منابع مالی شکست فردوسی‌پور از کجا تأمین می‌شود؟

زرین نامه: نزدیک ‌یک سال و نیم از راه‌‌اندازی شبکه تخصصی ورزش در ایران می‌گذرد و با گذشت این زمان، تازه دعوای شبکه‌های قدیمی برای ‌داشتن آنتن بالا گرفته است. نگاهی به کنداکتور برنامه‌های تلویزیونی، نشان می‌دهد که در شش ماه اخیر، چندین و چند برنامه جدید ورزشی در شبکه‌های دو، سه و تهران ایجاد شده که مهم‌ترین و موفق‌ترین آن، دور جدید برنامه ورزش از نگاه دو است که هم‌اکنون دومین برنامه پربازدید صدا و سیماست.

به گزارش زرین نامه؛ چندین و چند سال است که نود، پربازدید‌‌ترین برنامه تلویزیونی ایران است و عادل فردوسی‌پور، موفق‌ترین چهره تلویزیونی! نگاهی به چهره‌های تلویزیونی، نشان می‌دهد که در سال‌های قهر مهران مدیری با تلویزیون و مهاجرت سید محمد حسینی از ایران، این عادل فردوسی‌پور بود که یک‌تنه چراغ روشن صدا و سیمای ایران بود با ریتم تند برنامه‌اش در سال‌های ریزش مخاطبان تلویزیون، هواداران خود را همواره راضی نگه ‌داشت، نه ‌تنها مخاطبی را از دست نداد که حتی بر شمار آنان ‌افزود.

چنانکه در برنامه معروف قرعه‌کشی جام‌جهانی، امار شش میلیون شرکت کننده را در مسابقه پیامکی خود بر جای گذاشت که یک رکورد دست‌نیافتنی در برنامه‌های تلویزیونی ایران است.

اما آنچه برنامه نود را در همه این‌ سال‌ها به یک برنامه پر مخاطب‌ تبدیل کرده، وابسته به شخصیت استثنایی خود عادل فردوسی‌پور است. تیزهوشی فردوسی‌پور در کنار درک درست از کارکرد رسانه و نترس بودن وی از بالا گرفتن جنجال و درگیری در برنامه‌هایش، موجب شده تا بیشتر اوقات مخاطبان از دیدن برنامه نود راضی باشند.

البته فردوسی‌پور در همه این سال‌ها منتقدان سفت و سختی هم داشته که همه این انتقادات ‌بیشتر به شخصیت فردوسی‌پور ‌است تا خود برنامه و همین ‌نشان از آن دارد که شخصیت خود فردوسی‌پور‌ در همه این سال‌ها، موجب شهرت روزافزون نود شده است.

در میان همه برنامه‌هایی که چند ماه اخیر روی آنتن رفته، اما برنامه ورزش از نگاه دو شبکه دو، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و توانسته خودش را به جایگاه دوم برنامه‌های پربازدید تلویزیون برساند. تیم جوان خوش‌فکر این برنامه در کنار چینش دقیق و استادانه مهمان‌های برنامه و بخش خوب خط قرمز، موجب شده تا شاهد دومین برنامه جریان‌ساز در صدا وسیمای ایران باشیم.

اما ماجرایی که در پس این ماجراست، تلاش مدیران شبکه دو برای شکست هیمنه چندین و چند ساله شبکه سه و سلطه برنامه نود در برنامه‌های تلویزیون است. اگر این را در حد یک تلاش درون سازمانی برای بالا بردن برنامه‌های تلویزیون قلمداد کنیم، می‌توان از آن به ‌عنوان یک اتفاق خوب نام برد که موجب ارتقای کیفیت برنامه‌ تلویزیون شده و در برهوت برنامه‌های ضعیف تلویزیونی، دست‌کم شاهد دو برنامه قوی ورزشی در شبکه‌های مختلف باشیم.

اما اگر این ماجرا تا حدی برای مدیران جدی شود که ‌صرف هزینه‌های آنچنانی به بار ‌آورد، دیگر باید زنگ خطر را برای مدیران صدا و سیما به صدا درآورد. حضور لوتار ماتئوس در ایران و در برنامه ورزش از نگاه دو، یکی از آن ترفندهایی است که برای افزودن مخاطبان برنامه ورزش از نگاه دو اندیشیده شده است.

پیش از این هم شاهد حضور ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال در برنامه‌های تلویزیونی ایران بودیم که البته ماجرای حضور آن‌ها در ایران، چیز دیگری بوده و در حاشیه سفرش سری هم به تلویزیون زده است.

اما حضور یک ستاره نامدار دنیای فوتبال در ایران، صرفا برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی برای نخستین ‌بار است که رخ می‌دهد. بی‌شک حضور یک ستاره بزرگ دنیای فوتبال در یک برنامه تلویزیونی شامل هزینه‌های مالی فراوانی می‌شود؛ هزینه فراوانی که قرار است رهاوردش تنها افزایش مخاطب باشد و گرفتن جای برنامه نود در رنکینگ پربازدید‌ترین برنامه تلویزیونی ایران!

سال جام‌جهانی در پیش است و جنگ شبکه‌ها برای بردن سهم بیشتر از مخاطبان تلویزیون بالا و بالاتر می‌رود، ولی امیدواریم این جنگ تنها موجب بالا‌تر رفتن کیفیت برنامه شود و بیت‌المال را هدر ندهد./تابناک

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه