نوروز سمبل دگرگونی و تغییر به سوی خوبی ها است

زرین نامه: رییس اداره تبلیغات اسلامی علی آباد کتول گفت: نوروز سمبل و نمونه تحول، تغییر و دگرگونی است و تحول به سوی نیکویی و خوبتر شدن مهمترین مدرکی است که برگرامیداشت نوروز دلالت دارد.

به گزارش زرین نامه؛ حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی اظهار داشت: نوروز در دریای معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و روایات، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که بر گرامیداشت این روز مطالب مختلفی گفته شده است.

وی افزود: آنچه که برای هر انسانی متصور است، این است که نوروز سمبل و نمونه تحول، تغییر و دگرگونی است.

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: تحول به سوی نیکویی و خوبتر شدن مهمترین مدرکی است که بر گرامیداشت نوروز دلالت دارد.

وی با اشاره به روایتی از معلی ابن خنیس گفت: این بزرگوار از یاران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است و یکی از چهره های برجسته عالم تشیع بوده که شیخ طوسی و علامه حلی بر اعتبار سخن او گواهی داده اند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه افزود: در کتاب وسائل الشیعه جلد 8 صفحه 173 و کتاب بحارالانوار جلد56 صفحه 119 و120 از قول معلی ابن خنیس آمده است که می فرماید: در صبح روز نوروز خدمت امام صادق(ع) رسیدم، آن حضرت از من پرسید آیا از امروز چیزی میدانی؟ عرض کردم خیر ولی امروز را ایرانیان بزرگ می دارند، سپس امام فرمودند: که بزرگداشت این روز برای خاطر آن است که برای تو بازگو می کنم، من خوشحال شده و با علاقه فراوان از امام خواستم که مطالب خود را بیان نمایند، که امام صادق(ع)فرمودند: اول اینکه، امروز روزی است که خداوند متعال از بندگان خودش پیمان گرفته که فقط او را پرستش کنند و چیزی را شریک او قرار ندهند و پیرو رسول او و اولیاء خداوند باشند، دوم اینکه، امروز روزی است که برای نخستین بار خورشید در آن طلوع کرد، سوم اینکه، امروز روزی است که کشتی حضرت نوح پیامبر(ص) بر کوه جودی قرار گرفت و دلیل چهارم اینکه، امروز روزی است که ابراهیم خلیل الرحمان بتهای قومش را در هم کوبید و پنجم اینکه،امروز جبرئیل بر پیامبر خاتم اسلام(ص) فرود آمد و دلیل ششم این است که امروز روزی است که رسول خدا(ص)، علی (ع) را روی شانه هایش قرار داد تا بتهای قریش را از روی خانه خدا به زیر افکند و دلیل هفتم اینکه، امروز پیامبر خدا(ص) برای امیرالمومنین در غدیر خم عهد گرفت و در آن روز بر ولایت علی (ع) اقرار کرد و خوشا به حال آنان که بر ولایت او استوار ماندند و بدا بحال کسانیکه آن پیمان را شکستند و همچنین امروز روزی است که حضرت مهدی(عج) ظهور می کند و خداوند او را بر دجال پیروز می گرداند و هیچ نوروزی نیست جز آنکه ما در آن فرج او را انتظار نکشیم و نوروز از ایام ما می باشد که ایرانیان آن را بزرگ شمردند و شما عربها آن را کوچک می شمارید.

وی، همچنین اذعان داشت: در آخر این روایت هم از قول امام صادق(ع) آمده است که سبب این کار را جز ریشه داران در دانش، کسی نمی داند و نوروز همان روز نخست ایرانیان است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان علی آباد کتول، در ادامه خاطر نشان کرد: روایت دارد که جامه سیمین پر از حلوا و شیرینی به حضور رسول خدا(ص) آوردند، چون آن حضرت از مناسبت این هدیه سوال کردند، یاران رسول خدا عرض کردند امروز نوروز، عیدبزرگ ایرانیان است، آن بزرگوار فرمودند: آری در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد حاضران از معنای عسکره سوال کردند،پیامبر(ص) فرمودند: عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کرده و سر به بیابانها نهاده بودند و چون خداوند به آنها فرموده بود بمیرید، همه مردند، سپس آنها را زنده کرد و ابرها را فرمود؛ که بر آنان ببارند، و سپس پیامبر(ص) از آن حلوا تناول فرمودند و بین اصحاب تقسیم نموده و فرمودند: کاش هرروز ما نوروز بود.

وی، با بیان اینکه روایت های دیگری نیز در خصوص نوروز است، گفت: در روایت دیگری آمده است که در زمان خلافت خلیفه دوم، هرمزگان، استاندارخوزستان هدایایی را برای مولای متقیان حضرت علی (ع) فرستاد، آن حضرت سوال کردند که مناسبت این کار چیست؟ فرمودند:که هدیه نوروزی ایرانیان است که امام علی(ع)فرمودند: هرروزتان نوروز باد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: در خصوص نوروز، روایت رسیده از امام صادق(ع)، برمحور توحید و نبوت و امامت است و عدالت را خواستار است، همان چیزیهایی که بشر را به سوی نوسازی و تحول سوق می دهد، که تلاقی آن با بهار طبیعت نوعی هدایتگری آدمی به حساب می آید.

وی، در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به مسائل فوق الذکر می توان از اهمیت نوروز سخن گفت و آن را بدون مسائل خرافی که در طول زمان بدان آویخته شده است، در جامعه اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانیان حفظ کرد.

نوروز تلاشی برای انتخاب راه درست تر و تبدیل بدی ها به خوبی ها

حجت الاسلام حسینی، در بیان دیگر روایت های اسلامی اظهار داشت: در روایت دیگری که در وسائل الشیعه جلد3 صفحه336 آمده است که علاوه بر نماز نافله مخصوص که در رابطه با این روز داده شده؛ در روز نوروز غسل بنما و پاکیزه ترین لباسهایت را به تن کن و خود را با بهترین عطرها خوشبو نما و در دعای هنگام تحویل سال از خداوند تلاش برای تغییر و انتخاب راه بهتر و درست تر و تبدیل بدیها به خوبی ها را طلب کن.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان علی آبادکتول، با توصیه بر توجه داشتن به روایات اسلامی و بهره گیری از این روایات، گفت: این روایات نیز، همه دال بر عظمت این مسئله دارد و می شود نتیجه گرفت که ره آورد نوروز کوشش برای تغییر و انتخاب مسیر درست و تبدیل به خوبیهاست که می شود به حضور کتاب خدا بر سر سفره هفت سین واجتماع در تکایا و مساجد و زیارتگاه ها در هنگام تحویل سال نو و خواندن سوره مبارکه یس بر ظرف آب، قرائت دعای تحویل سال، رفتن به دیدن بزرگان و علمای محل، دادن لباس نو به مستمندان و پرداخت عیدی به کوچکترها، تشرف به اماکن متبرکه و رفتن به دیدن مصیبت دیدگان و اهمیت دادن به صله رحم در روزهای نخست سال و کارهای خوب فراوان دیگر که در ایام نوروز انجام می گیرد اشاره کرد.

حجت الاسلام حسینی در خاتمه با بیان، شعری از فردوسی شاعر بزرگ ایران،«سرسال نو هرمز فروردین برآسوده از رنج تن،دل زکین » اذعان داشت: از خداوند متعال خواستاریم که در این سال جدید همه ما را در مسیر حق و حقیقت یاری و کمک فرمایند./شبستان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه