موفقیت در ساخت وینچ تحقیقاتی برای آب های عمیق
زرین نامه: دکتر اکبر شهرباف دروازهنوی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی و مخترع این پروژه درباره این دستگاه اظهار کرد: این وینچ تحقیقاتی که بر روی کشتی نصب و به وسیله آن تجهیزات میدانی و آزمایشگاهی به درون و بیرون آبهای عمیق هدایت و کنترل میشود، با استفاده از فناوریهای نوین در راستای رفع نیازهای تحقیقاتی در اندازهگیریهای میدانی با مشارکت پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی و با امکانات داخلی طراحی و ساخته شده است.
به گزارش زرین نامه؛ وی با بیان اینکه برای گرفتن و یا قرار دادن بار به روی کشتی و یا اسکله از انواع جرثقیل استفاده میشود؛ ولی برای کشیدن، گذاشتن و یا خارج کردن هر شی از اعماق دریا معمولاً از وینچ روی کشتیها استفاده میشود، گفت: باتوجه به ارزش و اهمیت تجهیزات میدانی و همچنین دقت و امنیت تجهیزات اندازهگیری ساخت این وینچ تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت.
شهرباف با اشاره به اینکه این اولین وینچ تحقیقاتی است که با تمام تجهیزات مدرن از قبیل کنترل سرعت برای آب عمیق در ایران طراحی و ساخته شده است، افزود: با استفاده از این وینچ در ابتدا تجهیزات آزمایشگاهی برای تنظیم شدن با شرایط محیطی دریا باید به آرامی و با سرعت خاصی وارد آب شود و پس از آن به تدریج این وینچ قابلیت افزایش سرعت ارسال تجهیزات به عمق آب را دارد و توسط کاربر کنترل میشود.
وی اضافه کرد: این وینچ برای کاربری در زمان طولانی، با سرعت قابل کنترل و سرعت عملیات بالا و همچنین برای کاربری در فواصل زمانی کوتاه یعنی حداقل ده ساعت طی روز کاربری دارد.
مخترع این وینچ تحقیقاتی، یکی از مشکلات عمده محققان در بکارگیری تجهیزات نمونهبرداری و اندازهگیری در هر عملیات میدانی را زمان رفت و برگشت دستگاهها به اعماق آب، کنترل سرعت و ایمنی تجهیزات و افراد عنوان کرد.
وی وزن سیم بکسلی که برای این منظور به کار گرفته میشود را چند برابر وزن دستگاهها عنوان و خاطرنشان کرد: این مشکل دیگری از نمونهبرداری در آب عمیق است. بنابراین در همین راستا، این دستگاه با توجه به قابلیتهای فراوان در مدیریت زمان، سرعت عمل، قدرت دستگاه، ارزش و امنیت افراد و تجهیزات در عملیاتهای میدانی در آبهای عمیق طراحی و ساخته شده است.
وی سرعت وینچ برای باز و جمع کردن کابل روی درام و کنترل سرعت برای بکارگیری بعضی از تجهیزات اندازهگیری را از برتریهای مهم این وینچ عنوان کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی، ویژگی این وینچ را در مقابل نمونه خارجی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این وینچ دارای ویژگیهایی از قبیل ظرفیت بیشتر درام برای دو هزار متر کابل (سیم بکسل) قطر ۱۲ میلیمتر، حداقل سرعت باز و جمع کردن کابل یک متر بر ثانیه و حداکثر ۲.۹ متر بر ثانیه، کنترل سرعت توسط کارور، طراحی سامانه کنترل الکتریکی این وینچ برای جلوگیری از ایجاد شوکهای الکتریکی در زمان روشن و خاموش کردن آن، صرفهجویی در مصرف برق روی شناور و کنترل سامانه توسط کارور در شروع با ۲۵ درصد دور نامی الکتروموتور و در سرعت بالا ۲۵ درصد بیشتر از دور نامی الکتروموتور و همچنین صرفهجویی ارزی است که آن را از مشابه خارجی آن متمایز میکند.
شهرباف با اشاره به این که اختراع این وینچ در اداره مالکیتهای ثبت اختراعات به ثبت رسیده است، گفت: در آینده نزدیک در نمونهبرداری از آبهای عمیق از این وینچ استفاده خواهد شد.
وی، ارزش ریالی این وینچ را در مشابه با نوع خارجی حدود ۲۲۵ هزار یورو عنوان و تصریح کرد: در پی استعلامی که از سازنده داخلی گرفته شده است، هماکنون مشابه این پروژه با قابلیت کمتر در کشور، حدود ۱۴۹ میلیون تومان تولید میشود.
ارسال دیدگاه