مصرف كالاي ايراني پاسخي به تحريم هاي خارجي

زرین نامه: بسياري از كارشناسان اقتصادي كشور، علت توجه نكردن مصرف كنندگان به خريداري كالاهاي ايراني را هجوم گسترده ي انواع كالاهاي مصرفي بادوام و بي دوام خارجي كه به صورت قانوني و غيرقانوني وارد مرزهاي كشور مي شوند، دانسته اند. اما آيا اين تنها دليل خريداري نشدن كالاهاي داخلي توسط مصرف كننده ي ايراني است؟

به گزارش زرین نامه؛ مصرف كالاهاي خارجي و توجه نكردن به توليدات داخلي هم چون ويروسي در كشور در حال گسترش است و عوارض سوءِ آن در تمامي جنبه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور قابل مشاهده است.

اگر به گوشه گوشه ي منزلمان نگاه كنيم متوجه انواع كالاهاي لوكس و ضروري مي شويم كه در خانه هايمان جا خوش كرده اند در حالي كه كالاهاي داخلي در انبار كارخانه ها خاك مي خورند و منتظر نگاه ما هستند تا شايد آن ها نيز در گوشه اي از خانه ي ما جاي خود را پيدا كنند.

بسياري از كارشناسان اقتصادي كشور، علت توجه نكردن مصرف كنندگان به خريداري كالاهاي ايراني را هجوم گسترده ي انواع كالاهاي مصرفي بادوام و بي دوام خارجي كه به صورت قانوني و غيرقانوني وارد مرزهاي كشور مي شوند، دانسته اند.

اما آيا اين تنها دليل خريداري نشدن كالاهاي داخلي توسط مصرف كننده ي ايراني است؟

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، نيز در ديدار هزاران نفر از كارگران سراسر كشور، مصرف كالاهاي ساخت داخل را يكي از مجاهدت هاي ضروري در سال جهاد اقتصادي دانستند و افزودند: «به موازات استقبال مردم از توليدات داخلي، لازم است كيفيت و مرغوبيت اين كالاها، به حد قانع كننده‏اي برسد.»

معظم له ارتقاي كيفيت كالاهاي ايراني را از ديگر مسؤوليت هاي جامعه ي كارگري و كارآفرينان دانستند و خاطر نشان كردند: «بايد كاري كنيم كه كالاي داخلي در نظر مصرف كننده ي ايراني و غيرايراني كالايي مطلوب، بادوام و زيبا باشد كه البته دستگاه هاي دولتي بايد پيش نيازهاي تحقق اين هدف از جمله آموزش مهارت هاي مختلف را تأمين كنند.»

هم‏چنين معظم له در ديدار اخيري كه با نخبگان جوان داشتند نيز فرمودند: «دستگاه‏هاي داخلي بايد جزم و عزم داشته باشند كه جزء توليدات داخلي، در موارد موجود، چيزي مصرف نكنند؛ اين را از دولت بخواهيد و آقاي رييس جمهور دستور بدهند.»


بسياري از مصرف كنندگان، از نبود كيفيت كالاهاي ساخت داخل گله دارند و معتقدند كه تبليغاتي كه در مورد كالاها مي بينند با واقعيت يكي نيست، از همين رو ترجيح مي دهند به سراغ كالاهاي مشابه خارجي رفته و آن ها را خريداري كنند.

مشكل ديگر، جدي گرفته نشدن ضمانت هاي اجرايي توسط توليد كنندگان و كارخانه هاي داخلي در انجام تعهدهايي است كه در قبال مشتريان خود دارند. به عنوان مثال بر روي برچسب بيش تر محصولات و لوازم خانگي با اين تبليغ مواجه مي شويم: «نصب رايگان محصولات در منازل شما» اما واقعيت به شكل ديگري است.

پس از خريد اين محصول و تماس با نمايندگي، متوجه مي شويم كه بايد مبلغي به عنوان هزينه ي اياب و ذهاب براي نصب محصول بپردازيم در صورتي كه وقتي مي گويند نصب رايگان بايد به تمام معنا رايگان باشد.

آيا اين اقدام با شعار «حق با مشتري است» كه امروزه بيش تر مؤسسه هاي توليدي سر مي دهند، هم خواني دارد؟

اين نبود ضمانت اجرايي تعهدهاي برخي توليد كنندگان محصولات داخلي باعث كم رنگ شدن ميل و رغبت مصرف كننده ي داخلي به خريداري كالاي ايراني و در نتيجه داغ شدن بازار كالاهاي مشابه خارجي شده است.

توجه به محصولات داخلي تنها مختص مصرف كنندگان نمي شود، بلكه توليد كنندگان نيز بايد با بالا بردن كيفيت محصولات، اجراي تعهدها و پايين آوردن قيمت محصولات در مقايسه با كالاهاي مشابه خارجي اجازه ندهند مصرف كنندگان به سمت خريداري و مصرف كالاهاي خارجي تمايل پيدا كنند.

رهبر بصير انقلاب اسلامي، تلفيق «هنر و توانايي» ايراني را زمينه ساز تقويت كيفيت توليدهاي داخلي برشمردند و افزودند: «برخي محصولات داخلي داراي قدرت رقابت و برخي ديگر به مراتب بهتر از كالاهاي مشابه خارجي اند كه بايد اين ويژگي را به تمامي كالاها و مواد توليدي خوراكي، پوشاكي و وسايل زندگي تعميم داد.» ايشان در همين زمينه افزودند: «بايد عرصه ي توليد كالاي برتر در داخل كشور را به همت كارگران، مهندسان و سرمايه گذاران، به عرصه اي ديگر براي تجلي شعار «ما مي توانيم» تبديل كنيم.»

از سوي ديگر طبق گزارش سازمان توسعه ي تجارت ايران، طي سال گذشته در مجموع 4 هزار قلم كالا از ايران به 163 كشور جهان صادر شده است كه عمده كالاهاي صادر شده شامل آهن آلات، فولاد، پسته، ميعانات گازي، فرش دستباف، مصنوعات پلاستيكي، آلومينيوم، نفت سبك، مصنوعات مسي، البسه و... بوده است كه به كشورهاي مختلف از جمله امارات متحده ي عربي، عراق، هند، چين، ژاپن، كويت، افغانستان، جمهوري آذربايجان، پاكستان، آمريكا، تايلند، فرانسه، مصر و... صادر شده است.

براساس اين گزارش از مجموع 5/10 ميليارد دلار صادرات سال گذشته ي ايران به كشورهاي جهان، مبلغ 3 ميليارد دلار آن به كشورهاي حوزه ي خليج فارس، 2/1 ميليارد دلار به اتحاديه ي اروپا، 5/1 ميليارد دلار به كشورهاي عضو اكو و بقيه تا سقف 5/10 ميليارد دلار به ساير كشورها از جمله كشورهاي آفريقايي صادر شده است.

اين گزارش نشان دهنده ي آن است كه كالاي داخلي نيز مي تواند نه تنها قابل مصرف در داخل كشور باشد بلكه در خانه هاي مصرف كنندگان خارجي نيز جايگاه خود را پيدا كرده و خودنمايي كند. اما اين مهم نيازمند نهادينه كردن فرهنگ استفاده از كالاي داخلي در بين خانواده هاي ايراني است.

براي رسيدن به اين هدف بايد از تبليغات صحيح و در عين حال واقعي استفاده كرد. در اين خصوص، مقام معظم رهبري با اشاره به عده اي كه مصرف كالاي خارجي را نشانه ي نوعي «تشخص و برتري» مي‏پندارند، مي فرمايند: «دلبستگي به توليدات بيگانه و بي اعتنايي به تلاش كارگر ايراني، بيماري و عادت بدي است كه پول و ثروت كشور را به جيب كارگر خارجي سرازير مي كند.»

آري، يكي ديگر از فوايد مصرف كالاي ايراني، پاسخ به تحريم هايي است كه امروزه توسط آمريكا و ديگر كشورهاي غربي بر كشور ما تحميل شده است. بيگانگان تصور مي كنند در صورتي كه رابطه ي اقتصادي خود را با ايران قطع نمايند ايران با توجه به نيازهاي خود از حق مسلمش يعني انرژي هسته اي دست كشيده و غلام حلقه به گوش آنان مي شود،

در صورتي كه نمي دانند ملت ايران هميشه پشت به پشت هم ايستاده اند و از كشور هميشه جاويد خود ايران حمايت مي كنند و اين بار نيز با مصرف كالاهاي داخلي اعلام مي كنند كه ما هيچ نيازي به واردات كالاهاي بيگانه نداريم و يك ايراني هميشه از كالاي ايراني استفاده مي كند.

رهبر معظم انقلاب، نيز در اين خصوص با يادآوري تلاش مستمر دستگاه هاي ضد بشري استكبار براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران، مي فرمايند: «آن ها مي خواستند با منزوي كردن ايران، نظام اسلامي يعني «نماد عظمت و شرف اسلامي و انساني» الهام بخش ديگر ملت ها نشود اما ملت ايران و «جمهوري اسلامي»، اكنون در سلسله قيام هاي پر عظمت مردم منطقه، بيش از هميشه مورد توجه و احترام ملت ها قرار گرفته اند و دولت آمريكا، منفورترين دولت ها در اذهان ملت هاي منطقه است.»


واقعيت اين است كه كشور اسلامي ما، از نظر جغرافيايي از موقعيت مطلوبي برخوردار است و بايد از تمامي مزيت هاي نسبي خود به صورت عالمانه استفاده نمايد و در بخش صادرات مجدد ارزش افزوده ايجاد كند.

مصرف كالاهاي داخلي زمينه ساز افتخار ملي، تشويق اقتصاد، پاسداري از اقتصاد، اشتغال زايي و... و خريداري كالاي خارجي نابودي فرصت هاي شغلي، بيكاري جوانان ايراني، تضعيف روحيه ي توليد كنندگان و وابستگي به بيگانگان را به دنبال دارد.

مصرف كنندگان داخلي بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه مصرف كالاهاي خارجي كه مشابه داخلي آن در كشور با همان كيفيت وجود دارد به معناي تعطيلي صنايع و كارخانه ها و به دنبال آن بيكاري خيل عظيم جوانان ايراني است كه در اين كارخانه ها مشغول فعاليت هستند و اين تداوم مصرف سبب وابستگي به بيگانگان در جهت تأمين نيازهاي كشور است.

بنابراين ملت ايران بايد دست در دست هم دهند و با ياري هم ديگر شعار «ايراني، كالاي ايراني بخر» را محقق سازند و ان شاالله طبق فرمايش مقام معظم رهبري، فرداي منطقه، به بركت همت و حركت ملت ها در راه اسلام، به مراتب از امروز منطقه بهتر خواهد بود. (*)

* فاطمه اسماعيلي

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه