آقای جنتی! لطفا قانون را دقیق‌تر بخوانید

ادعای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فیلترینگ سایت های خبری بدون مجوز در حالی مطرح شده که تبصره 2 ماده 1 قانون مطبوعات به صراحت تاکید کرده نشریه ای که بدون اخذ پروانه از هیات نظارت بر مطبوعات منتشر شود از شمول قانون مطبوعات خراج بوده و تابع قوانین عمومی است.

به گزارش زرین نامه؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر دیروز یکشنبه 30 شهریور در حاشیه مراسم رونمایی از فصلنامه «کتابشناسی ماه» که در محل سرای اهل قلم خانه کتاب در تهران برگزار شد، مدعی شده که از نظر قانون مطبوعات که مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب کرده همه نشریات مکتوب و رسانه های خبری دیجیتال مشمول قانون مطبوعات هستند.

ادعای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی مطرح شده که مسدود سازی سایتها از مصادیق سلب حقوق اشخاص بوده و مستلزم تصمیم گیری قضایی است.

بر همین اساس نیز هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 437و438مورخ 27/6/91 ضمن ابطال ماده 44 الحاقی به آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات که متضمن صدور مجوز فیلترینگ سایتهای خارج از شمول قانون مطبوعات به ارشاد بود اعلام کرد که این وزارت خانه صلاحیت فیلتر و مسدود سازی خبرگزاریها و نشریات الکترونیکی که از هیئت نظارت بر مطبوعات پروانه دریافت ننموده اند را ندارند.

هچنین تبصره دو ماده یک قانون مطبوعات به صراحت تاکید کرده که نشریه ای که بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت بر مطبوعات منشر شود از شمول قانون مطبوعات خارج بوده و تابع قوانین عمومی است؛همچنین ماده 10 قانون جرائم رایانه ای هم تاکید دارد که هرکس به طور غیر مجاز با انجام اعمالی از قبیل مخفی کردن داده ها،تغییر گذر واژه یا رمزگذاری داده ها مانع دسترسی اشخاص مجاز به داده یا سیستم های رایانه ای یا مخابراتی شوند به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.

جنتی در ادامه صحبت هایش ضمن دفاع تمام قد از عملکرد وزارت خانه متبوعش در فیلترینگ سایت های خبری که طبق نظر مراجع محترم قضایی اقدامی غیر قانونی است مدعی شده که این وزارت خانه به سایت های خبری فاقد مجوز برای گرفتن مجوز لازم ضرب الاجل داده است.

این ادعای سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی صورت گرفته که از میان هزاران پایگاه خبری فاقد مجوز تا کنون طبق گفته مسئولان ارشاد تعداد انگشت شماری فیلتر شده اند که البته در میان آن ها تنها یک سایت خبری معتبر یعنی "شبکه اطلاع رسانی دانا" وجود داشته و معلوم نیست که چرا این ضرب الاجل شامل حال بقیه نشده است.

جنتی همچنین گفته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لیست سایت های دارای مجوز را برای وزارت ارتباطات فرستاده و فیلتر سایت های خبری فاقد مجوز را خواستار شده است.

البته آقای وزیر توضیح نداده که چرا میان این همه سایت خبری که مشغول فعالیت هستند تنها باید "شبکه اطلاع رسانی دانا" مشمول فیلتر شود و از سوی دیگر در مورد این موضوع هم چیزی نگفته که چرا با وجود دریافت مجوز برای یک پایگاه خبری هنوز هم همکارانش قصد ندارند ، آن پایگاه را رفع فیلتر کنند، چرا که شبکه اطلاع رسانی دانا مجوزی را به نام "شبکه اطلاع رسانی راه دانا" در جلسه اخیر هیات نظارت بر مطبوعات دریافت کرده است. / دانا

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه