فصل برداشت محصول، یا هنگامه خون دل خوردن!

زرین نامه: هرچه به پایان بهار و اوایل تابستان نزدیک می شویم، نگرانی و دغدغه فروش مناسب محصول اش را بیشتر می توانی بر چهره ی آفتاب خورده احساس کنی و این فریاد بلند را که از جشمانش جاریست: آیا امسال می توانم محصولم را با قیمت خوب بفروشم و مشکلات مالی ام را حل کنم؟!

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ کشاورز با دستان پینه بسته اش، بیل را از گوشه ی حیاط بر می دارد و به سمت حیاط روانه می شود که با صدای همسرش، به عقب برمی گردد تا یک قرص نان خانگی و چندعدد گوجه و خیار را که همسرش آماده کرده، بگیرد و عازم زمین کشاورزی خود شود.

به زمین گندم می رسد و بخاطر خستگی ناشی از پیاده روی تا مزرعه، به ناچار دقایقی را می نشیند تا نفسی تازه کند که چشمش به مزرعه ی گندم خیره می ماند و افکار گوناگون در سرش غوغا می کند.

یادش می آید که سال گذشته مجبور شد محصول خود را که از کیفیت خوبی هم برخوردار بود بخاطر اندکی قیمت بالاتر به دلال ها بفروشد.

از بی حاصل بودن زحمت هایش که با هزار امید محصولش را پرورش می داد تا در داخل کشور صرف شود، عذاب می کشد، چرا که کمی آنطرف تر سخنان دلال ها را شنیده بود که می خواستند بخشی از گندم ها را به صورت قاچاق از کشور خارج و بخشی دیگر را خوراک دام و طیور کنند.

و این داستان بخش کوچکی از داستان غم و اندوه همیشگی کشاورزان است که با هزار دردسر و سختی محصول کشت می کنند، اما هنگام فروش که می رسد، اگر کیفیت محصولاتشان خوب هم باشد، نمی توانند حتی به قیمت تمام شده بدون لحاظ سود معقول بفروشند.

سال گذشته از میزان 88 هزار تن گندم، 6 هزار و 500 تن کلزا و 32 هزار تن سویا که سه محصول شاخص این شهرستان می باشد، حدود 130 میلیارد تومان کشت این سه محصول در شهرستان علی آبادکتول برداشت شود، که اگر این محصولات به قیمت واقعی به فروش می رسد، علاوه بر رونق بیشتر شهرستان، گره ای از مشکلات کشاورزان نیز گشوده می شد.

شهرستان علی آبادکتول یکی از مناطق استان گلستان است که شغل اکثر مردم آن کشاورزی است، متاسفانه در سال گذشته به دلیل نابسامانی بازار خرید و فروش محصولات، کشاورزان حتی علیرغم قول مسئولین، نتوانستند به قیمت تضمینی که بعداً اعلام شده بود، محصولات خود را بفروشند و حاصل دسترنج آن ها، نصیب دلالان و واسطه ها شد، همچنین این نوسان قیمت ها و قیمت کم این سه محصول شاخص شهرستان نسبت به شالی (برنج)، باعث شد، کشاورزان به کشت شالی در این منطقه روی آورند.

گفتنی است، کشت شالی در سال گذشته موجب خسارت به منابع آب زیرزمینی شهرستان به دلیل اضافه برداشت شد، که برابر قانون توزیع عادلانه آب، خلاف قانون می باشد و دستگاه متولی آب را نیز مجبور ساخت که برای سیانت از آب های زیرزمینی به کشاورزان اخطار دهد و در صورت تکرار جریمه نماید. ( بنا بر سه بخش شمالی، میانی و جنوبی شهرستان که مصرف آب در هریک از آن ها متفاوت است، به طور میانگین حدوداً مبلغ یک میلیون و 750 هزار تومان تعیین شده بود.)

اما کشاورزان در مصاحبه های سال گذشته با این پایگاه خبری تحلیلی، دلایل خود از کشت شالی را قیمت خوب آن عنوان کردند، به گونه ای که قیمت برنج چند برابر دیگر محصولات است.

کشاورزان علیرغم میل باطنی خود از کشت برنج و صدمه به منابع آب زیرزمینی، به سبب صرف آب زیاد، اظهار می کردند: ما نیز از این مسئله ناراحتیم، اما علیرغم سختی کشت برنج و استفاده از منابع آب زیرزمینی، مجبوریم به کشت آن روی آوریم چرا که قیمت محصولاتی همچون گندم، سویا و کلزا بسیار پایین است و کفاف هزینه های بالای کشاورزی و دخل و خرج زندگی ما را نمی دهد.

سال گذشته در خصوص حماسه اقتصادی از نگاه رهبر معظم انقلاب حاصل نشد، لذا ایشان امسال را سال فرهنگ و اقتصاد همراه با عزم ملی و مدیریت جهادی نام نهاده اند، که اگر به جزء جزء آن دقت کنیم، نقشه راه را برای حل مشلات خود خواهیم یافت.

به نظر می رسد، باید مسئولین در روز ها و ماه های باقی مانده از زمان برداشت محصولات کشاورزی تلاش کنند تا به قیمتی واقعی برای محصولات کشاورزی دست یابند و این مسئله انگیزه ای برای کاشت مجدد و بیشتر گندم، سویا، کلزا و سایر محصولات کم آب در این منطقه شود.

اقدام به موقع برای خرید با قیمت مناسب محصولات علاوه بر قطع شدن طمع دلالان از درآمدهای میلیاردی که تنها بهره اش به جیب خودشان خواهد رفت، سبب می شود نیاز ما برای تامین گندم و سایر محصولات از دیگر کشورها کاهش یافته و در نتیجه مانع خروج ارز از کشور شود.

همچنین مسئولین ذیربط با حذف برخوردهای قهری از دستور کار خود، حمایت بیشتر از کشاورزان جهت آماده سازی بسترها برای مصرف بهینه آب از قبیل تجهیز و نوسازی مزارع، پوشش انهار، انتقال آب به وسیله لوله و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار که هر کدام از آن ها، در جای خود راندمان آبیاری را افزایش می دهند زمینه تقویت کشاورزان در عرصه کشت گندم، سویا و کلزا و دیگر محصولات را فراهم سازند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه