وحدت در هفته وحدت از منظر پیامبر(ص)‬

زرین نامه: نخستین امری که اندیشه پیغمبر (ص)متوجه ان شد متحد کردن صفوف مسلمانان و استوار ساختن وحدت آن ها برای نابود کردن هر شعله ای که ممکن بود.

به گزارش زرین نامه: فاصله میان دوازدهم ربیع الاول که سالگرد ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص)بنا به روایات بزرگان اهل سنت است، تا هفدهم ربیع الاول ولادت آن بزرگوار بنا به روایات دانشمندان شیعه از سوی امام خمینی (ره) به دلیل حفظ وحدت میان اهل سنت و شیعه به عنوان هفته وحدت نام گذاری شده است.

به همین مناسبت هرساله کنفرانس هایی در سطح دنیا خصوصاً تهران به عنوان کنفرانس بین المللی وحدت در این ایام برگزار و علمای بزرگ و دانشمندان اهل فن از کشور های مختلف دور هم جمع می شوند.

رهبر معظم انقلاب و همه مسئولان کشورمان همواره تاکید دارند تا وحدت میان مسلمانان جهان روز به روز بیشتر و ریشه های عوامل تفرقه خشکانده شود.

در ادامه به اهمیت این موضوع از دیدگاه و سیره وحدت بخش معصومین (ع) می پردازم:

دیدگاه پیامبر اکرم (ص)درباره اتحاد مسلمانان

رسول اکرم (ص)درباره وحدت مسلمانان می فرماید((ان المسلمين اخوه ... و هم يدٌ واحده علي من سواهم.

همه ی مسلمانان مانند یک دست در برابر بیگانگان متحدند.))

با توجه به فرمایش بسیار دقیق آن حضرت، اکنون به مواردی از سیره عملی پیامبر اکرم (ص) برای وحدت بخشی به مسلمانان می پردازم:

1-تاسیس مسجد قبا و تاکید بر اجتماع همه جانبه مومنان در نماز های جمعه و جماعات که این امر وحدت فکری مسلمانان و نزدیک شدن هرچه بیشتر آنان به یکدیگر را فراهم می کرد.

2-تشکیل امت واحده اسلامی

3-ایجاد پیوند اخوت ایمانی میان افراد و گروه های مسلمان: پیامبر اعظم (ص)از طرف خدا مامور شد، مهاجرین و انصار را با یکدیگر برادر کند و از این رو در یک انجمن عمومی به همه مسلمانان فرمود: ((تاخو في الله اخونين اخوين. دوتا دوتا با یکدیگر برادر دینی شوید.))

پیامبر اسلام با این طرح، وحدت سیاسی و معنوی مسلمانان را حفظ کردند.

دکتر محمد حنین هیکل در کتاب خود به نام حیات محمد (ص)بیان کرده و گفته است:

نخستین امری که اندیشه پیغمبر (ص)متوجه ان شد متحد کردن صفوف مسلمانان و استوار ساختن وحدت آن ها برای نابود کردن هر شعله ای که ممکن بود آتش کینه و عداوت های پیشین را از نو شعله ور سازد.

نقش وحدت بخش پیامبر (ص)از منظر بیگانگان

جان دین پورت دانشمند معروف انگلیسی می گوید: محمد یک نفر ساده، نوری در پرتو اتحاد قبایل پراکند.

کوچک برهنه و گرسنه، کشور خود را به جامعه ای فشرده و با انضباط تبدیل کرد و در حیات ملل روی زمین، ایشان را با صفات و اخلاق تازه ای معرفی کرد و درکتر از سی سال این روش، امپراطور قسطنطنیه را مغلوب کرد، سلاطین ایران را از بین برد، سوره و بین النهرین و مصر را تسخیر کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس اطلس تا کرانه دریای خزر و تا رود سیحون گسترش داد.

این همه بزرگواری ائمه (ع) در وحدت بخشی به مسلمین در حالی بود که موانع و مشکلاتی از قبیل انواع فشار و اختناق سیاسی،رقابت ها و منازعات درونی اصحاب شیعی ظهور پدیده غالی گری، جعل و تحریف احادیث نیز روبه رو بودند.

به امید روزی که به این آرزوی دیرینه قرآن، اسلام، پیامبر، امام، رهبر و همه مسلمانان جامه عمل پوشانده شود.

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین علی اصغرمحمدی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه