عهدنامه مالک‌اشتر منشور سبک زندگی علی‌وار است

زرین نامه: مسئول بخش مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، از عهدنامه مالک اشتر به عنوان یک نمونه سبک زندگی علی‌وار یاد کرد و گفت: این نامه امام علی(ع) حاوی نکات ارزشمندی است که در جامعه اسلامی نیازمند عملیاتی شدن است.

به گزارش زرین نامه؛ حجت‌الاسلام حامد قرائتی، پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر اینکه منشور و نامه امام علی (ع) به مالک اشتر می‌تواند یک الگوی مناسب سبک زندگی باشد، افزود: یکی از مسایلی که در آن به خوبی تشریح شده همین رابطه حاکم و مردم است که به زیبایی توسط امام علی (ع) ترسیم شده است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال یکی از مفاد عهدنامه این است که اگر کسی بخواهد کار خیری انجام دهد و نیازمند تشویق باشد، نباید آن اندازه در این تشویق تعویق انداخت که باعث دلسردی او شود یا برعکس برای تنبیه مجرم نیز نباید زمان را از دست داد که این تعویق باعث گستاخ‌تر شدن او شود.

قرائتی یکی از نکات مهم در ضمام‌داری جامعه اسلامی را برابر دانستن حاکم جامعه با پایین‌ترین مردم حتی از مردم دیگر ادیان است، توضیح داد: حاکم باید خود را هم سطح همه مردم بداند این دیدگاه می‌تواند در پیاده سازی نظام سیاسی و رابطه مردم با حکومت بسیار مؤثر باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره اهمیت توجه به عدالت امام علی (ع) توضیح داد: حضرت امیر حتی در جزئی‌ترین مسایل زندگی چون رفت‌وآمد به خانه فرزندانشان ،هدیه دادن، سرزدن به فقرا و ... نیز عدالت را به گونه صحیح رعایت می‌کردند چه برسد به مباحث مهم تقسیم بیت‌المال.

وی با اشاره به اینکه مبحث عدالت باید رفتاری باشد که در جامعه عملیاتی شود نه اینکه تنها به صورت یک شعار صرف باقی بماند، یادآور شد: این عدالت کاربردی در تمام مسیر زندگی حضرت امیر (ع) مشاهده می‌شود. متأسفانه عدالت در خیلی جاها برابری تعریف شده در صورتی که به تعبیر حضرت علی (ع) عدالت قرار دادن هر چیز در جایگاه خود است گاه ممکن است این عدالت برابری نباشد بلکه در جایگاه هر فرد روابط را تنظیم کردن، باشد.

مسئول بخش مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی یادآور شد: رعایت عدالت متناسب لیاقت، جایگاه، رفتار افراد کار راحتی نیست باید بتوانیم افراد را شناخته و برمیزان استعدادهایشان و مقدار نیاز به آنها حقشان را بدهیم. این مبانی می‌تواند از نهج‌البلاغه یا همین عهدنامه مالک اشتر نیز استخراج شود.

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه