شكستن مفصل، استخوانتان را خراب می‌كند؟

زرین نامه: كار زياد خسته تان كرده، چند ساعتي است كه با كامپيوتر مشغول كار هستيد و احساس مي كنيد انگشتان تان ورم كرده و سرتان حسابي سنگين شده، در اين مواقع چه مي كنيد؟ احتمالاً گردن تان را چند حركت محكم مي دهيد تا صداي تق بدهد و انگشتان دست تان را به هم قلاب مي كنيد تا بشكنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ شايد شما هم اين عادت را داشته باشيد كه قولنج گردن، پشت يا انگشت تان را بشكنيد، اما آيا به اين فكر كرده ايد كه شايد اين عادت شما مضر باشد؟

كار زياد خسته تان كرده، چند ساعتي است كه با كامپيوتر مشغول كار هستيد و احساس مي كنيد انگشتان تان ورم كرده و سرتان حسابي سنگين شده، در اين مواقع چه مي كنيد؟ احتمالاً گردن تان را چند حركت محكم مي دهيد تا صداي تق بدهد و انگشتان دست تان را به هم قلاب مي كنيد تا بشكنند. در واقع سعي مي كنيد قولنج انگشت هايتان را بشكنيد يا اصطلاحاً مفاصل تان را knuckle-cracking كنيد. اما آيا اين كار و عادت كاري مناسب است و هيچ عوارضي براي دست و گردن شما ندارد؟ به طور كلي چند مفصل در بدن هست كه مي توان آنها را جوري حركت داد كه صدا بدهند ـ و به اصطلاح «بشكنند» ـ اين مفاصل عبارتند از: بندهاي انگشتان، مهره هاي گردن، كمر، فك، شانه و آرنج ها.

رابطه شكستن مفصل با مشكل استخواني

يك سوال بسيار شايع در مورد شكاندن مفاصل اين است كه آيا اين كار باعث آسيب رسيدن به مفاصل و احياناً بروز التهاب مفاصل و آرتروز مي شود؟

اخيراً محققان دانشگاه علوم سلامت بتسادا در مريلند نتيجه تحقيقات خود در مورد «ارتباط شكاندن مفاصل با بروز بيماري آرتروز در دست و انگشتان» را در نشريه پزشكي «سلامت خانواده» چاپ كردند. در اين مطلب آمده است پيشتر مطالعه اي انجام شده بود و در آن مدعي شده بودند در كساني كه به شكاندن مفاصل انگشتان و مچ عادت دارند، تخريب مفاصل بيشتر ديده مي شود اما در مطالعه دانشگاه بتسادا كه زير نظر دكتر كورين دي وبر، فوق تخصص بيماري هاي دست انجام شد، ۲۱۵ فرد بين سنين ۵۰ تا ۸۰ سال براي مدت ۱۰ سال مورد بررسي قرار گرفتند و در نهايت به نتايج جالبي رسيدند.

در مطالعه انجام شده در مريلند محققان پس از بررسي ۱۰ ساله عادات افراد و بروز بيماري تخريب مفاصل و آرتروز مفاصل به اين نتايج رسيدند:

۱. تنها ۲۰ درصد از افراد مورد مطالعه به طور عادتي و حداقل هفته اي سه بار مفاصل خود را مي شكنند.

۲. ۱۸ درصد از افرادي كه اين عادت را داشتند به بيماري آرتروز دچار شدند.

۳. از ميان افرادي كه اين عادت را نداشتند ۱۲ درصد به بيماري آرتروز مفاصل مبتلا شدند.

در نهايت براساس اين آمار و ارقام مشخص مي شود كه ارتباط خاصي ميان شكستن عادت گونه مفاصل و بروز بيماري هاي مفصلي و تخريب انگشتان وجود ندارد.

دكتر «دي وبر» در مقاله اشاره شده نوشته است: «مطالعه ما نشان مي دهد كه تعداد دفعات روزانه اي كه افراد مفاصل خود را مي شكنند و اينكه چند سال است اين كار را انجام مي دهند رابطه اي با سلامت مفاصل آنها ندارد و در واقع اين عادت باعث بروز مشكل در مفاصل و تخريب استخوان ها نمي شود.»

زور دست تان كم مي شود

اما نكته ديگري هم در مورد شكستن مفاصل و به خصوص بند انگشتان وجود دارد. در سال ۲۰۰۴ دو پزشك جوان به نام هاي جي كاستلانو و ديويد آكسلرو از دانشگاه مون كارمل ديتريت مطالعه اي ۵ ساله را آغاز كردند كه در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه عادت شكاندن مفاصل در نهايت به بروز ورم در مفاصل انگشتان منجر مي شود و قدرت كلي دست تان را پايين مي آورد.

در مطالعه آنها ۳۰۰ نفر كه بين ۴۵ تا ۷۵ سال داشتند مورد بررسي قرار گرفتند. از اين تعداد ۷۴ نفر عادت به شكاندن بند انگشت ها و مفاصل مچ خود داشتند و ۲۲۶ نفر اين عادت را نداشتند. پس از يك دوره ۵ ساله، مفاصل و استخوان ها در افرادي كه به طور عادتي مفاصل خود را مي شكستند ديده نشد اما ميزان ورم انگشتان در اين گروه بسيار بيشتر از گروه ديگر بود. جالب اينكه قدرت بلند كردن توسط انگشتان در افرادي كه مفاصل خود را نمي شكستند ۵ سال تغيير عمده اي نكرده بود اما در گروهي كه هر روز مفاصل خود را به تق تق در مي آوردند ميزان قدرت بلند كردن و كشيدن انگشتان بين ۱۰ تا ۲۰ درصد كاهش يافته بود.

اگر اين عادت را داريد، مواظب باشيد

دكتر كاستالانو و دكتر آكسلرو نتيجه تحقيقات خود را اين گونه توصيف مي كنند: «مطالعات ما نشان داده عادت كردن به شكستن مفاصل باعث بروز مشكلاتي در مفاصل دست و مچ مي شود كه برخي از اين مشكلات شامل ورم كردن انگشتان و كاهش قدرت كلي دست است.»
جالب است بدانيد در اين تحقيق مشخص شده است كه افرادي كه اين عادت را دارند بيشتر از افراد گروه ديگر رفتارهاي عادتي نامناسب و خطرناك مثل وابستگي به سيگار، جويدن ناخن، مصرف الكل و مواد مخدر دارند.

سيب سبز/ شماره ۱۰۵/ نيمه دوم دي ماه ۹۲/ منبع: مديكال نيوز تودي/ ترجمه: دكتر امير صدري/ صفحه ۸۲

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه