خاستگاه داعش، از آغاز شکل گیری تا کنون

این روزها عراق با فعالیت تروریست های وحشی که شاخه جدیدی از القاعده تحت عنوان داعش (دولت اسلامی عراق و شام) می باشد، روزهای سرنوشت سازی را طی می کند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ با سقوط صدام و فروپاشی نظام سیاسی، نظامی، امنیتی بعثی و شکل گیری نظام جدید، تحولات شگرفی را در این منطقه رخ داد.

از جمله جنگ سلطه در عراق و تحولات یک دهه اخیر این کشور آینده مبهمی را رقم می زد.

تا امروز که عده ای از بازماندگان رژیم منحوس حزب بعث و فدائیان صدام با انگیزه داخلی و با تاثیر از عناصر خارجی تحرکات و تنش هایی را در بخشی از این کشور تحت عنوان تاسیس دولت اسلامی عراق و شام آغاز کرده اند.

متغیر های این بازی جریانات داخلی و خارجی از جمله جریانات افراطی وهابی وابسته به نظام عربستان در کنار اپوزیسیون بعثی و سیاسی قرار گرفته و در سایه حمایت های قدرت های بزرگ منطقه ای و فرا منطقه ای در عملیاتی خشن و کور به وسیله مشتی مسلمان نمای وارداتی از کشور های گوناگون به سمت عراق عزیمت کرده اند.

پیشینه داعش

ریشه اصلی شکل گیری گروه هایی مانند داعش را باید در تحولات دهه اخر قرن بیستم در افغانستان دانست.

با روی کار آمدن رژیم طالبان در افغانستان، این رژیم از القاعده حمایت کرد و القاعده توانست پایگاه های متعددی را در سراسر افغانستان دایر کند.

با سقوط طالبان در سال 2001 شبکه زنجیره ای القاعده در بیش از 60 کشور جهان حفظ شد.

بعد از حمله آمریکا به عراق، ابومصحب الزرقاوی با شعار مبارزه با صلیبی های اشغالگر وارد عراق شد و شاخه القاعده در عراق موسوم به القاعده در سر زمین افدین تشکیل شد.

از آنجایی که این شبکه با اشغالگران مبارزه می کرد مورد استقبال جوانان واقع شد.

این شبکه علاوه بر حمله به اشغالگران با تمسک به تکفیر، حکومت جدید عراق و شهروندان بی گناه شیعیان را نیز مورد حمله قرار داد.

بعد از کشته شدن الزرقاوی در سال 86 توسط اشغالگران این شبکه زیر چتر سازمانی به نام دولت اسلامی عراق به رهبری ابوعمرالبغدادی گرد آمدند و بعد از کشته شدن ابوعمر، ابوبکر البغدادی به رهبری این گروه رسید.

با خروج آمریکایی ها و حملات ارتش عراق و عشایر این گروه دچار افول شد، تا اینکه با شروع بحران سوریه جان تازه ای گرفت.

البغدادی با گسترش فعالیت های خود در سوریه سازمان خود را به (دولت اسلامی عراق و شام) که نام مخفف آن داعش است، تغییر داد.

با بکار بردن نام شام (به جای سوریه) که منطقه ای به گستردگی سوریه، اردن، لبنان، رژیم صهیونیستی، فلسطین و بخش هایی از غرب عراق و صحرای سینا در مصر را می باشد، ریشه های فکری این سازمان نمایان می شود.

رهبران داعش آرمان بازگشت به دوران اقتدار خلافت اموی را به عنوان آرمان این سازمان در سر دارند.

مبانی فکری داعش:

داعش از لحاظ فکری وابسته به جریان سلفی در عصر حاضر است. اصطلاح سلفی قرائت خاصی از اسلام است، که ضمن نقد نحله های فلسفی، کلامی و فقهی اسلامی و تاکید بر وجود انحرافات و بدعت ها در نگرش های سنتی اسلام، خواستار بازگشت به سیره سلف به عنوان اسلام ناب می باشد.

این جریان توسط افرادی مانند ابن تیمیه، ابن قیم و محمد بن عبد الوهاب شکل گرفته است.

مهم ترین ویژگی های دیدگاه های این فرقه عبارتند است از:

1- تغییر جدیدی از توحید

2- بدعت گزاری

3- تکفیر مخالفان فکری

4- جهاد علیه شرک

سازماندهی داعش:

این گروهک شامل یک رهبر و یک شورای فرماندهی نظامی است.

کادر این گروه کاملا عراقی بوده و بین 8 تا 13 نفر است و فرماندهی آن را یک افسر سابق ارتش بعثی عراق به عهده دارد، منابع مالی این گروه از طریق مصادره اموال شیعیان، مسیحیان و کمک مالی از طرف کشورهای عربستان، قطر و ترکیه تامین می شود.

توانمندی نظامی و تجارب رزمی خود را نیز در مراکز صهیونیستی وابسته به موساد و عربستان کسب کرده اند و در این مبارزه با اشغالگران در عراق به صورت عملی تا حدودی موفق بوده اند.

داعش در غرب عراق، یعنی استان های (النبار، نینوا، صلاح الدین و شرق سوریه در استان های (رقه دیر و همچنین مرز عراق و سوریه دارای حضور و نفوذ گسترده تری است.

خلاصه اینکه در مورد داعش باید گفت در حال حاضر شرایط میدانی و سیاسی به هیچ وجه به نفع این گروهک نیست و دولت عراق با اجماع درونی عملیات های سنگینی را جهت سرکوب آن ها آغاز کرده و در این راه عزم جدی دارد.

نویسنده : جواد محمدیان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه