کالای ایرانی در پیچ و خم فرهنگ حمایت
خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل در شرایط اقتصادی که کشور ما در آن به سر می برد یک امر کاملا عقلانی است که مقام معظم رهبری بارها بر روی آن تاکید کرده اند، اما متاسفانه این مهم مورد غفلت واقع شده و کالاهای وارداتی در بازارهای داخلی جولان می دهند.
به گزارش زرین نامه؛ علیرضا مزیدی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول نوشت: در حالی شاهد جولان کالاهای وارداتی در بازارهای داخلی هستیم که کالاهای مشابه داخلی مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرند و کشورمان با مشکلاتی همچون بیکاری مواجه است.
این روزها حتی بسیاری از تولیدات داخلی با نام و نشان کالاهای خارجی در بازار عرضه شده و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که تولید داخلی مایه مباهات است برای تولید کننده و فروشنده داخلی، جنس ایرانی مایه مباهات نیست.
واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است، لذا برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را شاهد باشیم.
راهکارهایی برای ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی
رسیدن به جایی که کالای ایرانی مورد استقبال مردم واقع شود، دو راهکار دارد: اول اینکه دولت می تواند خرید محصولات خارجی توسط دستگاه های تابعه خود و کلیه دستگاه هایی که به نوعی بودجه خود را از دولت دریافت می کنند، را ممنوع اعلام کند. البته باید منتظر ماند و دید که سازمان های دولتی و تابعه تا چه اندازه به این مصوبه پایبند هستند و به آن عمل می کنند.
اگر می خواهیم مردم به خرید کالای خارجی عادت نکنند، باید از کالای ایرانی به طور بی شائبه حمایت کنیم، چرا که حمایت از تولیدات داخلی، پاسداری از اقتصاد ملی است. لذا ابتدا دولت باید خود را از خرید کالای خارجی و ترجیح آن بر تولیدات داخلی مبرا کند. از سوی دیگر باید با رسیدگی به موضوع مشکلات تولیدکنندگان و معیشت کارگران زمینه های لازم برای تولید کالای ایرانی با کیفیت را فراهم کنند. پس از آنکه دولت خود در این مسیر پیش قدم شد، می تواند از مردم هم بخواهد که کالای ایرانی را بر نمونه خارجی آن ترجیح دهند.
دولت برای انجام این کار ضمن فرهنگ سازی و تشریح فواید خرید کالای ایرانی برای کشور می بایست زمینه را نیز برای ترغیب مردم به مصرف تولیدات داخلی از طریق افزایش کیفیت و مناسب سازی هزینه تمام شده فراهم کند.
البته مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست. بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند. تولیدکننده باید مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به او بدهد و مصرف کننده هم باید تا جنس ایرانی هست، جنس خارجی نخرد.
لزوم افزایش تولیدات داخلی
به فرموده رهبر معظم انقلاب «ما باید تولید ملی را افزایش بدهیم، تقویت کنیم؛ عادت کنیم به مصرف تولیدات داخلی؛ عادت کنیم به بالابردن کیفیت تولیدات داخلی، که البته در این مورد مسئولین دولتی و همچنین قانونگذاران وظایف سنگینی دارند...». در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند تا هر ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند. اطلاع رسانی از طریق رسانه ها بخصوص صدا و سیما در خصوص فواید خرید کالای ایرانی و عوارض خرید کالای خارجی برای کشور می تواند مردم را به خرید تولیدات داخلی ترغیب کند.
یکی از عوارض خرید کالای خارجی بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی است که امروز بسیاری از خانواده ها با معضل بیکاری به نوعی دست و پنجه نرم می کنند که این معضل خود زمینه ساز معضلات اجتماعی بسیاری است.
همچنین ایجاد همگرایی در جهت افزایش خرید کالای ایرانی می تواند عامل اصلی در راستای رونق اقتصادی و رفع معضلات اجتماعی باشد. در اینجا رابطه ی متقابل بین تولید کننده و مصرف کننده می تواند عامل اصلی جهت رفع این مشکل اساسی باشد زیرا اعتماد عمومی یکی از شروط حرکت موتور اقتصادی کشور است.
در این فضا عملکرد مدیران ارشد و دستگاه های اجرایی و تبیین همه جانبه آن می تواند یکی دیگر از عوامل اعتماد عمومی باشد.
امیدواریم با تاکیدات مقام معظم رهبری و ایجاد فضای همگرایی و اتخاذ تصمیم های درست راهبردی چرخه ی اقتصاد کشور حرکت خودش را شتاب داده و دولت بتواند در راستای اجرای نقش های تخصیصی، تثبیتی، توزیعی و قانونی هرچه پرنگ تر ایفای نقش نماید.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه