هزارتوی برجام در بن بست FATF / خود زنی به اسم شفافیت مالی

امروز ما در هزارتوی برجام در بن بست FATF قرار گرفته ایم که هر چه بیشتر در هزارتو وارد بشویم، مسیر برگشتمان سخت تر شده و بیشتر گیر می کنیم.

به گزارش زرین نامه؛ در حالی که بیش از یک سال از انعقاد برجام در وین می گذرد ، مردم با پیوست های جدید و تعریف های نو از رفع کامل تحریم ها روبرو می شوند. پس از برجام و تصویب قانون مبارزه با تروریسم در بهمن ماه 1394 در مجلس شورای اسلامی، ادبیات مبارزه با تروریسم شدت گرفت و اف ای تی اف ((FATF به عنوان نهادی اقتصادی که تاثیرات جدی در اجرای برجام دارد، مورد توجه قرار گرفت.

گروه FATF که خود زیرمجموعه یک گروه بین المللی دیگر به نام G7 بود، در ابتدا با ماموریت ویژه ایجاد شفافیت مالی شکل گرفت ولی کم کم موثر از نگاه های سیاسی، کارکردی سیاسی پیدا کرد و ماموریت های دیگری همچون مقابله با اشاعه سلاح های کشتار جمعی مانند سلاح های هسته ای و مبارزه با تروریسم به ماموریت های آن اضافه شد. ماموریت هایی که می تواند دستاویزی برای ایجاد بهانه های واهی علیه کشورها بشود.

از سال 2012 این گروه 49 توصیه که 40 مورد در مورد پولشویی و 9 مورد مبارزه با تروریسم و فعالیت های اشاعه ای را به عنوان استانداردهای خود ابلاغ کرد. از جمله نگرانی های موجود در این توصیه ها این است که اطلاعات کشور به صورت منسجم در واحد اطلاعات مالی FIU)) موجود بوده و از آنجا که ابعاد توافق مشخص نیست، امکان جاسوسی و سواستفاده از این اطلاعات وجود دارد.

 از سوی دیگر مکانیزم های غیرمشخص و غیر شفاف آن همچون معلوم نبودن ملاک رضایت طرف مقابل و نداشتن تعریفی مشخص از طرف مقابل به ابهام های موجود دامن می زند که اگر چه منابع اطلاعاتی در کشور خودمان هست ولی در فرآیند همکاری باید اطلاعات افراد خواسته شده یا بلوکه کردن اموال و دارایی ها افراد مجرم شناخته شده و حتی استرداد مجرمین طبق توصیه شماره 39 رو انجام دهیم که عدم همکاری به معنی برگشت به گروه کشورهایی خواهد بود که باید اقدامات سختگیرانه در مورد آن ها اعمال شود و دوباره قرارگرفتن در کنار کره شمالی خواهد بود.

اما داستان از آن قسمت حاد تر می شود که بر اساس آن مجبور خواهیم بود که اصل تحریم افراد و نهادهای باقی مانده در تحریم شورای امنیت را به رسمیت پذیرفته و اعمال کنیم .

مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت، تعداد 23 فرد و 61 نهاد کماکان در لیست تحریم ها قرار داشته و از کشورها خواسته شده است بلوکه کردن دارایی های آن ها را ادامه دهند که با اجرای توافق مجبور خواهیم بود دست به خودزنی و خودتحریمی شویم.

در آخر باید تاکید کنم به طور قطع شفافیت امر مطلوبی است که مورد تاکید همه کارشناسان بوده و هست که می توان برای  مقابله با فساد و پولشویی، اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی به کار آمده که حاکمیت کشورها می توانند با این ابزار اختیارات فراوانی کسب نمایند و جزو سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم به شمار می رود.

اما نکته مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که شفافیت برای چه کسی قرار است ایجاد شود؟

FATF ایجاد شفافیت برای نهادها و بانک های خارجی است. که این نه تنها باعث افزایش  نگرانی می شود بلکه به خودزنی هدفمند روی می آوریم و خودمان به طور رسمی جاسوس خودمان می شویم.

مسیری را که برای رفع تحریم آمده بودیم ولی نفهمیدیم که نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه ما را هم مجبور به تحریم خودمان کردند، این همان هزارتوی برجام هست.

بر اساس افسانه‌های یونانی، هزارتو نام سازه‌ای بوده است که صنعتگرِ افسانه‌ای یونان به سفارش شاه مینوس پادشاه یونان می‌سازد.  هدف از ساخت چنین بنایی به دام انداختن موجودی افسانه‌ای بوده است.

امروز ما در هزارتوی برجام در بن بست FATF قرار گرفته ایم که هر چه بیشتر در هزارتو وارد بشویم  مسیر برگشتمان سخت تر شده و بیشتر گیر می کنیم.  هر چه زمان سپری می شود در هزارتوی برجام با بن بست های جدیدی برمیخوریم که یافتن مسیر درست پیچیده تر از گذشته میشود. شاید هزارتویی که برجام فقط یک راه برای عبور از آن وجود دارد و آن هم مسیری هست که از آن وارد شدیم که برگشت به خودمان هست.

ALIMOZAFARII 

نویسنده: علی مظفری- دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل

انتهای پیام/

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه