توافق با یک نامحرم!

سنای آمریکا آمانو را در رابطه با موضوع توافق محرمانه ایران باآژانس دعوت کرده است خود جای سوال است زیرا حضور آمانو در سنا بر اساس دعوت نبوده بلکه احضار او بوده است.

به گزارش زرین نامه به نقل از قابوس نامه، قبل از آنکه به موضوع حساس آمانو در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بپردازیم طرح چند پرسش خالی از لطف نیست .

اولین پرسش اینکه توافق مقامات کشورمان با آمانو مدیر کل آژانس بین المللی هسته ای آیا یک ضرورت غیر قابل اجتناب برای مذاکرات هسته ای بوده یا خیر؟

پرسش دوم اینکه آیا این توافق واقعا یک توافق محرمانه بود؟

پرسش سوم اینکه آیا آمانو برای یک توافق محرمانه ، محرم اسرار خواهد بود و خواهد ماند یا او یک نامحرم است ؟(و غیر قابل اعتماد خواهد بود )
پرسش چهارم اینکه اگر آمانو نامحرم و غیر قابل اعتماد باشد آیا تدابیری از قبل برای این مساله اندیشیده شده و با فرض نامحرم بودن و غیر قابل اعتماد بودن توافق با او انجام شده است؟ و شاید دهها پرسش دیگر .

به هر حال این پرسش ها را مسئولین زیربط باید پاسخ دهند.

ما با طرح این پرسش ها به مساله حضور آمانو در سنای آمریکا می پردازیم .

اول دو نکته را یاد آوری می کنیم نکته اول اینکه وقتی مدیرکل آژانس از سوی یک کشور دعوت شود، بخواهد شرکت کند یا نکند به خود او مربوط است.

نکته دوم اینکه توافق محرمانه بین آژانس و یک کشور دیگر باید محرمانه بماند و هیج کشور دیگری به هیچ وجه نمی تواند داعیه اطلاع از مفاد آن توافق را داشته باشد .

اما اینکه سنای آمریکا آمانو را در موضوع توافق محرمانه ایران باآژانس دعوت کرده است خود جای سوال است زیرا حضور آمانو در سنا بر اساس دعوت نبوده بلکه احضار او بوده است و این خلاف مقررات بین المللی است و توهین به جامعه بین الملل است .

به هر حال آمانو در جلسه با سنای آمریکا چه خواهد گفت ؟ آیا اسرار فی مابین را به سنا خواهد داد یا خیر ؟ و اصلا آمانو به چه دلیل و منظوری این دعوت را پذیرفته است؟ آیا اگر غیر از آمریکا کشور دیگری از ایشان در همین زمینه دعوت کند می پذیرد یا خیر ؟ و یا اینکه باید چنین دعوتی را بپذیرد یا خیر ؟ و پرسش هایی ازین قبیل .

آیا احتمالا آمانو در راستای حمایت از برجام و کمک به تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا این دعوت را پذیرفته است؟

اما اگر در این راستا اسرار توافق ایران وآژانس فاش شود آنوقت چه میشود ؟ هرچند آژانس هسته ای طی بیانه ای اعلام کرده است آمانو در نشست سنای آمریکا در رابطه با نقش آژانس در راستی آزمایی و نظارت بر اقدامات مرتبط با فعالیت هسته ای بر اساس برنامه اقدام مشترک توافق جامع گفتگو می کند .

اما پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه متن توافق ایران و آمریکا را ندارند گفت : وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه خصوصی به سران کنگره درباره ساز و کار محرمانه توافق شده بین ایران و آژانس درباره نحوه بازرسی ها توضیح داده شده است .

در همین راستا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در دوم مرداد ماه با ارسال نامه ای به مدیر کل آژانس رسما نسبت به سوء استفاده احتمالی و یا درز اطلاعات از آژانس هشدار داده است .

به نظر می رسد با توجه به حضور آمانو در مجلس سنای آمریکا ضروری باشد نمایندگان مجلس کشور ما نیز برای ارائه توضیحات خواستار حضور وی در مجلس شورای اسلامی شوند .

نکته پایانی اینکه آمانو گزارش هایی که قبلا از فعالیت های هسته ای ایران داده نشان دهنده این است که بی طرف نیست و در میدان قدرت های استکباری بازی میکند.

لذا سابقه او سابقه مطمئنی نیست و وقتی که انسان رفتارها و عملکرد آمانو(آژانس) شورای امنیت و کشورهای عضو مذاکره کننده را رصد میکند یاد آن ضرب المثل قدیمی می افتد که همه برای یکی و یکی برای… که البته در اینجا فقط بخش اول این ضرب المثل مصداق دارد .

اینها همه نشان میدهد که شورای امنیت بعلاوه آژانس هسته ای و ۱+۵ همه یک زنجیره غیر قابل اعتماد و یا به عبارت صحیح تر یک زنجیره ای از نامحرمان هستند که هیچ گاه نمی توان به آن امید بست.

امام رحمه الله فرمودند : آمریکا شیطان بزرگ است و شیطان همیشه در کمین بندگان صالح و در پی گمراهی بندگان خداست حال آیا مذاکره با شیطان نتیجه بخش هست ؟ شاید مذاکره در یک مورد چاره ای نباشد اما برقراری رابطه با شیطان هرگز.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه