بستنی واقعاً باعث پرپشتی مو می‌شود؟!

زرین نامه: خيلي از افراد تصور مي كنند تراشيدن و كوتاه كردن مداوم موي سر باعث پرپشت شدن آن مي شود؛ بنابراين هميشه موهايشان را از ته مي تراشند يا خيلي كوتاه نگه مي دارند.

به گزارش زرین نامه؛ خبري داشتيم مبني بر اينكه خوردن بستني به پرپشت شدن موها كمك مي كند چون وارد شدن هر نوع ماده يخي به بدن به سلول هاي مرده پوست شوك وارد مي كند و افزايش خون رساني علاوه بر كيفيت پوست باعث شد بهتر موها مي شود. خيلي ها با مشكل ريزش، نازكي و كم پشتي موها مواجه اند؛ بنابراين به دنبال راهي براي پرپشت تر شدن موهايشان مي گردند. همين انگيزه باعث شده است تا هر روز به داد لوازم آرايشي و بهداشتي كه با اين ادعا وارد بازار مي شوند، افزوده شود؛ طوري كه آن قدر تنوع اين محصولات زياد شده كه انتخاب بهترين محصول سخت است و اگر انواع و اقسام محصولات گياهي و نسخه هاي خانگي هم به اين مجموعه اضافه شود، مسئله خيلي پيچيده تر مي شود.

باورها و روش هاي عجيب و غريب هم طرفداران خاص خودشان را دارند. با اين حال، كدام يك از اين باورها، روش ها و محصولات واقعاً براي پرپشت شدن موها مفيدند؟ دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران توضيح مي دهد.

خوردن بستني واقعاً باعث پرپشتي مي شود؟

اين روزها اخبار و مقاله هاي زيادي درباره روش هاي مراقبت و حفظ شادابي و جواني پوست و مو منتشر مي شوند كه البته روي بسياري از آنها هنوز توافق كاملي در جوامع علمي و پزشكي وجود ندارد؛ براي مثال يكي از اين اخبار تاثير مصرف بستني روي سلامت و پرپشت شدن موهاست.

بعضي ها بر اين باورند كه خوردن بستني به دليل سرمايي كه دارد باعث ايجاد شوك در يشه موها مي شود و نتيجه اينكه موها علاوه بر پرپشت شدن، رشد خوبي هم پيدا مي كنند. اين ادعا هنوز در مرحله آزمايشي است چون براساس تجربه هاي علمي قبلي سرد بودن بستني تاثيري روي حجم موها نمي گذارد. به طور كلي پرپشتي مو به عوامل زيادي بستگي دارد و نمي توان اين مسئله را تنها به خوردن بستني نسبت داد. البته بستني از شير درست مي شود و به نوعي در گروه لبنيات قرار مي گيرد، در نتيجه مصرف به اندازه كلسيم و پروتئين باعث پرپشت شدن موها مي شود. پژوهش ها همچنان ادامه دارند.

پروتئين معجزه مي كند؟

كم پشت بودن مو معمولاً به دليل كمبود پروتئين در بدن است. افرادي كه با سوءتغذيه مواجه هستند و يا به اندازه كافي از اين ماده غذايي استفاده نمي كنند موهاي كم پشت تري نسبت به افرادي كه از پروتئين استفاده مي كنند، دارند چون سلول رشد مو وابسته به جذب پروتئين است. بعضي ها نيز بر اين باورند كه استفاده از روغن كنجد مي تواند باعث پرپشتي موها شود كه البته درست است چون روغن كنجد به دليل داشتن پروتئين روي كيفيت موها تاثير دارد.

موي سر، لوبياي سحرآميز است؟

اگرچه بعضي از مواد غذايي روي رشد موي سر و پرپشت شدن آن تاثير دارند ولي نبايد اين مسئله را از ياد برد كه رشد موي سر تا حدي امكان پذير است و از استانداردي كه براي آن وجود دارد، بيشتر نمي شود. موي سر در طول يك ماه تنها يك سانتي متر رشد مي كند و با مصرف بيش از اندازه بعضي از مواد غذايي نمي توان رشد آن را بيشتر كرد.

روغن مار تاثيري دارد؟

باورهاي نادرستي درباره استفاده از روغن هاي مختلف وجود دارد و بعضي از افراد تصور مي كنند كه با مصرف روغن هايي مانند نارگيل، زيتون، بادام و... مي توان موي پرپشتي داشت؛ حتي بعضي دليل پرپشت بودن موي خانم هاي هندي را در استفاده از روغن مار مي دانند؛ در حالي كه هيچ يك از اين روغن ها به ريشه مو نمي رسند و در آنها ماده موثري وجود ندارد كه بتواند روي رشد مو تاثير چنداني داشته باشد. اين نوع روغن ها بيشتر نقش نرم كننده و حالت دهنده را براي مو ايفا مي كنند.

شامپوهاي گياهي بي تاثيرند؟

شامپوهاي متنوعي كه در بازار وجود دارند؛ براي مثال شامپوهاي حاوي گزنه،‌ آويشن، سير و حنا. خيلي از شركت هاي سازنده مدعي هستند شامپوها مي توانند باعث پرپشت شدن موي سر و افزايش رشد آن شوند؛ در حالي كه بيشتر محصولات جنبه تجاري دارند و از نظر علمي تاثير آنها براي مو ثابت نشده است. يك سري از شامپوها هم وجود دارند كه در تركيبات آنها كافئين وجود دارد كه تاثير اين نوع شامپوها هم هنوز مورد مطالعه و بررسي علمي قرار نگرفته است.

تراشيدن مو را پرپشت مي كند؟

خيلي از افراد تصور مي كنند تراشيدن و كوتاه كردن مداوم موي سر باعث پرپشت شدن آن مي شود؛ بنابراين هميشه موهايشان را از ته مي تراشند يا خيلي كوتاه نگه مي دارند. ولي برخلاف تصور عمومي اين باور كاملاً نادرست است چون تنها اتفاقي كه با تراشيدن براي موها رخ مي دهد اين است كه درصد موهاي فاز رشد نسبت به موهاي در حال استراحت بيشتر مي شود و در واقع تنها يك افزايش كاذب اتفاق مي افتد. تعداد موي سر انسان از زمان تولد يك تعداد ثابت است و با افزايش سن تغيير چنداني نمي كند.

براي موها بخاري بخريم؟

هميشه يك تصور وجود داشته است كه گرم كردن موي سر باعث افزايش خون رساني به ريشه مو مي شود، در نتيجه حجم مو و رشد آن افزايش پيدا مي كند. به همين دليل شانه هاي ليزري خيلي تبليغ مي شدند. اين تصور به دليل افزايش خون رساني به ريشه مو تا حدودي درست است ولي براي رشد و افزايش حجم مو نمي توان تنها يك عامل را در نظر گرفت و عوامل ديگر هم در اين مسئله دخيل هستند. بررسي هايي هم براي اين مسئله انجام شده اند؛ در يكسري از افراد تنها قسمتي از موي سر را گرم كردند و بعد از مدتي متوجه شدند رشد و حجم مو در آن قسمت تغييري نكرده است. كارهايي مانند ماساژ دادن و يا زياد شانه كردن موي سر هم تاثيري روي رشد و يا افزايش حجم آن ندارد.

كدام كم پشتي نيست؟

ژنتيك و وراثت در حجم مو و رشد آن حرف اول را مي زند. براي اينكه فردي مطمئن شود موهاي سرش به طور طبيعي كم پشت است يا پرپشت بايد به متخصص پوست و مو مراجعه كند. روي سر هر فرد حدود ۱۰۰ هزار فوليكول وجود دارد؛ البته اگر مو نريخته باشد و فرد به بيماري خاصي مبتلا نباشد. اگر در يك سانتي متر مربع كف سر تعداد موها بالاي ۱۲۰ باشد وضعيت مو خيلي خوب است. اين عدد چنانچه بالاي ۷۰ باشد متوسط رو به خوب محسوب مي شود و اگر تراكم مو در يك سانتي متر بين ۴۰ تا ۷۰ باشد كم است. در صورتي كه اين عدد زير ۴۰ باشد خيلي كم به حساب مي آيد. براي بررسي وضعيت مو مي توان بعد از شش تا هفت سالگي به پزشك متخصص پوست و مو مراجعه كرد و قبل از آن وضعيت مو چندان مشخص نيست. حدود ۳۰ درصد از مراجعه هاي افراد به دليل بررسي كم پشتي موي سر است كه از اين مقدار ۶۰ درصد خانم ها و ۴۰ درصد از آقايان به خود اختصاص مي دهند.

بارداري روي مو تاثيري دارد؟

زمان بارداري در بدن خانم ها هورمون استروژن بالا مي رود و موها پرپشت مي شوند. بعد از زايمان مقدار هورمون استروژن كاهش پيدا مي كند و در بعضي از خانم ها كم خوني نيز به وجود مي آيد. نتيجه اينكه بعد از زايمان چهار تا شش ماه كم پشتي وجود دارد و بعد از آن در بيشتر موارد مو به حالت عادي بر مي گردد.

چگونه موي پرپشت داشته باشيم؟

اگر كم پشتي مو به صورت ژنتيكي از دوران كودكي در فرد وجود داشته باشد، برا يآن كار چنداني نمي توان انجام داد. چنانچه حجم موي سر فرد قبلاً زياد بوده بايد دليل كم پشتي موي سر را بررسي كرد تا عوامل اصلي آن مشخص شوند. اين عوامل مي تواند شامل كم خوني، استرس، كم كاري تيروئيد، مصرف داروها، بارداري و... باشد. مصرف ميوه، سبزي، پروتئين كافي و لبنيات، مي تواند در رشد و افزايش حجم مو تاثير بگذارد. افرادي كه رژيم هاي سخت و غير اصولي مي گيرند، علاوه بر افتادگي پوست و چين و چروك دچار كم پشتي مو مي شوند. استعمال دخانيات نيز در اين مسئله بي تاثير نيست.

تندرستي/ شماره ۱۲۳/ شهريور ماه ۹۲/ بهاره جلالوند/ صفحه ۲۶

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه