هشدار! مراقب باشیم به سرنوشت قورباغه بی خبر دچار نشویم

مدتهاست ازطریق رسانه ملی در جریان بحران کمبود آب قرار گرفته ایم وسعی در کاهش مصرف آب کرده ایم اما مشکلی که پیش روست بسیار جدی تر از آن چیزی است که به ما می نمایاند .

به گزارش زرین نامه؛ به نقل از قابوس نامه، اگر یک قورباغه در یک ظرف حاوی آب با دمای اتاق قرار داده شود وآن ظرف را بر روی یک اجاق روشن بگذاریم و درجه اجاق طوری تنظیم شود تا آب به آرامی به نقطه جوش برسد.  فکر می کنید بعد از این که آب به نقطه جوش برسد چه اتفاقی پیش می آید؟قورباغه در آب جوش کاملا پخته می شوداما هرگز از آب بیرون نمی پرد.

دانشمندان در مورد این آزمایش به این نتیجه رسیدند که اگر این آزمایش را بارها و بارها با قورباغه های متعدد اجرا کنند باز هم همین نتیجه حاصل خواهد شد.

شاید قورباغه ها نتوانند تغییر کنند اما حتما انسان ، اشرف مخلوقات خدای بزرگ ، می تواند با یاد آوری تئوری قورباغه ی پخته خود را ازخطر پخته شدن نجات دهد .

مدتهاست ازطریق رسانه ملی در جریان بحران کمبود آب قرار گرفته ایم وسعی در کاهش مصرف آب کرده ایم اما مشکلی که پیش روست بسیار جدی تر از آن چیزی است که به ما می نمایاند .

کشوری که ما در آن زندگی میکنیم در منطقه خشک دنیاست و میانگین بارندگی در آن ۲۴۰میلی متر می باشد.

این میانگین در دنیا ۸۵۰و در آسیا ۴۸۰میلی متر است و این در حالی است که متوسط پتانسیل تبخیر سالانه در جهان ۷۰۰ میلیمتر و در ایران برابر با ۲۱۰۰ میلیمتر می باشد.

از یک سو متوسط میزان بارندگی ایران کمتر از متوسط بارندگی جهانی و از سوی دیگر متوسط تبخیر سالانه ایران سه برابر متوسط تبخیر جهان است که این موضوع بیانگرجدی بودن مسئله  محدودیت و کمبود منابع آبی در ایران نسبت به جهان می باشد.

خشکی دشت خوزستان ودشت سیستان که دیگر تاکیلومترها بوته ای نمی بینید ،۱۵ سانتی متر نشست دشت خراسان،وجودنداشتن حتی یک هکتار زمین قابل کشت از چمستان نور تا دریا ،رجعت مردم به سمت کوه های البرز و مسائلی از این دست همه هشدار و زنگ خطری برای ما انسانهای ساکن این منطقه از کره خاکیست که به سرنوشت قورباغه بی خبر از همه جا مبتلا نشویم.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان دریک نشست مصلحت اندیشی که در فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شده بود، از نحوه مدیریت نادرست در آبیاری زمینهای کشاورزی و ناتوانی  کشاورزان در تشخیص پتانسیل زمینها برای کشت کدامین محصول ونیز عدم وجود برنامه ای منظم برای چرای دامها گفت، که پرداختن  و دانستن نتایجی که در بر داشته خالی از لطف نیست.

به عنوان نمونه، مهندس سید محمدرضا رضوی  گفت: در ایران متوسط میانگین عمق  چاه های آب از ۷۰متر به ۲۳۰ متر افزایش پیدا کرده است و حتی در نقاطی از استان فارس  از چاه نفت پایین تر رفته و گاه تا ۷۰۰متر برای دسترسی به آب حفاری می شود.

رضوی ادامه داد: یک کیلو لیمو حدود ۱۳۰۰ لیتر آب مصرف دارد واین باعث شده در جهرم تا عمق ۴۶۰ متر،تنها برای آبیاری این محصول،چاه آب داشته باشیم.یک کیلو هندوانه ۲۰۰لیتر ویک هکتار برنج کاری در گنبد کاووس ۱۳۰۰۰تا ۱۵۰۰۰مترمکعب آب مصرف میکند چراکه ۸۷ روز به بار نشستن برنج زمان می برد وهر ۵روز یکبار باید تا ۱۰سانتی متربه زمین آبرسانی داشته باشید و واین آب به سرعت تبخیر می شود چون تا ۵/۱متر متوسط تبخیر این شهرستان می باشد و با توجه به اینکه منابع آبی نسل های آینده ما برای آبیاری برنج ما صرف می شود می توان گفت که یک کیلو برنج ده ها دلار می ارزد.

وی وقوع سیل های اخیر در استان گلستان را از عواقب این مدیریتهای نادرست که منجر به استفاده های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی می شود دانست وگفت همانطور که  یک اسفنج فشرده شده را زیر آب نگه داریم قابلیت جذب  آب را ندارد زمین هم در اثر این استفاده های نادرست  قابلیت جذب آب را در خود از دست می دهد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان افزود: استفاده از آب تجدیدپذیر( آب بارندگی بدون تلفات )در کشور ما تنها ۲۰٪ است واین یعنی باقی آب مصرفی از سفره های آب زیرزمینی است که جایگزینی برای آن نیست.کشور ما طی ۳۰ سال اخیر حدود ۸۰ درصد از منابع آب زیرزمینی که شامل آب های شیرین فسیلی صدها هزار ساله بوده است را نیز مصرف کرده است.

وی به عنوان یک نکته قابل تامل اشاره کرد که تولید ناخالص ملی در کشورهای اروپایی حدود ۴٪ودر ایران تقریبا ۵٪است و این در حالیست که ۹۰٪آب مصرفی در کشورمربوط به کشاورزی و تنها ۱۰٪مصرف داخلی می باشد و این  میزان مصرف آب برای تولیدات کشاورزی دو برابر اروپا است البته قابل ذکر است که تاکنون  توانسته ایم در۲۰٪ محصولات کشاورزی ازآبیاری  تحت فشاروبه اصطلاح مدرن شده استفاده کنیم که خود غنیمتی است .

اما نکته جالبتر اینکه در دنیا برای هر ۲۸۰خانوار یک فروشگاه مواد غذایی در نظر گرفته می شود در ژاپن برای هر ۲۴۰ خانوار و در آمریکا به ازای هر ۲۹۰ خانوار و اما در ایران به ازای هر ۷ خانوار یک فروشگاه مواد غذایی در دسترس است.آیا این آمار جای تامل ندارد؟!

 ((در فرودست انگار، کفتری می‌خورد آب.یا که در بیشه دور، سیره‌یی پر می‌شوید.یا در آبادی، کوزه‌یی پر می‌گردد.آب را گل نکنیم))

وی در ادامه اذعان کرد:((رودخانه دنیپرکه از کوههای روسیه سرچشمه می گیرد و از بلاروس و اوکراین می گذرد و به دریای سیاه می ریزد .در شهر زاپروژیا در اوکراین بعد از ۳۰۰۰کیلومتری که این رودخانه طی کرده است، مردم می توانستند ما هیگیری کنند.این درحالیست که در گیلان آب سفیدرود از سد منجیل تا شهر رشت فقط ۶۰کیلومتر طی می کند ولی آنچنان بلایی به سر آب آمده است که هیچ باکتری درآن زنده نیست .تا چه برسد به اینکه انتظار داشته باشیم در این آب ماهی داشته باشیم))

((داریم با اقلیممان چه می کنیم؟؟)) سؤالی بود که هر از گاهی در این نشست شنیده می شد.

افزایش تلفات آتش سوزی ،تلفات دام وطیور ،خسارت به زیستگاه ماهیان و حیات وحش وکاهش ذخایر آبهای سطحی ازتبعات خشکسالی است که  می توان به آن اشاره کرد و با توجه به این که پوشش برفی مناطق کوهستانی معیار مناسبی برای بررسی خشکسالی است،نتایج حاکی از آن است که ما در بهمن  ۹۳ کمترین مساحت زیر پوشش برف را داشته ایم.

4میانگین دمای حداقل ها نیز در حال افزایش است .بر اساس نمودار های تهیه شده توسط سازمان هواشناسی جهانی،کره زمین با یک شیب ملایم در حال گرم شدن بود که بطور ناگهانی از سال ۱۹۶۰  نمودار ها به حالت عمود تمایل پیدا می کند.
5
وی با توجه به تصاویر پیش بینی شده توسط مرکزIPCC(INTER GOVERMENTAL PANEL AF CLIMATE GHENGE)   برای ۴۰ سال آینده وبارانهای کوهپایه ای تابستانه که تلفاتی را به همراه خواهد داشت نیاز به مدیریت درست را حائزاهمیت خواند و مدیریت دانایی را با مثال صفحه نمایش جلوی داشبورد اینگونه عنوان کرد:))شماآنچه راکه نمی توانید بسنجید نمی توانید مدیریت کنید و آنچه را که نمی توانید توصیف کنید نمی توانید بسنجید)) وبه تعبیری دیگر،ثبت داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات ودر پی آن مقاله ها و پایان نامه هایی که در دانشگاهها و ادارات ارائه می گردد سخن از  توصیف وسنجش را دارد ولی در صورت عمل نکردن فاقد ارزش می باشد وتنها زمانی مفید خواهد بود که تبدیل به دانش ( هم دانستن و هم عمل کردن ) شود.

مهندس رضوی با به تصویرکشیدن مشکل کشاورزی دراستان گلستان نیاز به مدیریت دانایی را یاد آور شد وگفت: امروز زمانیکه کشاورز در اکتبر و سپتامبر و نوامبر قصدکاشت گندم را دارد بارندگی کم می شود ولی گفته می شود بارندگی نرمال است آیا هنگامیکه گندم نیاز به آبیاری دارد و آبی وجود ندارد مشکل در کشاورزی نداریم ؟

از خشکسالی به عنوان بزرگترین بلای طبیعی نامحسوس یاد می شود که از سالهای دور در دعای داریوش هخامنشی برای ایران نیز دیده می شود که گفته است :( (خداوند این کشور را از دشمن، خشکسالی و دروغ محفوظ بدارد.))  سخن را با این جمله تامل برانگیز کوتاه می کنم ))هر کسی بخواهد کاری انجام دهد راهش را پیدا می کند وهرکس نخواهد کار کند بهانه اش را )).

گزارش از مریم واعظیان

انتهاي پيام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه