سربازانی که از کربلا به "کابوس‌ها و خون" آمدند

زرین نامه: روزبه اختری کارگردان نمایش "کابوس‌ها و خون" که در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه می‌رود با اشاره به نمایش تقابل خیر و شر در این نمایش با استفاده از حرکات فرم، تصاویر و سایه از حمایت نشدن هنرمندان توسط دولت گلایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ روزبه اختری کارگردان نمایش عاشورایی "کابوس‌ها و خون" که به تازگی اجرای خود را در تالار محراب آغاز کرده است در این‌باره گفت: نمایش "کابوس‌ها و خون" نوشته حسین مهکام از 29 آبانماه در سالن اصلی تالار محراب اجرای خود را آغاز کرده و قرار است این نمایش 15 اجرا داشته باشد که روزهای جمعه نیز به صورت دو اجرایی روی صحنه خواهد رفت. البته در حال مذاکره هستیم تا در صورت امکان این اثر نمایشی را در سالن‌های دیگری مثل حوزه هنری هم به صحنه ببریم.

وی درباره مضمون این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش ماجرای سه قشر از آدم‌هایی است که در حادثه کربلا حضور داشتند. در "کابوس‌ها و خون" دو سرباز یکی از لشکر امام حسین(ع) و دیگری از لشکر عمر بن سعد از سپاهشان جدا می‌شوند و در بیابان به یکدیگر برخورد می کنند. در این اثر تقابل این دو سرباز و دیدگاه‌هایشان به تصویر کشیده می‌شود. سرداری که از سپاه عمر جدا شده مانند حُر عمل نمی‌کند اما به کوفه می رود و به اتفاقاتی که در کربلا در حال رخ دادن است اعتراض می کند. در ادامه سرباز دیگری از سپاه عمر به دنبال سرداری که فرار کرده می آید و اتفاقاتی بینشان رخ می دهد.

این کارگردان درباره تغییراتی که در متن نمایشنامه به قلم مهکام داده است، گفت: من در متن حسین مهکام تغییر خاصی ندادم اما در فضاسازی نمایشنامه برای اجرا از تصویر و سایه بهره گرفتم. در ابتدا و انتهای نمایش نیز داستانی بر پایه تقابل خیر و شر به صورت حرکات فرم به تصویر کشیده می شود چون خود حماسه عاشورا رودرویی خیر و شر را به نمایش می گذارد. تصاویری هم که در نمایش نشان داده می‌شوند در راستای همین مضمون هستند.

اختری درباره گلایه حسین مهکام مبنی بر اجرای این نمایش بدون اجازه کتبی از وی عنوان کرد: آقای مهکام به صورت شفاهی اجازه اجرای این کار را به مهدی اسماعیلی تهیه کننده نمایش داده بود که البته طی صحبتهایی که تهیه کننده با مهکام داشته است این مشکل برطرف و رضایت نویسنده گرفته شده است.

وی در پایان صحبتهایش درباره اجرای این اثر عاشورایی به شکل خصوصی و بدون حمایت های دولتی گفت: این نمایش با تهیه کننده خصوصی اجرا می شود و مرکز هنرهای نمایشی هیچ کمکی به ما نکرده است. متاسفانه با وضعیتی که به وجود آمده است معلوم نیست هنرمندان ما باید چطور زندگی کنند. افرادی که در این مملکت کار هنری می کنند به اندازه فوتبالیست ارزش ندارند و اگر یک اثر نمایشی تهیه کننده و حامیان مالی در اختیار نداشته باشد قادر نیست به شکل مناسبی روی صحنه برود.

ابوالفضل حاج‌علی‌خانی، محمد پاکدل و روزبه اختری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد و داوود اسداللهی، طراحی حرکات موزون نمایش را برعهده دارد، همچنین کیوان نظیفی و بهزاد ابراهیمی اجرای حرکات فرم ین اثر نمایشی را بر عهده دارند.

نمایش "کابوس‌ها و خون" توسط گروه فرهنگی ارمغان و به تهیه‌کنندگی مهدی اسماعیلی از 29 آبان هر روز ساعت 19:30 به جز شنبه و یکشنبه‌ها روی صحنه است. علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند روزهای جمعه در دو سانس 16 و 19:30 به تالار محراب به نشانی تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و خیابان امام خمینی(ره) مراجعه کنند./مهر

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه