۱+۱۳ راهكار طلايی برای مصاحبه كاری

زرین نامه: اگر مي خواهيد در مصاحبه، عالي و بي نقص به نظر برسيد و روي طرف مقابل تان تاثير مثبت بگذاريد، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ بعد از مدت ها سعي و تلاش براي فراهم كردن مقدمات حضور در يك مصاحبه شغلي زماني فرا مي رسد كه بايد وارد اتاق مصاحبه شويد. البته اين موضوع طبيعي است كه تحت تاثير شرايط قرار بگيريد و تا حدي دچار استرس شويد اما اين استرس نبايد تمركز ذهني شما را از بين ببرد. اگر مي خواهيد در مصاحبه، عالي و بي نقص به نظر برسيد و روي طرف مقابل تان تاثير مثبت بگذاريد، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد. ما به شما قول مي دهيم كه اگر به نكات گفته شده عمل كنيد، مصاحبه كاري موفقي خواهيد داشت.

۱. لباس مناسب بپوشيد

پيش از رفتن به محل انجام مصاحبه كاري بايد درباره نحوه پوشش كاركنان تحقيق كنيد و براساس قوانين تعيين شده لباس بپوشيد تا با محيط كار هماهنگ باشيد. نبايد فراموش كنيد ظاهر افراد، اولين و ساده ترين معيار براي ارزيابي آنهاست و اگر نوع پوشش تان با كارمندان مجموعه، تناسبي نداشته باشد و خيلي متفاوت باشيد، به طور ناخوداگاه روي تصميم گيري كارفرما تاثير منفي خواهيد گذاشت اما در صورتي كه نوع لباس و آرايش تان تضاد زيادي با افراد حاضر در مجموعه نداشته باشد، گام نخست را محكم برداشته ايد.

۲. اعتماد به نفس داشته باشيد!

نوع رفتار و البته واكنش هاي رفتاري شما تاثير زيادي در نتيجه مصاحبه كاري تان دارد. شايد شما هم بسياري از افراد را بشناسيد كه از توانايي ها و اطلاعات بسيار بالايي برخوردارند اما به علت عدم توانايي در برقراري ارتباط مناسب فرصت هاي شغلي بسياري را از دست داده اند. به همين دليل داشتن اعتماد به نفس از جمله مهمترين راهكارهاي موفقيت در مصاحبه كاري است. براي رسيدن به اين اعتماد به نفس بايد ذهنيت مثبتي داشته باشيد و روي اتفاقات ناخوشايند غير قابل پيش بيني تمركز نكنيد و زماني كه احساس كرديد دچار كاهش اعتماد به نفس شده ايد از تصويرسازي ذهني استفاده كنيد. براي اين كار مي توانيد خاطرات تان را مرور كنيد و زمان هايي را به ياد بياوريد كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردار بوديد و تصور كنيد كه در حال حاضر باز هم در همان موقعيت قرار گرفته ايد.

۳. هرگز، هرگز و هرگز دير نكنيد

«ببخشيد دير كردم» اين جزو جملاتي است كه هيچ وقت نبايد هنگام مصاحبه كاري از آن استفاده كنيد چرا كه كارفرما تمايل به استخدام فردي ندارد كه مي خواهد هر روز ۱۵ دقيقه دير سركار حاضر شود! يادتان باشد اگر براي مصاحبه كاري ديرتر از زمان تعيين شده سر قرار حاضر شويد، ناخودآگاه فردي بي نظم، بد قول و بي قانون به نظر مي رسيد.

۴. رسمي و جدي برخورد كنيد

هر مصاحبه كننده اي مي داند كه به كار نياز داريد و براي درآمد فرم استخدام را پر كرده ايد. پس لازم نيست تملق گويي كنيد و خودتان را بيش از حد مشتاق نشان دهيد و طوري وانمود كنيد كه انگار حقوق برايتان اهميت زيادي ندارد. فراموش نكنيد مصاحبه كاري فرصتي مناسب براي نشان دادن توانايي هاي شماست. بنابراين گفتگو را با يك سلام و احوالپرسي رسمي و البته ساده شروع كنيد و اجازه دهيد كارفرما شروع كننده بحث باشد. به گفته مارك كينگ، نويسنده ارشد روزنامه گاردين در هر نوع مصاحبه كاري بايد جدي رفتار كنيد، حتي اگر براي استخدام به عنوان هنرپيشه يك فيلم كمدي در مصاحبه شركت كرده ايد.

۵. از خود متشكر نباشيد

در يك مصاحبه شغلي در مورد تجارت و مهارت هايتان به وضوح و با علاقه صحبت كنيد اما زياده روي و تعريف بيش از حد درباره موفقيت هاي كاري گذشته تاثير منفي روي طرف مقابل تان دارد. فراموش نكنيد بدگويي از كارفرماي قبلي نه تنها غير حرفه اي است بلكه شخصيت شما را هم زير سوال مي برد. بايد باهوش باشيد و به جاي بدگويي و ايراد گرفتن هاي غير منطقي،‌ عدم تفاهم كاري را بهانه كنيد.

۶. از سوال نترسيد

بدون شك سوال هاي مختلفي در روز مصاحبه از شما پرسيده مي شوند؛ از مدرك تحصيلي و سابقه كاري تان گرفته تا وضعيت زندگي و حقوق مورد نظر شما. بنابراين پيش از مصاحبه بايد براي پرسش هاي احتمالي پاسخ هاي مناسبي آماده كنيد. اگر هم هنگام مصاحبه پرسشي داشتيد حتماً آن را از كارفرما بپرسيد چرا كه پرسيدن سوال هاي مناسب به مصاحبه كننده ثابت مي كند كه شما فرد با فكر و هوشمندي هستيد. البته هر كارفرمايي انتظار دارد افراد پيش از مصاحبه درباره شغلي كه متقاضي آن هستيد، حسابي تحقيق كنند. بنابراين بايد از طرح پرسش هاي كلي مثل «لطفاً درباره كار شركت بيشتر توضيح دهيد!» خودداري كنيد تا گيج و خنگ به نظر نرسيد.

۷. تلفن همراه خاموش

«ببخشيد اين تلفن ضروري است و مجبورم آن را جواب بدهم.» خيلي از مصاحبه شونده ها فكر مي كنند جواب دادن به تلفن هاي مهم كاري هنگام مصاحبه نه تنها كار اشتباهي نيست بلكه آنها را متعهد نشان مي دهد اما اين تصور كاملاً اشتباه است چرا كه در چنين شرايطي اين حس به كارفرما منتقل مي شود كه شما براي استخدام چندان هم مشتاق نيستيد و كارهاي مهم تري براي انجام دادن داريد.

۸. رزومه كافي نيست

اگر رزومه موفقي داريد، باز هم فرم درخواست شغل جديدتان را به طور كامل پر كنيد و درباره توانايي هايتان به وضوح حرف بزنيد تا حرفه اي به نظر برسيد. يادتان باشد اين كار نشانه مغرور نبودن شماست و آن قدر مصاحبه كننده را تحت تاثير قرار مي دهيد كه به احتمال بيش از ۷۰ درصد مجبور به استخدام شما مي شود. البته در پايان مصاحبه بايد مطمئن شويد كه قدم بعدي چيست و كارفرما چه زماني تصميم گيري خواهد كرد.

۹. از خودتان تعريف كنيد اما به اندازه

در مورد تجارت و مهارت هايتان به وضوح و با علاقه صحبت كنيد اما زياده روي و تعريف بيش از حد درباره موفقيت هاي كاري گذشته تاثير منفي روي طرف مقابل تان دارد. فراموش نكنيد بدگويي از كارفرماي قبلي نه تنها غير حرفه اي است بلكه شخصيت شما را هم زير سوال مي برد. بايد باهوش باشيد و به جاي بدگويي و ايراد گرفتن هاي غير منطقي، عدم تفاهم كاري را بهانه كنيد. اگر همه سابقه كاري نداريد، جاي نگراني نيست چرا كه مدرك تحصيلي، رفتارها و نوع پاسخگويي شما به پرسش هاي مطرح شده ملاك خوبي براي ارزيابي شماست.

۱۰. باروبنه نداشته باشيد

ممكن است هنگام ورود به محل مصاحبه دست هايتان پر از كاغذ و مدارك باشد اما هنگام ورود نبايد اين آشفتگي را همراه خودتان به اتاق كارفرما ببريد چرا كه فردي بي نظم و شلخته به نظر خواهيد رسيد. پس بهتر است كاغذها و مدارك تان را منظم و مرتب در كيف دستي تان بچينيد و بعد وارد اتاق مصاحبه شويد.

۱۱. از اشتباه ها فرار نكنيد

بيشتر كارفرماها تمايل دارند بدانند شما مرتكب چه اشتباهاتي شده ايد و چگونه از اشتباهات كاري تان درس گرفته ايد. بنابراين از بيان اشتباهات گذشته خودتان نگران نباشيد و به طرف مقابل نشان دهيد كه چطور مي توان نتايج منفي را به نتايج مثبت تبديل كرد.

۱۲. دروغ ممنوع

حتماً شما هم اين جمله را شنيده ايد كه مي گويند: «دروغگو حكم حافظه است». پس حتي اگر بتوانيد به واسطه دروغ هايي كه روز مصاحبه كاري به كارفرما مي گوييد، در مصاحبه موفق شويد اين امكان وجود دارد كه مدتي پس از استخدام همه دروغ هايتان فاش شود و اخراج به بهانه دروغگويي ضربه بزرگي به شما وارد خواهد كرد. يادتان باشد افراد توانمند هرگز دروغ نمي گويند چون نيازي به اين كار ندارند.

۱۳. تشكر كنيد

پس از پايان مصاحبه به يك خداحافظي ساده اكتفا نكنيد و بابت فرصتي كه در اختيارتان گذاشته شده است، از مصاحبه كننده تشكر كنيد تا قدرشناس به نظر برسيد.

۱۴. از زبان بدن كمك بگيريد

تكان دادن پاها، لمس اعضاي صورت مثل چانه و پيشاني، به هم فشردن دست ها، تاييد كردن مكرر با تكان دادن سر، خيره شدن به طرف مقابل، قورت دادن آب دهان قبل از اتمام جمله ها و لبخندهاي مصنوعي از جمله اشتباهات بارزي است كه افراد هنگام مصاحبه هاي كاري مرتكب مي شوند. شما با اين رفتارها به صراحت اعلام مي كنيد كه گزينه مناسبي براي استخدام نيستيد و كارفرما بايد هر چه زودتر از شر رفتارهاي غير طبيعي و عجيب و غريب شما خلاص شود!

رازهايي درباره اولين روز كاري

بدون شك اولين روز حضور در محل كار جديد با كمي استرس همراه است چرا كه علاوه بر تغيير محيط همه همكاران شما تغيير كرده اند؛ افرادي كه هيچ شناختي از آنها نداريد و حتي ممكن است نقش رقيب را براي آنها داشته باشيد اما جاي نگراني نيست و با چند قدم ساده مي توان اين روز را به راحتي سپري كرد.

ـ حتماً به موقع سركار حاضر شويد تا تاخير در اولين روز كاري باعث بيشتر شدن استرس تان نشود. همچنين به هيچ بهانه اي زودتر از ساعت مقرر محل كارتان را ترك نكنيد تا وظيفه شناسي تان زير سوال نرود.

ـ هنگام ورود به محل كار جديد با همه كارمندها سلام و احوالپرسي مختصري داشته باشيد و اگر هنوز توسط كارفرما به همه معرفي نشده ايد، خيلي كوتاه خودتان را معرفي كنيد و سر جايتان بنشينيد.

ـ مطمئن باشيد استرس شما موقتي است و حضور در محيط اوضاع را بهتر مي كند اما بايد صبور باشيد و يك هفته به خودتان فرصت دهيد تا به شرايط موجود عادت كنيد.

ـ دعوت همكاران تان را براي صرف ناهار بپذيريد. اين كار باعث آشنايي بيشتر شما با فضا و كارمندان مي شود اما نبايد خيلي زود با افراد صميمي شويد.
ـ همه تمركزتان را روي كار جديد بگذاريد تا به كارفرما ثابت كنيد درباره استخدام شما دچار اشتباه نشده است.

اولين و آخرين تاثير

پنج دقيقه اول و آخر مصاحبه مهمترين بخش هاي يك گفتگوي كاري محسوب مي شوند؛ پس اين فرصت طلايي را از دست ندهيد. پنج دقيقه نخست را به پاسخگويي پرسش هاي كارفرما و بيان توانايي هايتان اختصاص دهيد و پنج دقيقه پاياني پرسش هاي احتمالي تان را مطرح كنيد و سراغ جمله هايي برويد كه مثبت و تاثيرگذار باشند.

تندرستي/ شماره ۱۳۲/ پريسا اصولي/ صفحه ۳۴

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه