زرين نامه در يك سالي كه گذشت/ فرصت ها و تهديدات

زرین نامه: در آستانه روز خبرنگار برآن شدم مطالبی از جنس یک خبرنگار و تجربه ی اولین هایش در شهرستانی به وسعت سومین شهرستان استان گلستان باقومیت ها، آداب و رسوم،فرهنگ و حتی ویژگی های تاریخی طبیعی خاص خود بیان کنم.

من نیز همانند شهرستانم بسیاری از اولین ها نظیر خبرنگاری در شهرستانی کوچک با نگاه های تحسین برانگیز و گاهاً نیز متعجب از رسانه ای بومی برای شهرستان، توجه ها و بی توجهی های دستگاه ها به موضوع رسانه های مکتوب و الکترونیک و بسیاری از موارد دیگر رادر عرصه ی حرفه ای خبر طی یک سالی که از عمر اولین رسانه رسمی و بومی شهرستان علی آباد کتول با عنوان زرین نامه گذشت،تجربه کردم.

رخ نمایی های مشکلاتی نظیر عدم توجه مسئولین به رسانه های مکتوب و مجازی از ابتدای فعالیت من آغاز شد.

غافل از اینکه امروزه رسانه ها به عنوان یک قدرت استراتژیک در دنیا شناخته می شوند، یکی از مشکلات رسانه هادر شهرستان های کوچک عدم توجه جدی بسیاری مسئولین به آن است.

اما باید دانست اطلاع رسانی به موقع و شفاف حق همشهریان است و با برخی تکروی های مسئولین نمی توان مانع کسب آگاهی مردم نسبت به عملکرد دستگاه ها شد.

در این بین نقش اصلی رسانه ها درخواست مطالبات و پیگیری مشکلات مردم، آگاه سازی شهروندان از فعالیت دستگاه ها و گاها تیغ تیز انتقادات بر پیکر اشکلات، کوتاهی ها و ضعف های یک سازمان است.

فضای بسته مطبوعات در شهرستان های استان، عدم انتقاد پذیری دستگاه ها و برخی بی توجهی ها به توانایی رسانه ها و در اینجا اختصاصاً رسانه بومی شهرستان ما هیچ گاه نمی تواند زمینه پیشرفت رو به تعالی شهرستان را فراهم کند.

باید بدانیم تخریب فضای سالم و سازنده یک رسانه بومی و همسو با آرمان های نظام زمینه توجه مردم به رسانه های بیگانه و ایجاد آلودگی های فکری از سوی آن رسانه های را فراهم خواهد کرد.

متاسفانه مشکل دیگر این پایگاه خبری تحلیلی منتصب دانستن آن به برخی ارگان ها، نهادها دستگاه ها یا طیف های خاص سیاسی برای فرار از پاسخگویی شفاف به آن در خصوص مسائل شهر است که باید در اینجا خاطر نشان کرد: هدف از تاسیس این پایگاه خبری، ایجاد پتانسیلی بی طرف برای مردم و مسئولین در راستای پیشرفت و تعالی نشریات مکتوب الکترونیک شهرستان است.

همچنین باید بگوییم: دست دوستی همراه با روحیه انتقاد پذیری کلیه دستگاه ها،‌ نهادها، احزاب و گروه ها می تواند با ایجاد روحیه ای قوی در دست اندرکاران این پایگاه خبری تحلیلی، از ایجاد یک صدایی و انتشار اخبار تنها از چند دستگاه یا ارگان در این سایت پیشگیری کند.

در پایان باید تاکید کنیم هدف ما ایجاد فضایی مناسب و بی طرف برای بازگویی تمام نقاط قوت و ضعف شهرستان در ابعاد فرهنگی، ورزشی،اجتماعی، علمی، تاریخی و دیگر زمینه ها با هدف بررسی نقاط کور و دیده نشده از سوی مسئولین و حل آن است.

نویسنده: مهتاب محمدی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه