شورایی که نمیخواهد ببیند!

مع الاسف علی رغم همه این امور، این مرکز که می بایست به شکل کاربردی و فعال در زمینه فضای مجازی عمل نماید، همچنان مهم ترین مسائل گوشزد شده از سوی مقام معظم رهبری، من جمله راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را پشت گوش انداخته، و تنها فعالیت های خود را به برگزاری جلسات نامنظم، آن هم در غیاب برخی افراد حقوقی (با بهانه های مختلف) و بررسی موضوعاتی کم اهمیت و پیش پا افتاده محدود نموده است.

به گزارش زرین نامه؛  وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿انفال، 60)

و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان که شما نمى‏شناسیدشان و خدا آنان را مى‏شناسد، بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید، پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت .

امروز میدان مبارزه و نوع جهاد همچون گذشته نیست. امروز عصر انقلاب فرهنگی از طریق فضای مجازی ست. دنیای امروز هم مجازی است و هم حقیقی. دشمن استکباری-شیطانی که سالها در دنیای حقیقی از نبرد با مردان خداجو ناکام مانده و ضربه خورده است، امروز تیرهای مخفیانه اش را نه سمت جسم ها که سمت عقیده و باورها نشانه گرفته است. امروز جنگ، جنگ عقیده است.

«جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمى‏شناسد ... و ما باید در جنگ اعتقادى‏مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.»

پیام [به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه 598)] ، صحیفه امام، ج 21

این «عقیده»، همان چیزی است که دشمن را در نبرد نظامی و نقشه ها و فتنه هایش، سال های سال، در مقابل اسلام به ستوه آورده است. باید بررسی کرد، به جست و جو پرداخت و "عملِ مسئولینِ" کشوری که تنها پایگاه تشیع و تنها مأمن جهان اسلام است، را زیر ذره بین قرار داد. باید دید آنها چگونه وظایف خود را در قبال پاسداری از ارزشها و حفظ منافع نظام انجام می دهند.

پس از فرمایشات امام خامنه ای (مدظله العالی) درخصوص فضای مجازی و اهمیت آن و همچنین هم رتبه خواندن اهمیت این فضا به میزان اهمیت انقلاب اسلامی، به نظر می رسد کمتر کسی هست که اهمیت این موضوع را درک نکرده باشد. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری برای این مهم، دستور تأسیس شورای عالی فضای مجازی را متشکل از مسئولین حقوقی عالی رتبه نظام و برخی افراد متخصص، به عنوان اعضای حقیقی،  صادر نمودند و پس از چهار سال جلسات جسته گریخته و نامنظم، معظم له طی حکمی شهریور ماه سال جاری(94)، دستور انحلال برخی شوراهای موازی را صادر فرموده و همه امور مربوط به فضای مجازی کشور را به شورای عالی فضای مجازی واگذار نمودند.

با مروری بر اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای و با توجه به ضرورت تمرکز تمام شوراها و وظایف موازی در حوزه فضای مجازی کشور در این شورا، اهمیت مسئله نمایان تر می گردد. چرا که رهبر انقلاب خواهان برطرف شدن هرچه سریع تر مشکلات و مسائل تهدید کننده جامعه و نظام، از جانب فضای مجازی می باشند.

ایشان در حکم اخیر خود به شورای عالی فضای مجازی، علاوه بر مشخص کردن اعضای جدید، وظایفی را برشمردند که بر ضرورت تحقق آن ها در اسرع وقت تاکید می نمودند؛ وظایفی همچون رصد وضعیت فعلی فضای مجازی، پیش بینی و آینده نگری تحولات، ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان نهادها و سازمان های ذی ربط در همه ابعاد و در نهایت نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه ها و بخش های مربوطه در چارچوب مصوبات این شورا.

مع الاسف علی رغم همه این امور، این مرکز که می بایست به شکل کاربردی و فعال در زمینه فضای مجازی عمل نماید، همچنان مهم ترین مسائل گوشزد شده از سوی مقام معظم رهبری، من جمله راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را پشت گوش انداخته، و تنها فعالیت های خود را به برگزاری جلسات نامنظم، آن هم در غیاب برخی افراد حقوقی (با بهانه های مختلف) و بررسی موضوعاتی کم اهمیت و پیش پا افتاده محدود نموده است.

«شبکه ملی اطلاعات» یا اینترنت بومی، «موتور جستجوی اینترنتی ملی» و «ایمیل ملی» سه پروژه بزرگی هستند که نام آنها و اهمیتشان را در ده سال اخیر، مکرراً از زبان مسئولین شنیده ایم، پروژه هایی که اسم آن ها آشنا به نظر می آید، اما تاکنون به صورت عملیاتی و جدی در نیامده اند. در حالیکه کشورهای نظیر چین و روسیه با الگوگیری سیاستی از ایران (سیاستی که در حد حرف و مصوبات باقی ماند و عملی نشد!) ، پیشرفت های چشمگیری در حوزه شبکه ملی اطلاعات داشته اند، اما ایران هنوز هیچکدام از سه کلان پروژه مزبور را به سرمنزل مقصود نرسانده است.

به راستی چه رازی پشت پرده این ماجراست؟

چرا اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور که چهار سال پیش تدوین و تصویب گردیده، همچنان به شکل کلماتی روی کاغذ باقی مانده است!؟ اساس نامه ای که در سی و یک تیرماه نود و یک تصویب شده و  ریز ترین موارد را ، از اهداف، سیاست ها و برنامه ها گرفته تا جزئیات وظایف و اختیارات همه اعضا و ارکان آن مرکز، در قالب چندین و چند حکم، ماده و تبصره ، در خود جای داده است.

مقام معظم رهبری در حکم اخیر خویش خطاب به اعضای شورای عالی فضای مجازی می فرمایند:

"وظیفه اصلی این تشکیلات سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه میباشد. لذا لازم است با توجه به تحولات سریع و پیچیده در این میدان از یک طرف و نیازهای واقعی و متراکم کشور از طرف دیگر، خود را برای انجام رسالتی سنگین در یک دوره چهار ساله آماده کند."   

به راستی نه در چهارسال گذشته، که از تاریخ صدور این حکم، تاکنون، چه تصمیم به هنگامی برای مواجهه با تهدیداتی که صدها محقق و پژوهشگر از سوی دشمنان و از طریق فضای مجازی برای کشور و جامعه اسلامی ایران برشمرده اند، اخذ و اجرا  شده است؟

مقام معظم رهبری در فرمایشات خویش بر تسریع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید نموده اند؛ پروژه ای که از زمان مطرح شدن آن در کشور، ده سال و از زمان وعده و وعیدهای مسئولین مربوطه جهت راه اندازی آن، هشت سال می گذرد؛ با این حال به جای اینکه شاهد برداشتن گام های اولیه و اجرای زیرساخت های آن از سوی مسئولین باشیم، روز به روز تنها با وعده های پرافتخار! وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش پهنای باند اینترنت آمریکایی مواجه هستیم. یعنی باندهای بیشتر برای فرود و نفوذ ناوهای سایبری استکبار!  هر روز و هر لحظه که می گذرد، افراد بیشتری بر اهمیت مسأله امنیت در فضای مجازی، واقف می شوند. هم اکنون با در نظرگرفتن ایجاد موج مطالبه گری از مسئولین، که خواهان تسریع اجرای فرمایشات ولی امر مسلمین در باب فضای مجازی و علی الخصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می باشد، همچنان شاهد عدم پیاده سازی اوامر ایشان هستیم، که یقینا گویای بی مسئولیتی و نداشتن روحیه فرمانبرداری در مسئولین مربوطه می باشد.

اعضای شورای عالی فضای مجازی پاسخ دهند:

رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه، به عنوان روسای سه دستگاه اساسی نظام، چه توجیهی برای بی تفاوتی خود نسبت به اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات دارند؟

آیا امنیت و حفاظت اطلاعات جزو اصلی ترین مباحث نظامی هر کشور نیست؟ چگونه نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سپاه اجازه می دهند اطلاعات کشور از طریق اینترنت گران و بی کیفیت آمریکایی، برای ترسیم تقشه راه، دودستی تقدیم بیگانگان شود؟

صدا و سیما به عنوان یکی از ارکان اصلی و خط مقدم جبهه مقابله با جنگ نرم متاسفانه با تبلیغ نجس افزارهای صهیونیستی و شبکه های خانمان برانداز ضد اجتماعی در همه شبکه ها و برنامه ها، برخلاف وظیفه ذاتی خود که مقابله با هجمه دشمنان از طریق جنگ نرم است عمل می نماید. این عضو بسیار مهم شورای عالی فضای مجازی، باید به این سوال پاسخ دهد که به راستی چه اهدافی را دنبال می کند؟ چه سیاست خصمانه ای پشت این تبلیغات نهفته است؟ و چرا این رکن اساسی در مقابله با جنگ نرم، به بنگاهی تبلیغاتی برای تبلیغ ابزارهای نفوذ دشمن در فضای مجازی تبدیل گردیده است؟

اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی، دانشمندان و مهندسان آی تی، نرم افزار و شبکه کشور؛ آیا سکوت شما در برابر رخوت و انفعالی که از سوی مسئولین نسبت به موضوع پر اهمیتی همچون فضای مجازی وجود دارد، به منزله موافقت شما با همه ی تهدیدها و چالش های موجود در این فضا و به نوعی حمایت از آن قلمداد نمی شود؟

سکوت همیشه نشان دهنده جهل نیست! گاهی خبر از خیانتی دارد که پشت پرده ها در حال شکل گیری است.

انتظار می رود که شورای عالی فضای مجازی هر چه سریعتر فرامین مقام عظمای ولایت، در باب راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را عملی نموده و با کوتاه کردن دست دشمنان اسلام و مسلمین از فضای مجازی کشور، به وقوع انقلاب در فضای مجازی ایران اسلامی کمک نماید.

سیده مریم حسینی راد کارشناس فضای مجازی

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه