دولت برجام را به فرجام ایران گره زده/ برجام تاثیری بر اقتصاد و معیشت مردم نداشت

آقای روحانی و تیم مذاکره کننده ایشان، علیرغم تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی بر «عهد شکنی» «غیر قابل اعتماد بودن» «خوی استکباری داشتن» و... طرف غربی و برشمردن معایب طرف مذاکره کننده، بر آثار و فواید این قرارداد و تأثیر شگرف نتایج  آن از جمله رفع تحریم ها، باز شدن گره های اقتصادی کشور، رفع رکود و کسادی بازار و اقتصاد کشور مبالغه نموده و «برجام را به فرجام ایران» گره زدند.

به گزارش زرین نامه؛ بیستم فروردین ماه هرسال یادآور روزی خاطره انگیزدر تاریخ کشور بزرگ و اساطیری جمهوری اسلامی ایران است . روزی که در آن از بزرگترین دستاورد علمی ایران یعنی « انرژی هسته ای » یاد می شود. تحولات پیچیده، تو در تو و پر فراز و نشیب مسئله هسته ای ایران در تاریخ کوتاه خود تقریباً به سرنوشت مردم ایران گره خورده است. عباراتی مانند « انرژی هسته ای حق مسلّم مردم ایران» «صیانت از حقوق هسته ای ایران» و.... عباراتی از این دست وارد ادبیات سیاسی دنیای امروز شده است.

پرداختن به کلیّه زوایای این بحث روایت«مثنوی هفتاد من کاغذ» است. امّا نگاهی اجمالی به برخی از مطالب کمتر پرداخته شده بحث، خالی از لطف نیست .


به گواه مستندات تاریخی  برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۲۹ آغاز شدودر سال ۱۳۵۳ با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران و امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدّی به خود گرفت. ایران در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸)، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸) پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را امضاء کرد و دو سال بعد آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند .


درتاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۱مصادف با ۹ فوریه سال ۲۰۰۳ میلادی رئیس جمهور وقت ایران، خبر از تهیه سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد و در فروردین ۱۳۸۵ (آوریل سال ۲۰۰۶) رئیس‌جمهور وقت ایران، اعلام کرد که ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳٫۵ درصد شده‌است. در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ (۱۵ فوریه ۲۰۱۲) ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی تهران خبر داد.
گسترش موفقیت های هسته‌ای ایران ، اصرار وتأکیدرهبر معظم انقلاب اسلامی و خواست ومطالبه عمومی مردم و پایبندی دولت ها بر حق مسلّم استفاده صلح آمیز ایران از این انرژی نو باعث گردید قدرت های بزرگ جهانی با لابی صهیونیست ها پرونده هسته ای ایران را به نهادهای بین‌المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل متحدکشانده و با ظالمانه ترین شکل ممکن چندین قطعنامه بر علیه برنامه هسته‌ای و غنی سازی ایران صادرنمودند .


با شیطنت ها و ادامه خصومت دولت آمریکا و اتحادیه اروپا ، تحریم‌های ظالمانه وسیعی علیه مردم ایران از طرف سازمان ملل علیه ایران اجرا گردید و دانشمندان هسته ای ایران مصطفی احمدی روشن،دکترمسعود علی‌محمدی،دکتر مجید شهریاری،مهندس داریوش رضایی‌نژاد و رضا قشقایی به وسیله عوامل تروریسم سیا وموساد به شهادت رسیدند .


تمامی این تحولات در حالی صورت می پذیرفت که ایران مدعی بود رویکرد تقابل با برنامه اتمی این کشور به نتیجه نمی‌رسد و کشورهای غربی باید توانایی اتمی ایران را بپذیرد.


نگاهی کوتاه به مسئله انرژی هسته ای و دستاورد های نوین این علم نشان می دهد که علوم و فناوری هسته‌ای در حال حاضر به عنوان فناوری برتر(های تک) محسوب می شود. امروزه تأثیر این علوم بر افزایش دانش بشری، طبیعت حاکم و ارائۀ رفاه و خوشبختی به زندگی بشری غیرقابل تردید می باشد و می تواند به عنوان یک عنصر اساسی و مبنای ضروری برای توسعۀ پایدار به شمار آید.این انرژی که جایگزین غیر قابل انکار سوخت های فسیلی است ، درطول نیم قرن گذشته، در پرتو تلاش‌های دانشمندان در سراسر جهان این فناوری نقش مهمی را در توسعۀ صنعت،‌ کشاورزی و پزشکی ایفاء کرده است. استفادۀ رادیوایزوتوپ ها در شناسایی و درمان بیماری ها، کاربرد فناوری هسته‌ای در تولید برق و تولید مواد باکیفیت و مقاومت ویژه و همچنین تولید محصولات کشاورزی مقاوم در برابر خشکسالی و آفات فقط برخی از کاربردهای این علم در پزشکی، صنعت و کشاورزی می باشد.


فناوری هسته‌ای علاوه بر تأمین انرژی پاک، کمک می کند تا تشخیص پزشکی بهبود یابد، بیماری های بشری درمان شود، تغذیه بشر افزایش یابد، از سلامت حیوانات اهلی مراقبت شود، منابع آبی توسعه یابند، حیوانات خطرناک نابود شوند، بهره وری کشاورزی بهبود یابد، مواد غذایی تأمین شود، کنترل کیفیت صنعتی تقویت شود، و علم شناخت محیط زیست پیشرفت یابد. انرژی هسته‌ای از آن نظر یک فناوری توسعۀ پایدار است که:


سوخت آن تا قرن ها در دسترس خواهد بود؛ سابقۀ بی خطر بودن آن برتر از سایر منابع عمده انرژی است؛ مصرف آن هیچ آلودگی واقعی ایجاد نمی کند ؛  منابع باارزش سوخت های فسیلی را برای نسل های دیگر حفظ می کند ؛ هزینه های آن قابل رقابت و هم چنان در حال کاهش است و پسماندهای آن را می توان برای مدت زیادی بدون خطر کنترل کرد.


جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق اهداف خود در حوزه انرژی هسته‌ای تلاش‌های قابل توجه و سرنوشت سازی را انجام داده وبه اعتقاد کارشناسان، فناوری هسته‌ای متعلق به امروز نیست بلکه به تاریخ ایران در آینده تعلق دارد. دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موفقیت های ایران هسته ای می گوید:«شما به سطحی از دانش هسته‌ای رسیده‌اید که چند کشور در جهان بیشتر به آن دست نیافته‌اند».


فرآیند تولید انرژی هسته ای در جمهوری اسلامی ایران بدین ترتیب است که سنگ اورانیوم کشور بعد از پاکسازی در کارخانه «یو.سی.اف»به صورت «کیک زرد» که نخستین محصول سنگ معدن اورانیوم و یکی از مواد اولیه چرخه سوخت می‌باشد و حدود ۷۵ درصد اورانیوم خالص را تشکیل می‌دهد تبدیل می شود. جمهوری اسلامی علیرغم تحریم ها توانسته ۱۹ هزار قلم تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های هسته‌ای را با تکیه به متخصصان داخلی تولید کند. امروزه طبق نظر کارشناسان مادامی که کشوری به چرخه سوخت وارد نشود به عنوان کشوری دارای « توان هسته‌ای» معرفی نخواهد شد. درحال حاضر نیز جمهوری اسلامی به این هدف بزرگ یعنی « ورود به عرصه چرخه سوخت» وارد گردیدکه می‌توان تحقق اهداف مهم صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را یک پیروزی سرنوشت ساز و موفقیت غرور آفرین برای ملت ایران به شمار آورد.


چنانچه پیشتر گفته شد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای ، استفاده صلح آمیز از این علم در جهت رفع نیاز های کشور در حوزه انرژی ، پزشکی ، کشاورزی و دامپروری بوده و با برای تأکید بر این مقوله رهبر معظّم انقلاب اسلامی به عنوان مرجع تقلید شیعه و ولی فقیه هرگونه استفاده از این علم در ساخت سلاح های کشتار جمعی را «حرام شرعی » اعلام نمودند .


در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع ابهامات از سازمان های بین المللی واثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران ، برای گفتگو ومذاکرات هسته ای با سازمان بین المللی انرژی اتمی و دیگر نهاد های بین المللی اعلام آمادگی گردید وچندین دور مذاکرات بین هیئت های ایرانی و نمایندگان سازمان های یاد شده و قدرت های بزرگ جهانی موسوم به «کشورهای 1+5 » متشکل از کشورهای روسیه ،انگلیس ،فرانسه ، آلمان و چین به اضافه امریکا ، صورت پذیرفت .


این مذاکرات طولانی و پر پیچ وتاب نهایتاً منجر به امضای سندی بنام « برجام – برنامه جامع اقدام مشترک » گردید که در فحوای آن مقرر گردید ایران به تعهدات خود در قبال این عهد نامه عمل نموده  و غرب نیز با خارج نمودن پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل به تدریج تجریم های ظالمانه علیه ملّت ایران را بردارد .


هرچند یکی از چالش های بزرگ مجلس نهم و دولت دهم فرآیند تصویب این قرارداد بود و چگونگی ارائه وتصویب آن در کمترین زمان ممکن در مجلس شورای اسلامی یکی از سؤال های بزرگ از مسئولین سیاسی کشور در قوای مقنّنه و مجریه است که تاکنون بی پاسخ مانده، امّا تأکید « حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور محترم » بر دستاوردهای مهم این قرارداد که دورانی بنام« پسا برجام » را درتاریخ سیاسی ایران رقم زد خود ماجرای دیگری است که مجال دیگری رامی طلبد .


آقای روحانی و تیم مذاکره کننده ایشان، علیرغم تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی بر «عهد شکنی» « غیر قابل اعتماد بودن » «خوی استکباری داشتن » و.... طرف غربی و برشمردن معایب طرف مذاکره کننده ، بر آثار و فواید این قرارداد و تأثیر شگرف نتایج  آن از جمله رفع تحریم ها ، باز شدن گره های اقتصادی کشور ، رفع رکود و کسادی بازار و اقتصادکشور مبالغه نموده و « برجام را به فرجام ایران » گره زدند .


براساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور و مطالعات میدانی در گستره کشور و به اصطلاح «کف جامعه » به راحتی می توان دریافت که « تصویب برجام » هنوز اثری بر اقتصاد و معیشت جامعه نگذاشته ، تحریم ها یا کاملاً لغو نشده و یا آثارآن ظاهر نگردیده و وعده های دولت در این زمینه ها منطبق بر واقعیّات نیست .


سال 95 در حالی آغاز گردید که  مقام معظم رهبری ، شعار آن را « اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل» اعلام نمودند . یعنی « نگاه به توانمندی های درون کشور» و «استفاده از مواهب طبیعی، شرایط استثنائی کشور ایران ، پیشرفت علمی کشور» .


اقتصاد مقاومتی یعنی « حفظ ، گسترش و توسعه دستاوردهای علمی ،فنّی و تکنولوژیک کشور و استفاده از آنهادر جهت بهبود وضع اقتصادی کشور و جامعه »
بنابه فرمایش مقام معظّم رهبری :


 « رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد.»


« سه عامل اساسی اقتدار ملّی اینها است: اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روزافزون، و حفظ روحیّه‌ی انقلابیگری در همه بخصوص در جوانها؛ اینها است که میتواند کشور را حفظ کند؛ آن‌وقت دشمن مأیوس خواهد شد»


نویسنده: محمد دیلم کتولی


انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه