تحریم های اقتصادی در ۳۳ سال پیش

زرین نامه: روزنامه تایم در تحلیلی با اشاره به وابستگی های اقتصادی ایران در زمینه مواد خوراکی به آمریکا در زمان رژیم شاه تاکید کرد ایران بعد از انقلاب زنجیرهای وابستگی را یکی پس از دیگری پاره کرده و دیگر تحریم ایران اثری ندارد . ایران در سال مالی گذشته تنها ۸۱۶هزار تن متریک گندم از آمریکا خریداری کرده بود.

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس،روزنامه تایم در تحلیلی با اشاره به وابستگی های اقتصادی ایران در زمینه مواد خوراکی به آمریکا در زمان رژیم شاه تاکید کرد ایران بعد از انقلاب زنجیرهای وابستگی را یکی پس از دیگری پاره کرده و دیگر تحریم ایران اثری ندارد . ایران در سال مالی گذشته تنها ۸۱۶هزار تن متریک گندم از آمریکا خریداری کرده بود.


بنی صدر در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ما جز این نمی خواهیم که افکار عمومی جهان حقیقت و تمام حقیقت را بداند و تمام حقیقت این است که مسئله رژیم شاه تنها به مردم ما مربوط نیست ، آنچه او از خیانت و فساد و جنایت کرده است علیه تمامیت بشر است .

شاه سابق برای نخستین بار پس از بستری شدن در آمریکا با یک روزنامه نگار آمریکایی از شبکه ای – بی – سی مصاحبه کرد و گفت : تاریخ روزی درباره کارهایی که من برای کشورم انجام داده ام قضاوت خواهد کرد ، من پادشاه هستم نه دیکتاتور!

روزنامه تایم در تحلیلی با اشاره به وابستگی های اقتصادی ایران در زمینه مواد خوراکی به آمریکا در زمان رژیم شاه تاکید کرد ایران بعد از انقلاب زنجیرهای وابستگی را یکی پس از دیگری پاره کرده و دیگر تحریم ایران اثری ندارد .

جسی جکسون رهبر سیاهپوستان آمریکا نیز گفت : من فکر میکنم شاه را طوری در آمریکا نشان می دهند که گویی او یک قهرمان است اما ما باید این را بفهمیم که او واقعا یک تروریست است .

به دنبال حمله مردم پاکستان به سفارت آمریکا و آتش زدن ساختمان آن مسلمانان چند کشور دیگر نیز به ساختمان های سیاسی – فرهنگی مربوط به دولت آمریکا حمله کردند .یونایتدپرس از واشنگتن گزارش داده است که ۴۰۰آمریکایی خسته و درمانده از ماجرای اسلام آباد در یک هواپیمای پان امریکن به آمریکا بازگشتند .

وعده بنی صدر به سناتور آمریکایی

روزنامه فرانسوی لوموند خبر داد بنی صدر گفته است در صورتیکه کنگره آمریکا با آغاز تحقیقاتی در مورد رژیم شاه موافقت کند مقامات ایران آماده گفتگو در مورد گروگانها خواهند بود . لوموند ادامه داد : بنی صدر چنین وعده ای را در مذاکرات خود با جورج هانسن سناتور آمریکایی که به صورت غیر رسمی به ایران سفر کرده داده است .
بنی صدر: ما جز این نمی خواهیم که افکار عمومی جهان حقیقت و تمام حقیقت را بداند و تمام حقیقت این است که مسئله رژیم شاه تنها به مردم ما مربوط نیست ، آنچه او از خیانت و فساد و جنایت کرده است علیه تمامیت بشر است .

آسوشیتدپرس نیز از لندن گزارش داد که شون مک براید سیاستمدار ایرلندی برنده جایزه صلح نوبل به دعوت دولت ایران به تهران آمده تا بن بستی را که در مورد تحویل شاه سابق و آزادی گروگانها پدید آمده است به کمک او شکسته شود . گفتنی است شون مک براید کارگزار سابق سازمان ملل در نامیبیا و رئیس عفو بین الملل از ۱۹۷۰تا ۱۹۷۳بوده و سابقه ای طولانی در خدمات میانجیگرانه دارد . تایمز لندن نیز در گزارشی تاکید کرد اگر آمریکا جنایاتی را که در زمان شاه سابق علیه ملت ایران روی داده است تائید کند قدم بزرگی در کاهش بحران برداشته است . (۱)

انقلاب ایران بعثتی در تاریکی فقر و فساد بود

بنی صدر همچنین در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : در آغاز قرن پانزدهم هجری قمری قرار داریم ، انقلاب ما تجدید آن بعثت است ، بعثت در تاریکی فقر و فساد بوجود آمد و انقلاب ما هم در فساد و جنایت و خیانت .

وی گفت : ما جز این نمی خواهیم که افکار عمومی جهان حقیقت و تمام حقیقت را بداند و تمام حقیقت این است که مسئله رژیم شاه تنها به مردم ما مربوط نیست ، آنچه او از خیانت و فساد و جنایت کرده است علیه تمامیت بشر است .

دلایل بنی صدر بر مداخله آمریکا در مقدرات ایران

بنی صدر گفت : به ما میگویند چه دلیلی دارید که آمریکا بر ایران حکومت می کرد ؟ این کشور ما است ، این اقتصاد ما است ، این وضع پول ما است ، درها بر روی شما باز است چه دلیلی برای تخریب سیستماتیک یک ملت می خواهید ؟ کشوری که بانک های آن وقتی برای اداره اش رفتیم ورشکسته بود ، خزانه خالی و ثروتهای آن بوسیله همین گروه در بانک های خود شما انباشته است باز دلیل می خواهید ؟
جسی جکسون،رهبر سیاهپوستان آمریکا: من فکر میکنم شاه را طوری در آمریکا نشان می دهند که گویی او یک قهرمان است اما ما باید این را بفهمیم که او واقعا یک تروریست است . وی گفت : ما نباید آمریکا را به پناهگاه هیتلرها تبدیل کنیم .

بنی صدر ادامه داد : ما به شما میگوئیم تمام ثروتهای نفت تا وقت انقلاب به غارت برده شدند ، بنظر شما طبیعی است که ظرف مدت کوتاه دو ، سه ساله ای ایران ۲۵طرح امضا کند به ارزش ۵۲میلیارد دلار که نیمی از آن با آمریکا باشد ، وزیر دارایی ایران یک دفتر سفید امضا کند برای ۴۰میلیارد دلار مبادله و بعد آنرا به ۷۰میلیارد دلار بالا ببرد ، اگر در کشور شما کسانی بودند که این جنایت های مالی را میکردند چه مجازاتی برای آنها در نظر میگرفتید ؟

وی ادامه داد : برای شما باارزش است که یک وزیر فرانسوی به جهت اتهامی که به او میزنند خودکشی کند میگوئید این نشانه شرافت و پاکی او است برای ما این شرافت و پاکی لازم نیست؟(۲)

اولین مصاحبه شاه سابق در آمریکا / من پادشاه هستم نه دیکتاتور !

شاه سابق برای نخستین بار پس از بستری شدن در آمریکا با یک روزنامه نگار آمریکایی از شبکه ای – بی – سی مصاحبه و اظهار امیدواری کرد که بتواند تا دو هفته دیگر حتی اگر تحت یک عمل جراحی دیگر قرار گیرد آمریکا را بسوی مکزیک ترک گوید .

وی که حاضر نشد از این مصاحبه فیلم یا نوار تهیه شود در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تاریخ روزی درباره کارهایی که من برای کشورم انجام داده ام قضاوت خواهد کرد ، من پادشاه هستم نه دیکتاتور!وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگشت وی به کشور وجود دارد گفت : من ممکن است خیلی چیزها باشم ولی احمق و یا خرفت نیستم . (۳)

رهبر سیاهپوستان آمریکا شاه را تروریست خواند

رهبر سیاهپوستان آمریکا گفت : ایالات متحده بایستی شاه سابق ایران را مجبور به ترک آمریکا کند . جسی جکسون ادامه داد : من فکر میکنم شاه را طوری در آمریکا نشان می دهند که گویی او یک قهرمان است اما ما باید این را بفهمیم که او واقعا یک تروریست است . وی گفت : ما نباید آمریکا را به پناهگاه هیتلرها تبدیل کنیم . (۴)
بنی صدر: ما به شما میگوئیم تمام ثروتهای نفت تا وقت انقلاب به غارت برده شدند ، بنظر شما طبیعی است که ظرف مدت کوتاه دو ، سه ساله ای ایران ۲۵طرح امضا کند به ارزش ۵۲میلیارد دلار که نیمی از آن با آمریکا باشد ، وزیر دارایی ایران یک دفتر سفید امضا کند برای ۴۰میلیارد دلار مبادله و بعد آنرا به ۷۰میلیارد دلار بالا ببرد.

کریم عبدالجبار بسکتبالیست مسلمان آمریکایی نیز گفت : آمریکا باید بپذیرد که شاه سابق ایران یک جنایتکار است و قسمت عمده ای از اعمال ظالمانه او بر عهده آمریکا است . (۵)

۴۰۰آمریکایی از پاکستان گریختند

به دنبال حمله مردم پاکستان به سفارت آمریکا و آتش زدن ساختمان آن، مسلمانان چند کشور دیگر نیز به ساختمان های سیاسی – فرهنگی مربوط به دولت آمریکا حمله کردند .گروهی از مردم ازمیر ترکیه به کنسولگری آمریکا در این شهر حمله کرده و پنجره های آن را شکستند . از سوی دیگر مسلمانان بنگلادش نیز به سفارت آمریکا در این کشور حمله کرده و در تظاهراتی سازمان سیا را متهم به گردانندگی حمله به مسجد الحرام کردند .
روزنامه فرانسوی لوموند خبر داد بنی صدر گفته است در صورتیکه کنگره آمریکا با آغاز تحقیقاتی در مورد رژیم شاه موافقت کند مقامات ایران آماده گفتگو در مورد گروگانها خواهند بود .بنی صدر چنین وعده ای را در مذاکرات خود با جورج هانسن سناتور آمریکایی که به صورت غیر رسمی به ایران سفر کرده داده است .

از پاکستان نیز خبر می رسد علاوه بر سفارت، آپارتمان های مجاور وابسته به آمریکا از جمله کلوپ های ورزشی و نیز رستوران و ...نیز در آتش خشم مردم این کشور سوخته و از بین رفته اند.تاکنون ۳۰۹نفر از دیپلماتهای آمریکایی خاک پاکستان را ترک کرده اند .یونایتدپرس نیز از واشنگتن گزارش داده است که۴۰۰ آمریکایی دیگر خسته و درمانده از ماجرای اسلام آباد در یک هواپیمای پان امریکن به آمریکا بازگشتند . (۶)گروهی از مسلمانان کلکته هند نیز در اعتراض به تسخیر مسجد الحرام کنسولگری های آمریکا و شوروی را در این شهر سنگباران کردند . (۷)
شاه مخلوع : تاریخ روزی درباره کارهایی که من برای کشورم انجام داده ام قضاوت خواهد کرد ، من پادشاه هستم نه دیکتاتور!وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگشت وی به کشور وجود دارد گفت :من ممکن است خیلی چیزها باشم ولی احمق و یا خرفت نیستم .

تایم گزارش داد : چرا محاصره اقتصادی آمریکا علیه ایران بی ثمر است ؟

روزنامه تایم در تحلیلی با اشاره به وابستگی های اقتصادی ایران در زمینه مواد خوراکی به آمریکا در زمان رژیم شاه تاکید کرد ایران بعد از انقلاب زنجیرهای وابستگی را یکی پس از دیگری پاره کرده و دیگر تحریم ایران اثری ندارد .

تایم گزارش داده است : نخستین عملی که بنظر می رسد آمریکا بتواند در مقابل ایران به آن دست زند تحریم مواد خوراکی است که سالانه سر به ۵۰۰ملیون دلار میزند . باید دانست که صادرات آمریکا به ایران از ۷/۳میلیارد دلار در سال ۱۹۷۸به کمتر از یک میلیارد دلار در سال جاری کاهش پیدا کرده است ، ایران در سال مالی گذشته تنها ۸۱۶هزار تن متریک گندم از آمریکا خریداری کرده بود ولی نظام جدید ایران قراردادی برای خرید ۵۳۰هزار تن متریک برای ۶ماه دیگر با استرالیا منعقد کرده است .

تایم ادامه داده است : گوشت از استرالیا و زلاندنو و تخم مرغ از ترکیه و مرغ از رومانی بسوی ایران روان است و بعلاوه ایران ۱۵درصد برنج وارداتی خود را از تایلند خواهد خرید از اینرو هر نوع تحریم خوراکی آمریکا علیه ایران بی ثمر خواهد بود . در ادامه این تحلیل آمده است نفوذ آمریکا از آن رو در ایران کمتر است که فعالیت های تجاری ایالات متحده در ایران از انقلاب به این طرف مخصوصا پس از ملی کردن بانکها و صنایع خصوصی کاهش یافته است .
گزارش تایم به خوبی نشان می دهد که اقتصاد ایران تا چه اندازه در زمان رژیم شاه ویران شده بود که حتی برای واردات مواد غذایی مورد نیاز مجبور بودیم دست نیاز به سوی غرب دراز کنیم .

تایم در پایان تحلیل خود آورده است : به این ترتیب تحریم اقتصادی بی حاصل خواهد بود و تجارب گذشته هم شکست آنرا نشان داده است ،آمریکا کمتر چیزی را میتواند به ایران بفروشد که کشورهای دیگر نتوانند آنرا تامین کنند . (۸)

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه