صحنه گردانی ضد انقلاب برای هاشمی و خاتمی

زرین نامه: هم خاتمی و هم هاشمی می دانند ورود به این انتخابات و شکست در آن، به معنای پایان نفوذ نسبی خود بر بخش بزرگی از مجموعه های سیاسی کشور و مرگ حیات سیاسی آنها است.

از مدت ها قبل فضاسازی رسانه های داخلی و خارجی معلوم الحال خبرسازی و فضاسازی های سیاسی و اجتماعی ویژه ای را برای به صحنه آوردن مجدد هاشمی و خاتمی به کاربسته اند و در این میان صحنه گردان اصلی را سایت های ضدانقلاب به عهده گرفته اند.

آنها به هر دلیل برای تاثیر گذاری و گل آلود کردن انتخابات باشکوه ایران کمر بسته اند تا ماهی خود را از آن صید کنند.

البته این روزها، خبرهای ضد و نقیضی از اردوگاه به اصطلاح دعوت کنندگان هاشمی و خاتمی به گوش می رسد.

درباره خاتمی عده ای معتقدند او همچنان می تواند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؛ گروهی نیز فکر می کنند که خاتمی توان رقابت در عرصه انتخابات را ندارد و باید چهره ای معتدل پا به این عرصه بگذارد و برخی دیگر نیز تکرار پروژه « موج سازی» از سوی خاتمی و تحویل دادن آن به کاندیدای مورد نظر را پیشنهاد می دهند.

اما آنچه به وضوح دیده می شود، این است که خاتمی از تکرار یک تجربه تلخ دیگر نظیر انتخابات سال 88 هراس دارد . او تجربه شکست هاشمی رفسنجانی را که برای سومین بار پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشت را در ذهن دارد و چنین سرنوشتی برای وی کابوس است.

اخیرا نیز یکی از رسانه های داخلی جزئیّاتی از دیدار انتخاباتی و نوروزی، هاشمی و خاتمی را منتشر کرد که در فضای سیاسی و رسانه ای کشور بازتاب وسیعی داشت.

در این گزارش آمده است که « در این دیدار خاتمی به هاشمی رفسنجانی پیشنهاد کاندیداتوری ارائه می کند و می گوید : بهتر است شما در انتخابات ریاست جمهوری آتی کاندیدا شوید؛ چرا که از نظر بنده ، بسیاری از سیاسیّون و مردم ؛ شما بهترین گزینه برای ریاست جمهوری محسوب می شوید. »

ظاهرا در ادامه این دیدار هاشمی پیشنهاد وی را نمی پذیرد و در عین حال پیشنهادی را به خاتمی ارائه می کند.

هاشمی در پیشنهاد انتخاباتی خود خطاب به خاتمی می گوید: « بهتر است همچون اصولگرایان که ساز و کار ائتلافی را برای معرفی کاندیدای خود در نظر گرفته اند، اصلاح طلبان نیز به سمت تشکیل یک ائتلاف بروند. همانطور که اصولگرایان " ائتلاف سه گانه " را برای رسیدن به اجماع برگزیده و معرّفی کرده اند، خوب است که اصلاح طلبان هم " ائتلاف 1 + 2 " را با حضور جنابعالی و آقایان "اسحاق جهانگیری" و "حسن روحانی" تشکیل دهند. »

در ادامه گزارش مطرح شده از این دیدار آمده : هاشمی با تأکید بر فصل الخطاب بودن نظر خاتمی در این ائتلاف اضافه می کند: اگر خروجی "ائتلاف سه نفره" برای کاندیداتوری، شما باشید که بهترین حالت برای اصلاح طلبان بوجود خواهد آمد. در غیر اینصورت ضمن موافقت با کاندیداتوری یک نفر از بین « جهانگیری » و « روحانی » از آنها حمایت کنید. البتّه خاتمی تمایلی به این پیشنهاد نشان نداده است.»

سایت دویچه وله نیز با انتشار این خبر می نویسد: «خاتمی در عین‌حال ضمن پیشنهاد کاندیداتوری به هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد که از نظر وی و "بسیاری از سیاسیون و مردم" رفسنجانی بهترین گزینه ممکن برای انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ماه ۱۳۹۲ است.»

دویچه وله در ادامه آورده است: «سیدمحمد خاتمی با تاکید بر این‌که نیروهای اقتدارگرا "تمام دستگاه‌هایشان را علیه من به کار خواهند انداخت"، افزود که در سال ۱۳۷۶ زیرساخت‌های لازم برای نامزدی وی در دوران اصلاحات به ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی فراهم شده بود. وی کار در آن برهه زمانی را "آسان‌تر" توصیف کرد و با تاکید بر این‌که مردم در حال حاضر انتظار دارند همه‌چیز یک‌شبه عوض شود، فشارها را بیشتر از هر زمان دیگر دانست.»

بی بی سی فارسی که یدی طولانی و خصمانه در دخالت در انتخابات ایران دارد، در تحلیلی نوشت: از نظر بسیاری از اصلاح طلبان اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی٬ روسای جمهور پیشین ایران بهترین گزینه ها برای انتخابات ریاست جمهوری هستند. اما هنوز هیچکدام از این دو نفر نظر قطعی خود را در خصوص نامزدی شان اعلام نکرده اند.

سایت ضد انقلاب "روز آنلاین" در اینباره نوشت: «یک روز بعد از ملاقات محمد خاتمی با هاشمی رفسنجانی که خبر آن به خارج درز کرد و در حالی که فعالیت ها برای دعوت از رییس جمهور پیشین برای کاندیداتوری در انتخابات آینده شدت گرفته، یک خبرگزاری نزدیک به اصلاح طلبان نوشت: محمد خاتمی در ملاقات با گروهی که به دیدارش رفته بودند گفت به دلیل فشارهائی که وارد می شود و هزینه هائی که محتمل است به هوادارانش وارد شود، آماده پذیرش این دعوت ها نیست.»

امروز نیز «روزنامه زنجیره ای شرق» منتسب به اصلاحات در تیتر 1 خویش در گزارشی مفصّل به بررسی این نشست پرداخت.

«شرق» در مطلبی با عنوان «نشست بررسی آرایش سیاسی/ خاتمی و هاشمی دیدار و مذاکره کردند» نوشت: « دیدار خاتمی و هاشمی در گفتگوی «شرق» با دو نفر از نزدیکان دو رئیس جمهوری پیشین تأیید شد. دیداری که به گفته «محسن هاشمی» و «زهرا اشراقی» (همسر رضا خاتمی) در هفته های گذشته برگزار شده است.

روایت ها امّا از این جلسه متفاوت بود. برخی از توافق این دو چهره بر سر حضور خاتمی در انتخابات سخن گفتند و برخی از توافق هر دو بر سر حمایت از فرد دیگری از جریان اصلاح طلب خبر دادند.

دیروز امّا سخنان «محسن هاشمی»، هنگام ثبت نام برای کاندیداتوری در «انتخابات شورای شهر» به نتایج این جلسه تعبیر شد.

برخی از سایت های خبری به نقل از «محسن هاشمی» خبر دادند که : هاشمی تا 15 روز آینده برای کاندیداتوری تصمیم می‌گیرد.

ایشان باید خودش برای کاندیداتوری تصمیم بگیرد امّا فشارها و درخواست ها برای کاندیداتوری آیت الله هاشمی زیاد شده و ایشان در این مدّت 15 روزه تصمیم خود را خواهند گرفت که بیایند یا نیایند.

پس از انتشار این خبر، برخی از افزایش احتمال نامزدی هاشمی در انتخابات سخن گفته و این موضوع را نتیجه جلسه مشترک دانستند امّا «محسن هاشمی» در گفتگو با «شرق» در توضیح این جمله گفت: منظور من این بود که تا روز ثبت نام برای انتخابات 15 روز بیشتر باقی نمانده و آقای هاشمی هر تصمیمی که قرار باشد بگیرند، در این 15 روز خواهند گرفت! آقای خاتمی و پدرم دیدارهایی در قالب دید و بازدید عید با یکدیگر داشتند. یعنی آقای خاتمی به دیدار پدرم رفتند و در پاسخ به این دیدار نوروزی آقای هاشمی هم به دیدار آقای خاتمی رفتند. در حال حاضر فشار‌ها به این دو بزرگوار برای حضور در انتخابات بسیار زیاد شده است. تصمیم در این خصوص مطمئنّاً بستگی به خودشان دارد. اما اینکه چه تصمیمی بگیرند هنوز مشخص و قابل پیش‌بینی نیست.

« زهرا اشراقی» نیز در پاسخ به این سئوال که: "گفته شده در این دیدار‌ها بر سر حمایت از کاندیداتوری فردی به‌ غیر از خودشان تصمیم گرفته‌اند؟"، گفت: در این خصوص نمی‌توانم اظهارنظر کنم.».

آنچه درباره اخبار مربوط به این دیدار مطرح می شود این است که چرا هاشمی و خاتمی درباره آمدن یا نیامدن "رفتاری مردد گونه دارند و دست دست" می کنند و هر یک کاندیداتوری را به دیگری تعارف می زند؟ و یا حداقل این نقش را بازی می کنند؟

به نظر می رسد با نزدیک شدن بیشتر مجموعه های سیاسی تکنوکرات و حلقه یاران هاشمی به اصلاح طلبان و بالعکس؛ تلاش ها برای بازیگردانی یک مجموعه فراگیرتر ملموس شده است.

هاشمی خود را رهبر نیروهای کارگزاران و مدیران میانی دولت خویش می داند و آنها نیز بارها ثابت کرده اند حاضرند در طرّاحی های هاشمی دخیل باشند از طرفی خاتمی با سابقه ریاست جمهوری اش و برَندی که از این رهگذر به دست آورده است خود را رهبر اصلاحات می داند و البتّه بسیاری از قبایل سیاسی اصلاح طلب نیز حاضرند فقط زیر ردای وی به اجماع برسند.

حال که کارگزاران و اصلاحات در حال هماهنگی سازمانی و تشکیلاتی حدّاکثری هستند به نظر می رسد آنها قصد دارند مجموعه سیاسی پُر نفوذتری را ایجاد و پا به عرصه بگذارند و اختلافات مقطعی را برای هدف واحد فعلا کنار بگذارند، لذا رقابت برای رهبری و به دست گرفتن بازیگردانی اصلی این مجموعه بین خاتمی و هاشمی شکل گرفته است.

سئوال این است که آیا تلاش های بدنه اصلاحات و تکنوکرات ها برای وحدت تشکیلاتی و نیل به یک کاندیدای اجماعی به دلیل اختلافات هاشمی و خاتمی بر سر رهبری جریان جدید وارد کُما می شود یا خیر؟

از این گذشته می توان حدس زد ترس از شکست بزرگ نیز در این تردیدها تأثیرگذار باشد. چرا که هم خاتمی و هم هاشمی می دانند ورود به این انتخابات و شکست در آن، به معنای پایان نفوذ نسبی خود بر بخش بزرگی از مجموعه های سیاسی کشور و مرگ حیات سیاسی آنها است.

هر دو آنها به نوعی طعم دور افتادن از میدان داری و بازیگردانی در توده های مردمی بعد از شکست های انتخاباتی گذشته شان را چشیده اند، لیکن این بار وضعیّت فرق می کند و این شکست را به منزله مرگ قطعی خود در سیاست می پندارند.

این آغاز تردید و شک آنها به خودشان است. که البته می تواند ناشی از جایگاه واقعی آنها در بین مردم آگاه باشد. / دانا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه