علل و عوامل بروز بحران های اقتصادی اخیر کشور

زرین نامه: بحران های اقتصادی امروز به وجود آمده و تشدید شده در سال های اخیر کشور عوامل و زمینه های گوناگونی دارد که در این نوشته به صورت اجمالی به آنها اشاره شده است .

این عوامل در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که هر یک دارای زیر شاخه هایی می باشد :

1.عوامل بیرونی و خارجی

2. عوامل درونی و داخلی

الف ) عوامل بیرونی و خارجی بحران های اقتصادی اخیر :

که خود به دو دسته عوامل مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود :

1/ الف) عوامل مستقیم :

تشدید تحریم های اقتصادی همه جانبه (محاصره اقتصادی همه جانبه )از قبیل تحریم های نفتی ، بیمه ای و بانکی ، غذایی و دارویی .
طراحی ، تدوین و اجرای سناریوی نجات ملی در راستای براندازی با بهره گیری از مهندسی معکوس انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران . (ناکارآمد سازی و ناکارآمد نشان دادن نظام و ارکان آن از طریق ایجاد نابسامانی های اقتصادی ، اجتماعی ( نافرمانی مدنی ) – امنیتی و سیاسی ، با هدف ایجاد تغییر در محاسبات مردم و مسئولین نظام برای ایجاد تغییر در رفتار ( کف محاسبات ) و ساختار (سقف محاسبات )
استنادات : بیانات رهبر انقلاب در 4 مرداد 91 – سخنان دیوید پترائوس رئیس سابق سازمان سیا ، روزنامه واشنگتن پست ، روزنامه ایندیپندت ( به پیوست 1 مراجعه )

2/ الف ) عوامل غیر مستقیم :

1.بروز بحران های اقتصادی عظیم در نظام بین الملل : مانند : یونان 1000 میلیارد یوره ، ایتالیا 1400 میلیارد یورو ، فرانسه 680 میلیارد یورو ، انگلستان 1280 میلیارد پوند ، ایالات متحده آمریکا 16000 میلیارد دلار بدهی بالا آورده اند .
2.انتخابات اخیر ایالات متحده آمریکا و سیاست های انتخاباتی اوباما

ب ) عوامل درونی و داخلی بحران های اقتصادی اخیر :

جو منفی روانی موجود در جامعه میان مردم بهمراه ذائقه وارونه افراطی مصرف گرای ایرانیان بخاطر ترس از قحطی تحت تاثیر تجارب گذشته .
اتخاذ تدابیر غیر اصولی در برخی از سیاستگزاری های اقتصادی در سطح کلان از قبیل : الف. بروز اختلاف های بزرگ به دلیل عدم نظارت صحیح و کافی در سیستم بانکی ، ب. اجرای غلط و وارونه اصل 44 ( اختصاصی سازی به جای خصوصی سازی )
اجرای طرح انقلابی بانکداری اسلامی و به تبع آن کاهش نرخ بهره بانکی و به تبع آن افزایش نقدینگی و (6 برابر شدن آن در 7 سال گذشته ) و ورود این نقدینگی به چرخه اقتصاد واسطه گری و دلالی و ... منفی به دلیل عدم سیاستگذاری صحیح دولت در بخش تولید و فروپاشی چرخه تولید بدلیل عدم حمایت اصولی دولت از این بخش
اجرای ناقص ، غلط و شتابزده طرح انقلابی هدفمندی یارانه ها که تا حدودی تحت تاثیر اجرای غلط و وارونه نا تمام اصل 44 و طرح واگذاری سهام عدالت به دهک های ژایین جامعه ، که موجب افزایش تورم و قیمت تمام شده اغلب محصولات و تولیدات در بخش های مختلف صنعتی ، کشاورزی و حتی خدماتی گردید که اغلب بخاطر قطع یارانه های بخش تولید و عدم حمایت دولت در قالب طرح هدفمندی یارانه ها از این بخش رخ داده است و به تبع این مسئله تورم حاصله به چند برابر بالغ شد (45٪ تورم طبق آمار مجلس )
سیاست گذاری های کلان اقتصادی در بخش سکه و ارز براساس سیاست عرضه و نه سیاست تقاضا که این امر با توجه به نقدینگی بسیار بالا در جامعه (که حاصل اجرای برخی سیاستگذاری نا به هنگام و بون زیر ساخت های لازم از قبیل :
الف. اجرای بانکداری اسلامی و کاهش نرخ بهره بانکی قبل از ایجاد و تقویت زیرساخت های بخش تولید ، اعم از کشاورزی ، صنعتی و خدماتی .
ب. اجرای شتابزده طرح انقلابی هدفمندی یارانه ها ، باعث بروز بحران در بازار آشفته سکه و ارز گردید و به طور غیر مستقیم و مستقیم موجبات بروز تورمی سرکش و لجام گسیخته در سطح کلان مالی و اقتصادی را فراهم نمود .


پیوست1 :

رهبر معظم انقلاب آیه الله امام خامنه ای ؛ 4 مرداد 91 در دیدار کارگزاران نظام می فرمایند : دشمنان نظام به صراحت می گویند که باید با تشدید فشارها ، مسئولان ایران را وادار به تغییر محاسبه کرد . اما ملاحظه واقعیات (( قرار نگرفتن در وضعیت شعب ابی طالب و واقع شدن در وضعیت بدر و خیبر )) باعث می شود که ما در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم و با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم .
دیویدپترائوس ؛ رئیس سابق سازمان سیا ؛ 6 ماه پیش در گزارشی به سنای آمریکا : ما با افزایش فشار ها و تحریم ها کار خودمان را کرده ایم ، حالا وقت آن است که منتظر بمانیم و ببینیم در داخل ایران چه اتفاقی خواهد افتاد (آیا فشارها منجربه تغییر محاسبات و در نتیجه تغییر در فتار و یا ساختار خواهد شد یا نه ) مثل دولت .
واشنگتن پست : کشورهای 1+5 امید وارانه که فشار ها و تحریم های اقتصادی سبب نرم شدن مواضع رهبر ایران در مقابل غرب شده باشد . اما هیچ نشانه ای از این تغییر نیست .
روزنامه ایندیپندت : در ک ایرانیان از غرب بسیار بهتر از درک ما از ایرانیان است بعد از حمله بوش ------ به افغانستان و عراق این ایرانی ها بودند که با اتخاذ راه های جالب و چشمگیر برنده هر دو جنگ عراق و افغانستان شدند ٪


علی سلیماندوست

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه