این بود حمایت از کشاورزان : کشاورزان حق مردن هم ندارند !

زرین نامه: راه اندازی سامانه دما در استان گلستان در شرایطی صورت گرفت که برخی اخبار حکایت از صوری بودن این شعارها دارد .

در حالیکه یک روستایی در غرب گرگان بعد از عمری کمر خم کردن در زمینهای کشاورزی به دیار باقی شتافت ، امروز شاهدیم که برای برخورداری از حق خود با خلاهای قانونی برخورد کرده است . این کشاورز 6 سال حق بیمه خود را از طریق شرکت تعاونی تولید گران کوه به صندوق روستاییان و عشایر پرداخت می کرد تا اینکه در تاریخ 18 آذر ماه 90 به دیار باقی شتافت . وی 40 روز قبل حق بیمه خود را به صندوق ریخته بود اما وقتی بازماندگان برای انجام کارهای مستمری به صندوق مراجعه کردند فهمیدند که قانون می گوید حتما باید 90 روز از فوت کشاورز بگذرد تا حقوق و مزایا به وی تعلق بگیرد .

نمونه دیگر فردی در روستای شاهکوه گرگان بود که 9 سال حق بیمه خود را ریخت و چند ماه باقیمانده عمر خود را به جهت دوری روستا از شهر و در دسترس بودن بیمارستان در شهر گذراند اما به بازماندگان وی گفتند چون در شهر فوت کرده ، هیچ گونه حقوق و مزایایی به ایشان تعلق نمی گیرد .

سید مجید موسویان که امروز صبح برای افتتاح سامانه دما به گرگان سفر کرده بود، درجواب سوالی در این خصوص این شکایتها گفت : این موارد قانون است و نمی شود در این مورد کاری انجام داد چرا که نمی توانیم قانون را دور بزنیم .

وی از اقدامات مهم جدید صندوق بیمه روستایی عشایری کشور را، راه اندازی سیستم دریافت متمرکز الکترونیکی صندوق ذکر کرد .

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور خاطرنشان کرد: این سامانه با نام (دما ) تاکنون در سطح استان های اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، آذربایجان غربی و یزد راه اندازی شده است . و استان گلستان هم امروز شاهد افتتاح این سامانه بود . در این طرح کشاورزان می توانند از داخل خانه و با موبایل خود نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند .
مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایرکشور آسان سازی ، در دسترس بودن خدمات بیمه گری صندوق ، قابلیت ارتباط الکترونیکی بیمه شده با صندوق و اطمینان خاطر بیمه شدگان را از اهداف اجرای طرح و ثمرات آن ذکر کرد.

با توجه به موارد گفته شده کشاورزان با چه انگیزه ای به این شعارهای جذاب و سیستم های نوین اعتماد کنند در حالیکه این چنین قانون هایی وجود دارد . مگر مرگ دست کشاورزان است که بدانند امروز می میرند یا 90 روز دیگر ؟ معلوم نیست این قانون با چه مبنا و انگیزه ای تصویب شده که در حق کشاورزان اینچنین ظلم می کند در حالیکه حضرت امام خمینی (ره) کشاورزی را محور توسعه نامیدند اما امروز شاهدیم که بعد از این همه سالها کشاورزی که دستش پینه بسته و به لحاظ بیسوادی دستش به جایی بند نیست ، قانون هم سایه حمایت خود را از روی دوشش بر می دارد .

با این اوصاف گویی قرار است سازمان تامین اجتماعی روستاییان را با ماهانه 25 هزار تومان بیمه کند و از طرفی شنیده شده که صندوق بیمه تامین اجتماعی محلات و عشایر با کمبود منابع جدی مواجه شده و احتمال اتصال آن به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد. آیا این درسته که ما برای گرفتن حق بیمه از کشاورزان به سیتم های زیبا و نوین روی بیاوریم اما موقع خدمت رسانی به کشاورزان اینچنین خلاهایی بوجود بیاوریم .

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه