کوچکترین ظرف جهان در کجا نگهداری می‌شود؟

زرین نامه: در نشست سومین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس، برنامه‌های این جشنواره تشریح شد و در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اینکه استان هرمزگان تا چه حد در حفاظت از آثار فرهنگ، هنر و تاریخ این منطقه موفق بوده است؟ مطالبی درباره‌ی اینکه کوچکترین ظرف جهان در این محل نگهداری می‌شود، یادآوری شد.

به گزارش زرین نامه، نشست امروز (سه شنبه) با حضور ابراهیم عزیزی، استاندار هرمزگان و همایون امیرزاده، دبیر این جشنواره در سالن دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

استاندار هرمزگان در نشست خبری این جشنواره گفت: خلیج فارس به عنوان یکی از نقاط مهم استراتژیک جهان در حوزه نظامی، راهبردی و زیست محیطی، اهمیت شایانی دارد و در منطقه خاورمیانه نیز به عنوان محور اصلی اروپا، آفریقا، جنوب و جنوب شرقی آسیا، ممتازترین جایگاه راهبردی، سیاسی و ژئوپولیتیک را بر عهده دارد.

او ادامه داد: وجود ظرفیت‌های نفت و گاز و حجم بالای انرژی، این منطقه را به عنوان پایتخت جهانی انرژی معرفی کرده است و شاید همین موضوع یکی از دلایل دست‌اندازی دشمنان به این منطقه است؛ به همین منظور دهم اردیبهشت ماه همزمان با اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز به عنوان روز خلیج فارس در تقویم نام‌گذاری شده است.

عزیزی ادامه داد: خلیج فارس منشاء تحولات و مهد آیین‌ها و فرهنگ‌های متنوع است که از گذشته تا به امروز باقی مانده است، پس باید ویژگی‌های فرهنگی آن را هم‌ردیف ویژگی‌های نظامی و پهنه دفاعی آن برشمریم و حفظ ارزش‌های فرهنگی و صیانت از نام خلیج فارس را از وظایف اصلی خود بدانیم.

وی افزود: تلاش ما در راستای صیانت از نام خلیج فارس و محقق کردن خواست ملت ایران است.

به گزارش ایسنا، استاندار هرمزگان در ادامه از برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته خلیج فارس از روز چهارشنبه و به صورت روز شمار خبر داد.

افتتاح نمایشگاه تمبرخلیج فارس با محوریت اداره کل پست استان هرمزگان، همایش ملی پژوهش‌های زیستی خلیج فارس با محوریت محیط زیست و دانشگاه بندرعباس، همایش حافظان قرآن و مدافعان خلیج فارس، برگزاری مسابقات ورزشی و پیاده‌روی خانوادگی و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ارتباط بین ورزش و ارزش با بدنه اجتماع، افتتاح دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با محوریت جهاد دانشگاهی، برنامه پرواز بادبادک‌ها، برگزاری مسابقات نقاشی، جلوه‌های رنگ، عکاسی و یادواره شهدا در دانشگاه علمی کاربردی، رونمایی از نقشه ایران با خاک رنگی در جزیره هرمز، برافراشتن بادبان خلیج فارس، راه‌اندازی نمایشگاه صنایع دستی توسط میراث فرهنگی، گلباران محل شهادت شهدای خلیج فارس از جمله برنامه‌هایی است که استاندار هرمزگان برای هفته خلیج فارس برشمرد.

عزیزی خاطرنشان کرد: به زودی بعضی از پروژه‌های عمرانی افتتاح خواهند شد و امیدواریم که خاطره خوبی از روز خلیج فارس در ذهن مردم نقش ببندد، زیرا آنچه حائز اهمیت است، ایجاد جایگاه ممتاز با رویکرد مردمی و حاکم کردن نگاه تکلیفی است.

***

در ادامه این نشست خبری، همایون امیرزاده، دبیر جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس گفت: این جشنواره سه سال پیش با حضور هیات دولت به عنوان مصوبه فرهنگی مورد تایید قرار گرفت و با همکاری وزیر ارشاد و حضور رییس جمهور در استان هرمزگان شکل گرفت و صیانت از نام خلیج فارس، تقدیر از مردم مبارز این مرز و بوم و خلق آثار فاخر با موضوع فرهنگ، پژوهش و اقتصاد از اهداف اصلی این جشنواره است.

وی ادامه داد: در حوزه رادیو و تلویزیون از آثاری با نام‌های «نگین دریای پارس»، تله‌فیلم «آبی عمیق»، مستند «ساحل ما در دریا» و برنامه رادیویی «گنجینه خلیج فارس» رونمایی می‌شود. پیشکسوتان صیاد، بازرگانی و صنعت لنچ‌سازی، سه رسانه‌ی برتر، چند کتاب، رمان و پژوهش در این زمینه نیز معرفی و از آنها تقدیر می‌شود.

***

دبیر این جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه استان هرمزگان به عنوان میزبان جشنواره خلیج فارس تا چه حد در حفاظت از آثار فرهنگ، هنر و تاریخ این منطقه موفق بوده است؟ گفت: اقدام دولت در زمینه‌ی ایجاد موزه‌ی مردم‌شناسی و شناسایی بناهای تاریخی تمدن خلیج فارس در خور توجه است؛ به عنوان مثال کوچکترین ظرف جهان در موزه خلیج فارس بندرعباس نگهداری می‌شود.

وی در پایان از برگزاری همایش خلیج فارس در کشور بوسنی هرزگوین در چارچوب بخش بین‌الملل خبر داد و افزود: آثار جشنواره در قالب 14 حوزه هنری چاپ خواهد شد.

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه