آيا بضاعت اصولگرايان استان گلستان همين است ؟

زرین نامه: تصمیمات سلیقه ای و عملكرد جزيره اي اصولگرايان استان گلستان آسيبي است كه همواره صاحب نظران به آن اذعان مي كنند و نیروهای ارزشی و اصولگرای دلسوز نظام و انقلاب از آن گله مندند ، امري كه در ليست های ارائه شده براي انتخابات شوراي شهر گرگان و سایر شهرهای استان و در تشکیل ستادهای انتخابات رياست جمهوري کاندیداهای اصولگرا ديده مي شود .

به گزارش زرین نامه؛ اصولگرايي و اصلاح طلبي دو گفتمان اصلي و غالب موجود است که شاكله سياسي كشور را تشكيل مي دهند . اين دو گفتمان هر كدام حول محور شاخصه هاي خاصي تمركز يافته اندكه فعلا مجال پرداختن به آنها نداريم .

به اذعان كارشناسان سیاسی ، استان گلستان حامی جریان دوم خرداد و حيات خلوت مدعیان اصلاح طلبی بوده است که این موضوع به سبب حضور و گرایش برخی چهره های شاخص استانی این جریان شکل گرفته است و تاثیر رفتار و گفتار آنان در برخی قشر های خاص و بعضی اقوام در استان خود نمایی می کند .

در حالي كه جنبش مدعی اصلاح طلبي و جریان حاکم دوم خرداد در دولت اصلاحات با آنكه پايگاه مهمي در استان گلستان داشت اما هيچوقت كار مهمي براي اين منطقه نكرد چرا كه حلقه اصلي آنها را يزدي ها و اصفهاني هایی چون محمد رضا خاتمي ، سعيد حجاريان ، محمد رضا عارف ، رجبعلی مزروعي و موسوی لاری ، كرباسچي و . . . بر عهده داشتند و از گلستان در حد وزیر که هیچ بلکه در لایه های دوم و سوم مدیریتی کلان کشور هم کسی بکارگیری نشد.

اما بعد از سوم تير 84 ، دولت احمدي نژاد با انتخاب دو وزير گلستاني نشان داد كه نگاه ويژه اي به مناطق محروم دارد و در گلستان هم نخبگانی وجود دارند اگر چه در مجموعه گفتمان اصولگرایی تعریف شوند .

با احیاء گفتمان انقلاب اسلامي در گلستان ، گروه هاي مختلفي از اصولگرايان استان در قالب هاي مختلفي تشكل يافتند كه مي توان از اين گروه ها به بيت آيت الله طاهري گرگاني ، جامعه اسلامي مهندسين ، طيف فتح الله نوري در علي آباد كتول ، طيف عباس محمدي در بندرگز ، طيف قاسم حاج محمدي و طيف عيسي امامي در گرگان ، تشکلهای فعال دانشجویی ، مجموعه هایی در حوزه های علمیه سراسر استان و . . . اشاره كرد و خیلی ها نیز به صورت انفرادی و مجزا افرادی تاثیر گذار هستند .

اما مهمترين مشكل اين گروه ها و افراد اين بوده كه هيچگاه در مقاطع خاص نتوانستند هماهنگ عمل كنند و دچار اشتباهات استراتژيك شدند . در انتخابات های دوره های قبلی شورای شهر نتوانستد لیستی جامع ارائه کنند ، در دوره های مختلف انتخابات های ریاست جمهوری نتواستند علمی بر پا کنند و مجموعه های اصولگرایی استان را هماهنگ کنند و در انتخابات دوره های مختلف مجلس شوراي اسلامي هم مواردی وجود داشته است .

مثلا سال گذشته در گرگان كه به دور دوم كشيده شد جبهه پايداري گرگان از دكتر ناصري حمايت كرد كه نامزد مورد حمايت يكي از اقوام بود ، در حاليكه مثل روز روشن بود كه مردم گرگان به رقيب وي راي خواهند داد ، حال اين رقيب هر كسي مي خواهد باشد و به اين ترتيب امامي با دلي گلايه مند نسبت به برخي اصولگرايان به مجلس رفت .

اما چهارمين دوره انتخابات شوراها و رياست جمهوري يازدهم از راه رسيده و چشم همگان به اين است كه چه ائتلاف هايي در گلستان ، شهر گرگان و سایر شهرهای استان شكل مي گيرد .

در روزهای اول خردادماه تشکل " خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت گلستان" ليست 16 نفره اي از كانديداهاي شهر گرگان را ارائه كرد كه مورد انتقاد بسياري از اصولگرايان و كارشناسان سیاسی قرار گرفت . در اين ليست اسم افرادي ديده مي شود كه تا بحال از آنها چيزي در گفتمان و عملکرد اصولگرايي دیده نشده است و چند باري هم از اردوگاه مقابل سر در آورده اند . این لیست در شهرهای دیگر هم چنین وضعیتی دارد .

كارشناسان سياسي معتقدند اين ليست ها مي توانست قوي تر از اين بسته شود و اين افرادي كه انتخاب شدند تمام بضاعت اصولگرايي در گرگان و سایر شهرهای استان نيست و كاش تشکل " خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت گلستان" صبر مي كرد تا زمان تبليغات رسمي كانديداها و با ارزیابی دقیق تر و هماهنگی های بیشتر لیست اسامي را اعلام مي كرد .

در عرصه انتخابات رياست جمهوري دوره یازدهم هم وضع به همين منوال است.

با اعلام اعضاي ستاد دکتر جليلي در استان گلستان ، بسياري از اصولگرايان اين انتخاب ها را قوي ندانسته و معتقدند افراد معرفی شده اين ستاد بيشتر حالت رفاقتي دارند و از حلقه بچه هاي علي آباد و اطراف آن تشكيل شده اند که جا داشت با نگاهی جامع تر و دیدی وسیع تر بهتر از این عمل کرد.

ستادهاي ولايتي ، قاليباف و حدادعادل نيز انسجام لازم را ندارند و هنوز بايد صبر كرد و منتظر ماند تا با گرم تر شدن تنور انتخابات صف بندي هاي جديد پديدار شود .

از طرفي خيلي از افرادي كه خود را به اين گفتمان نزديك كرده بودند مگس هاي دور شيريني بودند كه به خاطر منافع خود به اين جريان نزديك شده بودند و الان كه در‌آستانه انتقال قدرت در 24 خرداد ماه هستيم ، به دنبال شخص تازه اي مي گردند تا خودشان را به وي بچسبانند .

به هر حال يكي از آسيب هايي كه همواره گفتمان انقلاب اسلامي و جريان اصولگرايي در استان گلستان با آن رو به رو بوده عملكرد جزيره اي و سليقه اي و برداشت شخصي هر كس از گفتمان انقلاب اسلامي است .

تصمیمات سلیقه ای و عملكرد جزيره اي اصولگرايان استان گلستان آسيبي است كه همواره صاحب نظران به آن اذعان مي كنند و نیروهای ارزشی و اصولگرای دلسوز نظام و انقلاب از آن گله مندند ، امري كه در ليست های ارائه شده براي انتخابات شوراي شهر گرگان و سایر شهرهای استان و در تشکیل ستادهای انتخابات رياست جمهوري کاندیداهای اصولگرا ديده مي شود .

در حالیکه در صورت وجود ستادی قوی و هماهنگ در مجموعه های اصولگرایی استان و ارزیابی درست و صحیح از وضعیت سیاسی موجود در کشور و استان و شرایط و وضعیت کاندیداها و گفتمان اصولگرایی ؛ می شود تصمیمات متمرکز و تاثیر گذاری اتخاذ کرد که ضمن جلوگیری از تفرق و تشتت در زیر مجموعه ها ، نوعی اثر بخشی و انسجام به عملکرد آنان بدهد و نگاه کاندیداها و سیاسیون ارشد کشوری را هم به مجموعه های اصولگرای استان تغییر دهد و آنان نیز جایگاه و پایگاهی قدرتمند و موثر برای آن ملحوظ دارند .

نویسنده : فرامرز گلستانی

osool01

osool01

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه