادرهای تولیدی این موسسه گران نیست، بیان کرد: ما تولید انبوه نداریم. معلوم است وقتی از یک طرح، تعداد محدودی تولید میشود، به همان میزان، قیمت بالاتر میرود.
از او درباره استقبال مخاطبان از انواع مختلف چادر میپرسی و او در جواب میگوید: چادرهای عربی نگین دار از فروش بیشتری برخوردارند. همه این چادرها در شرکت تولیدی موسسه حلما که در امارات است طراحی و دوخته میشوند و پس از آن به ایران میآیند.
به گفته مدیر فروش موسسه حلما، نمایشگاه قرآن، فرصت و بهانهای است تا مردم از شهرهای مختلف و حتی از گوشه و کنار تهران به مصلا بیایند و با برندهای مختلف اشنا شوند بگذریم از آن که نمایندگان کشورهای مسلمان هم همزمان با نمایشگاه به تهران میآیند و ما میتوانیم تولیدات خود را به غیر ایرانیها معرفی و برایشان بازاریابی کنیم.
او در پاسخ به این که چرا مانتوهایی که توسط موسسات حجاب و عفاف تولید میشود، بسیار بلند است و با قد و قامت بیشتر ایرانیها، تناسب چندانی ندارد بیان کرد: کشورهای عربی هم مشتری ما هستند. اما هموطنان ما میتوانند مانتوها را کوتاه کنند؛ ضمن این که مانتوهای این چنین، جایگزین چادرند و موسسه ما میکوشد تا به نیاز خانم محجبهای که هم دلش میخواهد حجاب خود را رعایت کند هم شیک پوش باشد را فراهم کند.
غرفه دیگری از نماشگاه حجاب و عفاف به فروش لباس ویژه روحانیت اختصاص یافته بود و محمد مهدی سلیمانی، مسئولیت آن را برعهده دارد. به گفته او، فروش عمده با عبا و عمامه است اما در فروشگاه آنان، ملزومات دیگر چون پیراهن و شلوار و کت و شلوار پاسداری یا لبنانی هم فروخته میشود. قیمت کت و شلوار مردانه ۱۲۵ و پسرانه ۹۵ هزار تومان است. بهای پیراهنها از ۲۰ تا ۳۵ و شلوارهای کمری از ۳۵ تا ۴۵ و خانگی بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است.
سلیمانی هم نمایشگاه قرآن را در معرفی برندهای مختلف حجاب و عفاف موثر دانست و این مساله نشان میدهد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به یکی از اهداف خود که همانا تبدیل نمایشگاه قران به فرصتی برای ساختارمند شدن محصولات حجاب و عفاف بوده، رسیده است.
پیش از این هم حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود: کارشناسان ما معتقدند با تمرکز بخش حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن، ساختار عرضه و توزیع این محصولات نهادینه شده و شکل گرفته است. به عبارتی در ایام نمایشگاه، همه برندهای فعال در زمینه حجاب و عفاف، زیر یک سقف جمع میشوند و همین مساله باعث میشود، خانواده برندهای مختلف را بشناسند و به فروشگاههای هر برند مراجعه و کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.
او همچنین به طرح تقای کیفیت چادرهای نماز اشاره و بیان کرده بود: سال گذشته، برای اولین بار این طرح را که یک طرح ملی است اجرا کردیم. مبنای ما هم این بود که پارچه چادر نماز باید روشن و طرح آن شبیه چادرهای قدیمیباشد. در این طرح، هرکس میتوانست با قیمت تمام شده که ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است چادر تهیه کند. نخ و پارچه و دوخت این چادرها کاملا ایرانی است و امسال هم در نمایشگاه قرآن اجرا میشود.
اما علاوه بر چادر نماز، چادرهای مشکی کهنه هم با چادرهای نو معاوضه میشدند و بسیاری از مراجعه کنندگان به نمایشگاه حجاب و عفاف در پی چنین چیزی بودند و گرچه کارگروه مد و لباس کشور، تنها یک موسسه را برای این منظور معرفی کرده بود اما بیشتر غرفههای فروش پارچه چادری، چادرهای کهنه را از مشتریها میگیرند و در ازای دریافت مبلغی که بین ۴۸ تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان متغیر است و به جنس پارچه مربوط میشود، چادر نو در اختیارشان میگذارند.
قرار بود انواع چادر و مانتوهای ایرانی - اسلامی در نمایشگاه حجاب و عفاف به نمایش و فروش گذاشته و برندهای مختلف معرفی شوند. اما آنچه بیش از هر چیز توجه تو را به خود جلب میکرد، پارچه فروشیهایی بود که تنها پارچه چادر مشکی و رنگی نمیفروختند؛ بلکه انواع ملحفه و پارچه نخی هم در این غرفهها به فروش میرسید.
در این میان دو یا سه موسسهای هم بودند که برای کودکان و نوجوانان مانتو تولید میکردند. مانتوهایی رنگی و نسبتا زیبا. «هیژا» یکی از این موسسات بود که زیر نظر کارگروه مد و لباس فعالیت میکرد و در غرفه آن مانتوهایی برای بچههای ۵ تا ۱۳ سال به چشم میخورد و این مساله، از نکات جالب توجه نمایشگاه حجاب و عفاف بود.
منبع: مهر
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه