رایتل ؛ توسعه یا تهاجم

زرین نامه: اپراتور سوم تلفن همراه با نام « رایتل » در حالی در چند استان راه اندازی می­شود که با قابلیت ارسال مستقیم تصاویرطرف­های مکالمه، به عنوان یک خطر بالقوه ولی جدی کیان خانواده­ها و نسل جوان جامعه را تهدید می­ کند.

 

به گزارش زرین نامه، با تأملی هر چند کوتاه و حتی سطحی به امکاناتی که این تکنولوژی به سادگی و در سطح وسیعی، در اختیار دختر و پسر معصوم کشور قرار می­دهد، می­توان مضرات خانمان براندازی را برای آن برشمرد.

به راستی این اپراتور تا چه میزان می­تواند موجب گسترش ناامنی، اختلافات خانوادگی و آماده شدن زمینه آسان برای هر نوع فساد و گناه گردد ؟ عمق این فاجعه تا کجا خواهد بود ؟ چه کسی خواهد توانست آسیب­ها و آفات به بارآمده از این اپراتور وسوسه انگیز را جبران کند؟ با تصویری کردن مکالمات تلفنی، چه نیاز ضروری و بر زمین مانده فرهنگی یا غیر فرهنگی قرار است که مرتفع گردد ؟

با راه اندازی این شبکه، حیا و عفت به جدّ مورد تهدید قرار می گیرد و زمینه برای وساوس شیطانی و هر نوع گناه و در نتیجه تزلزل بنیان خانواده ها مهیا می­گردد . " فاعتبروا یا اولوا الالباب "

بارها و در طول سال­های پس از جنگ تحمیلی، دیده ایم که برخی از مسئولین دولتی و غیر دولتی، بی­توجه به دین و حریم­های واجب­العنایه دینی، در تصمیم گیری­هایشان دیواری کوتاه­تر از دین پیدا نکرده­ و در آنجا که دین فدا می­گردیده از آن دفاعی ننموده­اند و اکنون برخلاف وظایف ذاتی خویش که توسعه اخلاق و ایمان در جامعه می­باشد.

با راه اندازی رایتل زمینه گسترده گناه را برای عموم مردم ایجاد کرده­اند و خود بانی بزرگ آن بوده­اند در حالیکه مقام معظم رهبری بارها بر لزوم مبارزه با تهاجم فرهنگی تأکید داشته اند، ما اکنون شاهد یک تهاجم فرهنگی رسمی، علنی و با صد افسوس، هنجارشده مواجهیم که در صورت عدم مقابله با آن، عن قریب آثار شوم آن فضای جامعه ما را دگرگون خواهد کرد.

آثار زیان بار رایتل :

در اینجا توجه شما را فقط به چند ضرر از ده ها آثار زیانبار این اپراتور معطوف می داریم:

الف) در اسلام بر حریم بین زن و مرد بسیار تأکید شده و حال با آمدن این اپراتور دیگر حریمی باقی نمی ماند. خداوند فرموده است: « فاسئلوهنّ من وراء الحجاب » دیگر حجابی باقی نمی­ ماند . این وسیله و وسایلی شبیه به آن تمام مرزها، حجاب­ها و حریم­ها را مورد تهدید قرار داده­اند.

ب) در جامعه اسلامی باید بین تمایلات نفسانی و امکان گناه هزاران کیلومتر فاصله و مانع وجود داشته باشد . با راه اندازی این اپراتور، این فاصله به کمترین حد خود می رسد.

ج) تزلزل بنیان خانواده­ها ، یکی دیگر از آثار شوم این وسیله ارتباطی است . در غرب به سبب راه تاریک و بدعاقبتی که در اباحی­گری و لاابالی­گری طی کرده است، دیگر خانواده بی­ معناست. پدر، مادر، حریم فرزندان و والدین و ده­ها و صدها واژه­ دیگر از این دست معنا و مفهوم خویش را از دست داده است و اکنون کشورهایی چون ما، آگاهانه یا از سر ناآگاهی و غفلت، فریفته ظواهر تکنولوژیک غرب ، در همان راه بدسرانجام غرب گام بر می­ داریم.

راه ­اندازی اپراتور تصویری تلفن همراه، چونان یک بمب ساعتی، همبستگی و انسجام خانوادگی را به نابودی خواهد کشاند. این در حالی است که مقام معظم رهبری هم به عنوان ولی امر جامعه اسلامی و هم از منظر یک کارشناس خبره و آگاه از مسائل فرهنگی، از هر عملی که منجر به ضعف بنیان خانواده ها گردد نهی فرموده­اند .

با استفاده از این وسیله به راحتی می توان تصاویر مخاطبان را ضبط و از آنها سوءاستفاده نمود و این تهدید بسیار جدی برای امنیت و احساس امنیت خانواده­هاست.

همچنان که با آمدن موبایل مشاوران خانواده از تشدید سوءظن همسران به هم خبر می دهند، با راه اندازی رایتل این مسأله به حد انفجار خواهد رسید.

بررسی دقیق آمار منتشر شده از سوی مراکزی چون نیروی انتظامی، بهزیستی و مراکز مشاوره رابطه هول انگیز و معناداری میان افزایش دسترسی به موبایل و گسترش مفاسد اخلاقی، کاهش سن تمایل و جذب به مفاسد اخلاقی، خیانت و روابط خارج از ضوابط را نشان می­دهد. گسترش موبایل و افزایش امکانات جانبی گوشی­های تلفن همراه، بسیاری از تولیدات پورنو را در دسترس جامعه بزرگی از مخاطبان از دانش­آموزان دبستانی دختر و پسر تا بزرگسالان قرارمی دهد.

اینهمه در حالی است که موبایل تنها امکانی برای مکالمه صرف صوتی و یا ارتباط مکتوب پیامکی است و به یقین و به طریق اولی، گسترش یک ابزار فراگیر صوتی-تصویری همه­جائی و بدون کنترل، بسیار مخرب خواهد بود.

کاهش سن ابتلا در دام تجربه­های جنسی غیر شرعی، از سن ۲۷ سال در اواخر دهه ۶۰ به سنینی پائین­تر از ۱۷ سال در اواخر دهه۷۰ نشان از ارتباط نزدیک میان گسترش امکانات ارتباطی جدید و ناهنجاری­های اجتماعی دارد.

آندلسی کردن ایران

مقام معظم رهبری در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۸۱ در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان خاطره تلخ سقوط آندلس را به عنوان تابلوی روشنی در برابر جوانان و مسئولین کشور قرار دادند و برای چندمین بار مسئولین فرهنگی، بنگاه­های فرهنگی کشور و جوانان را یادآور شدند که دشمنان اسلام، چگونه با یک اقدام طولانی مدت و صرف هزینه­های فراوان « به فاسد کردند جوان­ها پرداختند…جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند ! گذشت زمان راه­های اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمی ­کند. امروز هم آن­ها همین کار را می­ کنند »

در همین دیدار رهبر کبیر انقلاب از سیاست فرهنگی دشمنان انقلاب پرده برداشتند و فرمودند: « سیاست امروز، سیاست آندلسی کردن ایران است! » و دردمندانه برای اینکه کسانی این فرمایشات را توصیه و خطابه خیال نکنند افزودند: « موضوعی که من با شما در میان می­ گذارم، شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعی اساسی است».

باز در جائی دیگر رهبر انقلاب از اظهار نظر یکی از استراتژیست­های نظامی آمریکا نقل فرمودند که بعد از حمله آمریکا به افغانستان، خطاب به سردمداران آمریکا گفته بود: « اگر به جای این موشک­ها، برای جوانان افغان لباس زیر زنانه و وسایل شهوت­رانی و پوشش­های سبک غربی و آمریکائی بفرستید، بدون صرف این هزینه ­ها می­ توانید افغانستان را تصرف کنید و خرج تسلیحات در کیسه تان باقی می ماند! به جای بمب و موشک و راکت، سی­ دی­ های پورنوگرافی و منظره­ها و ادبیات مهیج شهوت را میان آن­ها ترویج کنید، آنوقت کار بر شما آسان می­شود . »

د) رایتل با امکانات جدیدش، راه را برای رسیدن مفسدان به اهداف و اغراضشان هموارتر کرده و زمینه های جدید سوءاستفاده و باج­ خواهی افراد فاسد و شیّاد را از خانواده ها و افراد فراهم می­ کند.

این وسیله با عادی سازی ارتباط چهره به چهره دو نامحرم بیش از آنچه تاکنون در اثر کوتاهی ما پیش آمده، می­ تواند زمینه انحرافات اخلاقی فراوانی را فراهم کند.

رهبر معظم انقلاب درمورد خطر به تباهی کشاندن اخلاق جامعه و سیاست آمریکائی- صهیونیستی تهاجم فرهنگی فرمودند: « بنده بارها گفته بودم که دشمنان ملت ایران بیش از آنچه به توپ و تفنگ و این چیزها احتیاج داشته باشند، به اشاعه­ ی بنیان­های فرهنگی فاسد ساز نیاز دارند.

در خبرها خواندم که یکی از مسئولان آمریکا گفته بود به جای انداختن بمب، دامن­های کوتاه برایشان بفرستید ! راست می­گوید ؛ اگر برای کشوری شهوات جنسی و آمیزش بی­ رویه زن و مرد و دختر و پسر را ترویج کردند و جوان را به راه­هایی کشاندند که غریزه­ی او هم به طور طبیعی متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفاده­ی از توپ و تفنگ علیه یک ملت نیست. فساد، یک ملت را به خودی خود ضایع و باطل می­کند و آینده او را تباه می سازد. »

ه) یکی از شاخصه های جامعه اسلامی، هموار بودن مسیر پاک بودن و درست زندگی کردن می­باشد؛ در حالی که با گسترش این نوع وسایل ارتباطی، راه پاک زیستن بسیار سخت و دشوار و هزینه­های مادی و معنوی زندگی مؤمنانه بسیار افزایش خواهد یافت . وقتی امکان دسترسی به گناه افزایش یابد، پاک زیستن، به خصوص برای نسل جوان بسیار سخت می شود.

و) بسیاری از فقها، خلوت دو نامحرم را حرام می ­دانند. بر اساس روایات فراوان رسیده از حضرات معصومین،(علیهم صلوات ­الله) ، اگر چنین خلوتی فراهم شود، شخص سوم آن مجلس ابلیس رجیم خواهد بود. این وسیله ارتباطی برای دو نامحرم که فرسنگ ها از هم دورند، خلوت فراهم می­ کند و عملاً به ابزاری شیطانی تبدیل می­ شود.

اکنون جای این سؤال است که بپرسیم: مسؤولان مخابراتی و متولیان این پروژه و امثال آن، چه توجیه قابل قبولی در محضر خداوند، شهیدان و امام شهیدان برای ترویج، توسعه و پیگیری چنین طرح­هایی دارند؟

ز) با راه اندازی این شبکه ارتباطی، حاصل فعالیت آمران به معروف و زحمات مبلغین اسلام به راحتی از بین می­ رود.

آنچه گفته شد پاره ای از مضرات رایتل است که در صورت راه اندازی کامل این شبکه، باید منتظر شنیدن پیامد های ناگوار آن از سوی خانواده ها، وزارت آموزش و پرورش، مشاوران خانواده، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و… باشیم.

چند نکته:

۱. ممکن است برخی از مسئولین با بزرگ نمایی محسّنات جزئی رایتل در مقام پاسخ به منتقدین این وسیله ارتباطی برآیند. این در حالی است که ما منکر بعضی محسّنات جزئی این طرح نیستیم. ما در مقام مقایسه بین منفعت­ها و مضرات آن هستیم.

در قرآن خداوند به صراحت از منافع شراب برای مردم سخن گفته است ولی چون مضراتش بیشتر بوده خوردن آن را از گناهان بزرگ شمرده است. رسول اکرم « صلی الله علیه و آله و سلم »، به عنوان حاکم اسلامی، در شهر مدینه به عنوان اولین شهر دینی، وقتی از وجود دو خمره شراب در مکانی خبردار شدند، آنرا بر زمین ریختند .

این سیره نبوی، که به عنوان حاکم اسلامی و در مدینه رخ داده، نشان از این وظیفه جامعه اسلامی دارد که در جامعه دینی، نه تنها نباید گناه و تباهی انجام شود، بلکه زمینه گناه نیز باید از بین برود .

۲. ممکن است گفته شود ارتباط تصویری تا قبل از این هم به وسیله چت با اینترنت فراهم بوده است و این چیز جدیدی نیست. پاسخ این است که چت هم یکی از معضلات بزرگ اجتماعی اخلاقی جامعه به شمار می­آید که ناهنجاری­های بسیاری را به بارآورده است به علاوه امکان ارتباط تصویری با تلفن همراه، به دلیل عام بودن و فراگیر بودن آنچند ده برابر اینترنت است.

۳. ممکن است گفته شود مکالمه تصویری در رایتل اختیاری است و می­توان با فشردن یک دکمه، فقط مکالمه صوتی را انتخاب کنیم. این حرف مثل این است که ما تمام زمینه­های گناه را در جامعه به صورت عمومی فراهم کنیم و بعد بگوییم کسی را مجبورنکرده­اند که گناه کند!

۴. باید دانست که هیچ نیاز واقعی و مطالبه مردمی در ورای این طرح وجود ندارد و ما دستمال به سری بسته ایم که درد نمی کند.

اکنون با تبلیغات گسترده، هوس انگیز و حقیقتا اغواگرانه، سعی در طبیعی و بلکه ضروری جلوه دادن نیاز به موبایل تصویری دارند. ولی حقیقت این است که هیچ نیاز واقعی فرهنگی، سیاسی و یا اقتصادی، این طرح را پشتیبانی نکرده و تنها یک سوداگری منفعت طلبانه می­تواند چشم بر آفات فرهنگی و هویتی این طرح بپوشاند.

۵. برخی براین باورند که ما نمی توانیم جلوی نفوذ تکنولوژی ر ا بگیریم، اگر امسال چنین تکنولوژی را نیاوریم مجبوریم سال های بعد بیاوریم،ما مجبور به پذیرش چنین تکنولوژی هایی هستیم. اینها در واقع از ترس مرگ ، خودکشی می کنند.

صاحبان این تفکر، بیست سال است که درباره ماهواره نیز چنین استدلال های کرده اند. مقام معظم رهبری چند سال پیش در جواب به این گونه استدلال ها چنین فرموده اند:« یک نمونه اش هم همین ماهواره است که حالا بازهم می بینیم بحث ماهواره را مطرح کرده اند. این منطق درست نیست که ما بگوییم چون تا پنج سال دیگر فناوری ماهواره پیشرفت خواهد کرد و بدون بشقاب هم مردم ممکن است تصاویر ماهواره را بگیرند، پس از حالاجلویش را باز کنیم! این منطق، منطق صحیحی نیست. آن کسی که این منطق را مطرح می کند، باید بگوید برای جلوگیری از آن، چه کار تازه ای بایدکرد. این منطق واستدلال، این گونه باید نتیجه بدهد.

البته دشمن فناوری را پیشرفته می کند. در مقابل ، شما باید فکر کنید که با تطور وپیشرفت فناوری ماهواره، چه کارهایی را می توانید انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیری کنید.

اما این استدلال، که چون دشمن پیشرفت می کند، پس ما بیاییم هر مانعی را از جلوراهش برداریم، منطقی نیست. این مانع، علی العجاله مانع است.

مثل این است که دشمن تا مرزهای ما پیش آمده، آن وقت بگوییم، ما که نمی توانیم بیشتراز دو ساعت مقاومت کنیم، پس برویم! نه آقا ! این دو ساعت را مقاومت کنید، شاید پیروز شدید . این چه حرفی است؟! قانون ممنوعیت ماهواره که مجلس شورای اسلامی، چند سال قبل از این، آن را تصویب کرد یک قانون کاملا درست و بجا بود . حداقلش این است شما توانسته اید چند سال این نفوذ را به عقب بیندازید وان شاء ا… باز هم خواهید توانست.»

باید بدانیم که رایتل و ماهواره از نظر فن آوری با هم تفاوت بنیادین دارند چرا که تکنولوژی ماهواره بدست دشمنان ما است؛ در حالیکه اپراتورهای تلفن همراه کاملا در دست خودمان است و ما به آن تسلط داریم و تا صد سال دیگر هم می توانیم امکانات جدیدی را به آن اضافه و یا از آن حذف کنیم.

۶. ملاک ارزش گذاری برخی از مسئولین،بسیار متفاوت از ملاک های دینی می باشد و این تفاوت مبنایی در طرح رایتل به خوبی مشهود است. برای تبیین ملاک ارزش گذاری در اسلام فقط به یک آیه از قرآن و یک روایت از امام صادق «علیه السلام» بسنده می کنیم:

قرآن کریم از زبان حضرت یوسف «علیه السلام»می فرماید: خدایا در زندان باشم وگناه نکنم برایم محبوب تر از این است که در قصر باشم وگنهکار باشم. قطعاً حضرت یوسف «علیه السلام» به ما انسان ها نیز می گوید: اگر در زندان باشید و گناه نکنید بهتر از این است که در قصرها زندگی کنید ولی مرتکب گناه شوید.

منطق مسئولین ما، در راه اندازی رایتل با منطق انبیا، تفاوت بنیادین دارد.

رایتل هزاران زلیخا را در معرض دید و در دسترس قرار می دهد اما مسئولین مربوطه این آثار زیانبار و خانمان برانداز را گویی به حساب نمی آورند.

شخصی برای سفر تجاری به محضر امام صادق «علیه السلام» شرفیاب شد و از ایشان مشورت خواست. حضرت فرمودند: این سفر موجب ضرر است ولی آن شخص به سفر رفت و اتفاقاً سود هنگفتی کرد. پس از بازگشت خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: من بسیار سود کردم در حالی که شما فرمودید این سفر زیانبار است.

حضرت در پاسخ فرمودند: فلان روز نماز شما قضا شد. از دست دادن یک نماز صبح در منطق امام صادق «علیه السلام» نه تنها با بدست آوردن طلا و نقره فراوان برابری نمی کند بلکه عین زیان است، این در حالی است که فرد مذکور در روایت، در پی انجام واجبی از واجبات دینی اش که همان طلب روزی برای خانواده است به این سفر رفته بود.

حال تامل کنید! ما در رایتل چه چیزی بدست می آوریم و چه چیزهایی را از دست می دهیم.

شما خود ببینید که تفاوت منطق امام صادق «علیه السلام» و مجریان این طرح، تفاوت از زمین تا آسمان است.

میثم هدایت ­طلب پژوهشگر مطالعات اسلامی

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه