مذاکرات هسته‌ای ثمره ایستادگی ملتی که نمی‌خواهد حق خود را نادیده بگیرد

زرین نامه: نتیجه حاصل شده از مذاکرات هسته‌ای تا کنون، ثمره ایستادگی ملت و نظامی‌ است که نمی‌خواهد حق مسلم خود را نادیده بگیرد، بنابراین تیم مذاکره کننده ایران مراقب باشد با فرار از پایداری و مقاومت، مدیون نسل‌های آینده خود نشود!

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ « برخلاف تصور و تهدیدهای جبهه ی استکبار، نظام جمهور ی اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد. »امام خامنه ای (مد ظله العالی) 19 دی ماه 1390

در رویارویی با دشمن گاهی مواقع لحظاتی پیش می آید که دشمن به علت وجود نقاط ضعفی که دارد، اعلان صلح می کند، در این گونه مواقع اگر از شر آن ها احساس امنیت شود و احتمال اصلاح آن ها داده شود می توان با آنها صلح کرد و به توافق رسید.

گاهی نیز در اثر بعضی شرایط، جبهه حق دچار مشکلاتی می شود... به طور مثال سخت گرفتن جمعی از اطرافیان که شاید جزو دسته و گروه آن جبهه نباشند اما حرکات، رفتار، نحوه برخورد و تعامل و ... باعث می شود گروهی که این سمتِ ماجرا قرار گرفته اند، متحمل هزینه های بالایی شده و ضربه اساسی به آن ها وارد شود. در هر صورت پس از به وجود آمدن چنین جوی باید با زیرکی و هوشیاری طوری توافق و تعامل صورت بگیرد که برتری به سمت جبهه حق باشد.

البته باید خاطر نشان کرد که نباید این توافق به معنای نقطه ضعف جبهه حق تلقی شود و بهانه ای باشد برای ستمکاران...

خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند:

« وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّـهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ » (1)

و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای و بر خدا توکل کن، که یقیناً او شنوا و داناست

هر چند که خداوند متعال در آیات ما قبل تشویق به جنگ و مقابله به مثل کرده است و ترس را مذمت و خیانت می شمارد، اما در این آیه در صورت فراهم شدن شرایط لازم خداوند سازش و صلح را جایز می داند و البته این سازش در صورتی امکان پذیر خواهد بود که برای مسلمین ضرری نداشته باشد و مانع از ریختن خون مسلمانان بشود.

mozakere.jpg - 60.75 کیلو بایت

یکی از مهمترین مباحثی که امروزه کشور جمهوری اسلامی ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، مساله مذاکرات هسته ای می باشد. در مباحث هسته ای و دیگر مباحث بین الملل نیز هرگاه دشمن دست به سلاح نبرده و از جنگ مستقیم با کشورمان حراس داشته باشد، ما نیز باید با هوشیاری، جنگ نرم را کنترل کنیم و از افزودن حساسیت و آتش افروزی در منطقه بپرهیزیم.

هر چند اگر به حول قوه الهی پیروز میدان باشیم، اما صدمات و اثرات ناشی از جنگ بسیار جبران ناپذیر خواهد بود...

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:

«هرگز صلحی را که از جانب دشمن پیشنهاد می شود و رضای خدا در آن‏ است رد مکن،که در صلح برای سپاه ات آسایش و تجدید نیرو، برای خودت‏آرامش از هم و غم هاو برای ملتت امنیت است.

اما زنهار! زنهار! سخت ‏از دشمنت پس از بستن پیمان صلح برحذر باش! چرا که دشمن گاهی نزدیک می شودکه غافلگیر سازد، بنابر این دور اندیشی را بکار گیر و در این موارد روح خوشبینی را کنار بگذار، اگر پیمانی بین تو و دشمنت ‏بسته شد و یا تعهد پناه دادن ‏را به او دادی، جامه وفا را بر عهد خویش بپوشان و تعهدات خود را محترم ‏بشمار! » (2)

باید به این نکته توجه داشت که جنگ با سلاح گرم به عنوان آخرین حربه و آخرین راه حل باید انتخاب نمود.

صد البته که این روش یک روش هوشمندانه در مقابل دشمن است و به هیچ عنوان معنا و مفهوم ترس و عقب نشینی ذلت بار را نمی دهد. مانند صلح پیامبر (ص) با یهودیان و اخیراً صلح حضرت امام خمینی (ره) با کشور عراق که شروع کننده جنگ دانسته شده، هر چند در آن مرحله از جنگ سپاهیان ایران قدرتشان افزون شده بود و جنگ را در دست داشند، اما ادامه جنگ آن طور که گفته اند دیگر نفعی برای ایران نداشته و چه بسا از طرف جوامع بین المللی بر ضرر ایران هم تمام می شد...

لذا چون صدامیان اعلان آتش بس کردند، امام (ره) نیز با هوشیاری و شرایطی محکم که به نفع ایران بود آتش بس را پذیرفتند.

در بحث توافق هسته ای نیز باید ضمن از بین نرفتن حقوق ملت ایران، برنامه مذاکره را به سمت و سوی سازش و آرامش بین طرفین پیش برد و تا آن‌جا که بتوان از جنگ و نزاع دوری کرد و نتیجه ای به نفع کشور رقم بخورد.

** تیم مذاکره کننده ایران باید این موضوع را مد نظر داشته باشد که نتیجه حاصل شده از مذاکرات هسته‌ای تا کنون، ثمره ایستادگی ملت و نظامی‌ است که نمی‌خواهد حق مسلم خود را نادیده بگیرد و مراقب باشد که با فرار از پایداری و مقاومت ، مدیون نسل‌های آینده خود نشود!**

ان شاء الله

1- آیه 61 سوره مبارکه انفال

2- نهج البلاغه - فرمان مبارک امام علی (ع) به مالک اشتر نخعی

نویسنده: سید علی انصاریان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه