جشنواره ابوذر و نقش آن در ارتقاء کیفیت محصولات رسانه ای

رسانه ها به دلیل اهمیت و جایگاهی که در تنویر افکارعمومی و ارتقاء سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش در قالب های مختلف دارند، ازمهمترین عوامل توسعه فرهنگی و نشانه های پویایی هر جامعه ای به شمار می روند .

به گزارش زرین نامه؛ کیفیت و میزان بهره وری از مطبوعات و رسانه ها را نه درحجم و ابعاد آنها و نه در قالب و شکل آنها بلکه به میزان تاثیر گذاری آنهابرافکار عمومی می سنجند .

در واقع سنجه و معیار کیفیت رسانه ها، میزان اثر گذاری آنها بر روی اَفکار و نظریّات مردم و در نهایت در رفتار آنهاست .

با این تعریف براحتی می توان دریافت که رسانه ها به عنوان یک ابزار قدرتمند عملیّات روانی ، قابلیّت اثرگذاری بی نظیری بر افکار عمومی و در نهایت بهترین معلّم تغییر رفتار مردم اَند. 

برای "کیفیت " تعاریف متعددی وجود دارد، شاید از گروهی از افراد در خصوص تعریف کیفیت سوال کنیم، پاسخ های مختلفی نیز بشنویم. در زیر تعدادی از این تعاریف را با هم می بینیم:

- كیفیت یعنی مطابقت با مشخصات و نیازمندی ها - كیفیت یعنی رضایت مشتری

-كیفیت یعنی به وَجد آوردن مشتری

- كیفیت یعنی مناسب بودن

-كیفیت یعنی مشتری برگردد امّا محصول برنگردد

- كیفیت یعنی قابلیت اعتماد و دوام محصول

-كیفیت یعنی تحویل به موقع

-كیفیت یعنی بی نقص بودن

با این رشته تعریف از کیفیت ، جایگاه "رسانه های با کیفیت " نیز مشخّص می شود. 

در جهان کنونی، که انفجار اطلاعات صورت گرفته و بویژه پس از ظهور نشریات دیجیتال و ظهور آندروید و تحوّل عظیمی که در عرصه اطلاع رسانی بوجود آمده رسانه ها تقریباً بخشی از زندگی مردم شده و منطبق با نیازمندیهای آنان در زمینه های مختلف کار می کنند .

هرچند به دلیل ماهیّت فضای دیجیتال و آندروید (فضای مجازی )اعتماد به محصولات رسانه ای ضعیف شده امّا روح تعهّد و مُشتری مداری ایجاب می کند که صاحبان قلم و اندیشه حتّی در این فضا به آرمان های مورد اشاره خود پایبند باشند.

زمانی که صحبت از رسانه با کیفیت می شود یعنی رسانه ای که می تواند در ارتقاء سطح آگاهی ، اطلاعات و تحلیل مخاطب موثّر واقع شود .

با وجود انبوهی از نشریات مکتوب، مجازی ، دیجیتال  و... رسیدن به این معنی و مفهوم که " در اُستان گُلستان چه رسانه ای مخاطب خود را به وَجد می آورد و برای رَفع نیاز های سیاسی - اجتماعی و حتّی اقتصادی مُخاطب، مناسب است " جشنواره رسانه ای ابوذر "معیار و سنجه بی نظیری است .

البتّه انتظار اینکه رسانه ای " بی نقص " در سپهر سیاسی - اجتماعی اُستان گُلستان بیابیم و در یک بررسی اجمالی ، رسانه ای پیدا شود که "برگشت نخورد " دور از انتظار است. زیرا به دلائل مختلف ( نظیر سطح محدود درآمد حاصل از کار رسانه ای،حرفه ای نشدن فضای رسانه ای استان و... )هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم . 

" جشنواره رسانه ای ابوذر " به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای مطبوعات و رسانه ها می تواند در نوع خود به عنوان یکی از سنجه ها و معیار های کنترل کیفیّت آنها عمل کند .

محور های مختلف این جشنواره ، هریک میزان الحراره ای است که براحتی می تواند درجه حرارت ، میزان شور و شوق مخاطبین به رسانه ها، چگونگی تاثیر گذاری آنها بر اذهان عمومی را نشان دهد .

در روز های انتهایی فراخوان آثار برای جشنواره رسانه ای ابوذر اُستان گُلستان قرا داریم ، روزهای پُر التهابی که جامعه به واسطه وقوع حوادث و رویدادهایی نه چندان خوشایند، و وقوع اغتشاشات خیابانی ناشی از افزایش قیمت بنزین، آبستن حوادثی است .

در همین اثنا، ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده و اخبار ، گزارشات و تحلیل ها پی در پی ارائه می شوند .

بررسی اخبار، گزارشات و تحلیل های نشریات بر اساس نُرم هاوقالب های"جشنواره رسانه ای ابوذر " کیفیت این نشریات را نیز مَحک می زند .

رسانه های اُستان گُلستان با مشارکت خویش در "جشنواره رسانه ای ابوذر اُستان گُلستان " در واقع خود را به "کیفیت سنجی " و معیار سنجی " این جشنواره سپرده و به نوعی خود را آماده " قضاوت  افکار عمومی" می کنند .

کدام صاحب امتیاز و مدیر مسئولی است که نخواهد دریابد " جایگاه رسانه اَش " کجاست ؟

کدام تحلیلگری است که دوست نداشته باشد به این نتیجه برسد " میزان اثر گذاری تحلیل های او " چقدر است ؟

کدام سایت ، پایگاه اطلاع رسانی و خبرگزاری است که از این "دَماسنج اِقبال عمومی "برای بالا بردن سطح و جایگاه خود در بین مردم بهره‌برداری ننماید؟

تنها پس از برگزاری خوب و مناسب و داوری های (انشاءالله ) عادلانه " جشنواره رسانه ای ابوذر " است که رسانه‌های " با کیفیّت " شناخته می‌شوند و بعد از این" مسابقه نامحسوس "است که قلم ها و دوربین ها و ابزار های رسانه ای،قدر و قیمت و منزلت خود را در می یابند.

#محمّد_دیلم_کتولی

فعّال رسانه ای و کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه