ابوطالبی را راه بدین تا ریچارد فرای را راه بدیم !

زرین نامه: برخی سیاسیون اصلاح طلب از مخالفت مردم اصفهان در دفن ریچارد فرای جاسوس آمریکایی در حاشیه زاینده رود بسیار ناراحتند این در حالیست که آمریکا از حضور ابوطالبی نماینده رسمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل ممانعت می کند .

به گزارش زرین نامه؛ این روزها بحث دفن ریچارد فرای شرق شناس آمریکایی که سالهای عمر خود راصرف ایران شناسی و شرق شناسی کرده و حتی نام خانوادگی ایران دوست را برای خود برگزیده حاشیه ساز شده است .

ریچارد فرای در ۸ فروردین ۱۳۹۳ درگذشت. وی اعلام کرده‌بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن کنند که این وصیت وی جنجال‌‎هایی در اصفهان در پی داشت . حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خواستار مخالفت رئیس‌جمهور (حسن روحانی) با دفن پیکر فرای در حاشیه رود زاینده‌رود شد و گفت : فرای و استاد وی از سارقین میراث فرهنگی در کشور هستند و خودشان بارها اذعان کرده‌اند که با کارهایی که می‌کردند مردم کشورهایی که در آن فعالیت می‌کردند ناراحت کردند.

محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان، فرای را «زباله غربی» خواند و گفت «مردم اصفهان اجازه چنین کاری را به مسئولان نخواهند داد که جنازه یک فرد جاسوس سیا در اصفهان دفن شود.» از سوی دیگر عده‌ای در اصفهان تجمع اعتراض آمیز نسبت به تدفین ریچارد فرای در کنار رودخانه زاینده‌رود برگزار کردند و بر در و دیوار آرامگاه پروفسور آرتور پوپ — مورخ شهیر آمریکائی — و همسرش شعارهای نوشتند و خواستار تخریب آن شدند. نمایندگان اصفهان نیز در مجلس نیز طی نامه ای هشدار دادند که عواقب دفن فرای در اصفهان با کسانی است که اجازه دفن وی را بدهند .

واکنش همسر فرای به اعتراضات :

عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری فرای، در واکنش به این که گفته شد همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرد و گفت که شوهرش هیچ‌گاه از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است. وی یادآوری کرد که فعالیت‌های "جاسوسی" فرای محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی بوده است؛ موضوعی که پنهان نبوده و در نوشته‌های خود ریچارد فرای آمده است.

در صورتی که دولت ایران موفق به انتقال پیکر وی به اصفهان و دفن وی در کنار زاینده رود نشود؛ امکان دفن وی در شهردوشنبه تاجیکستان وجود دارد در حالی که همسر وی با دفن فرای در نارنجستان شیراز نیز راضی است .

وزارت اطلاعات در سال ۱۳۷۶ کتابی با عنوان هویت منتشر کرده است که در صفحه ۱۳۱ این کتاب که توسط انتشارات حیان به چاپ رسیده، درباره ریچارد فرای آمده است:

«ریچارد فرای چندی پیش به دعوت و تلاش برخی روشنفکران داخلی به ایران سفر کرد و در طول اقامت خود در تهران با استفاده از برخی عناصر نا آگاه اقدام به جمع آوری گسترده اطلاعات محرمانه کرد. ریچارد فرای که همکاری به ظاهر علمی او با سیا امری آشکار است در این سفر تا آنجا پیش رفت که حتی برای جذب برخی مدیران اجرایی و آموزشی کشور اقدام کرد که البته این تلاش با برخی هوشیاری‌ها ناکام ماند.»

انتقاد اصلاح طلبان از تندروی ها علیه فرای :

برخی سیاسیون اصلاح طلب به این تندروی ها انتقاد کرده و موارد گفته شده در مورد فرای را ذهنی و بدون سند و مدرک خواندند اما این موارد در حالی است که حمید ابوطالبی دیپلمات ایرانی که یک ماه پیش به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شده با مخالفت آمریکایی ها نتوانسته به سازمان ملل راه پیدا کند .

آمریکایی ها معتقدند حمید ابوطالبی جزو گروهی از دانشجویان پیرو خط امام است که در سال 58 در گرگانگیری از 53 جاسوس آمریکایی در سفارتخانه امریکا نقش داشته است اما ابوطالبی و دولت ایران این امر را تکذیب کرده و گفته است که فقط مدتی مترجم نماینده پاپ بوده است .

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۳(۱۱ آوریل ۲۰۱۴) اعلام کرد که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد شد و این موضوع به سازمان ملل و ایران اعلام شده است.

در فردای آن روز عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، گفت که تهران «گزینه جایگزینی» برای حمید ابوطالبی در سازمان ملل متحد نداشته و در حال پیگیری حقوقی این موضوع است. سازمان ملل هم در واکنش به انتقادات ایران اعلام کرده که این موضوع مسئله ای بین آمریکا و ایران است و این دو کشور باید آن را حل کنند و ارتباطی با ما ندارد .

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ اعلام کرده است که نسبت به ممانعت از صادر کردن ویزا برای حمید ابوطالبی نمایده پیشنهادی ایران به سازمان ملل، توسط نمایندگی خود در نیویورک از دولت آمریکا در سازمان ملل شکایت می‌کند.

این بدبینی ها در شرایطی است که دیپلماسی فعال ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی درسطح وسیعی با نمایندگان 5 +1 در حال برگزار شدن است اما دیوار بی اعتمادی به غرب همچنان بلند و بلند تر می شود و ممانعت از حضور ابوطالبی می تواند نکته تاریکی در دیپلماسی دولت تدبیر و امید و ظریف باشد که نتواند یک نماینده در سازمان ملل بفرستد و این خفت و خواری را برای مردم ایران ایجاد کند .

اصلاح طلبان ناراحت عزت و استقلال کشور باشند نه دفن فرای :

حال عده ای در کشور ما بیش از اینکه ناراحت استقلال و عزت ایران اسلامی باشند و از عدم ورود ابوطالبی به سازمان ملل ناراحت باشند به دنبال انجام وصیت فرای جاسوس آمریکایی هستند و می خواهند وی در حاشیه زاینده رود دفن شود .

گفته می شود فرای سارق نسخه خطی قابوسنامه و عامل خروج آن از کشور بوده و در این سالها میراث فرهنگی کشور را به خارج انتقال می داده است و از مروجین مکتب ایرانی مورد نظر احمدی نژاد و مشایی بوده است به همین خاطر احمدی نژاد و خاتمی حداقل در مورد فرای با هم اتفاق نظر دارند و از وی تجلیل ها کرده اند و حتی احمدی نژاد در اصفهان به وی خانه اعطا کرده است .

فرای هر که بود یک آمریکایی بود که در جنگ جهانی دوم برای امریکایی ها از آلمان نازی جاسوسی می کرد و جاسوسی وی از ایران و میراث فرهنگی هم می تواند واقعیت داشته باشد و بیش از اینکه متعلق به این فرهنگ باشد به خاطر خدماتش به غرب و سازمان سیا می بایستی به خاک خود باز گردد و شاید وصیت وی مبنی بر دفن وی در اصفهان هم تدبیری جاسوسانه باشد تا همچنان پای آمریکایی ها را به بهانه زیارت قبر فرای به ایران باز نگه دارد و به این نکته اذعان کرد که انها حتی از مرده خود برای سلطه بر جهان استفاده می کنند .

ای کاش این همه غیرت و تعصب برای استیلای ظلم در جهان توسط آمریکا در برخی مسئولین و صاحب نظران ایران اسلامی وجود داشت تا ما می توانستیم با عزت و استقلال در دنیا زندگی کنیم نه اینکه هنوز نتوانیم نماینده خودمان را به سازمان ملل بفرستیم .

عماد محمدرضا پور

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه