اقتصاد مقاومتی ، الزامات ، آسیب ها و دستاوردها

زرین نامه: شرایط امروز کشور ایجاب می کند که در برابر تحریم های آمریکا و حامیان غربی آن رویکردی نوین بنام اقتصاد مقاومتی که تدبیر مقام معظم رهبری است ، به اجرا در آید .

با نگاهی گذرا به نامگذاری ۵ سال اخیر براحتی می توان دریافت که مقام معظم رهبری دقیقا به مسائل روز اشراف داشته و متوجه حضور دشمن در عرصه جنگ اقتصادی بوده اند و با توجه به رویدادهای یش رو این نامگذاری ها صورت گرفته است. اقتصاد مقاومتی واژه ایست که از دل تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیرون آمده و می توان آن را رکن اساسی تولید ملی دانست .
مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی فرمودند : اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیت است،یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل وابستگی و کارشکنی دشمن و خباثت آنان ، اقتصاد مقاومتی یعنی هر ایرانی یک نیروی کار و تولید ، اقتصاد مقاومتی یعنی هر خانه یک کارخانه ، اقتصاد مقاومتی یعنی شناسایی ظریف های معطل وتعطیل شده ، اقتصاد مقاومتی یعنی این که چگونه می توان در هر شرایطی،اگر دشمنان با تمام ظرفیتشان خواستند شما را به زمین بزننده شما مقاومت کنید. اقتصاد مقاومتی یعنی اگر جلوی حیاط بنده یک حوض است،۵۰ عدد ماهی قزل آلا پرورش دهم.
با توجه به نکات بالا می توان دریافت که باید با تکیه بر تولید داخلی مایحتاج خود را تهیه نماییم و خود را از وابستگی به دنیای غرب و استکبار رها کنیم .
دستاوردهای اقتصاد مقاومتی:
اگر چه محدودیت های بوجود آمده در اثر تحریم شرایط زندگی را سخت و دشوار می کند اما روی دیگر قضیه خود اتکایی و عدم وابستگی به بیگانه می باشد که بزرگترین دستاورد اقتصاد مقاومتی است . دستاوردهای دیگر اقتصاد مقاومتی عبارتند از : کاهش وابستگی هر یک از صنایع به بیرون از کشور ، حل نیازهای ضروری و فوری غذایی مردم ، کاهش هزینه های تولید(در صورت کاهش هزینه های انرژی،کارگر،نظارت،درمان،جمع آوری وعرصه وحمل ونقل محصول) ، کاهش واسطه گری در فروش محصول ، افزایش راندمان تولید بدون افزایش سطح زیرکشت ویا افزایش واحد دامی با استفاده از روش های علمی در کشاورزی (افزایش تولید در واحد سطح ودوقلوزایی در دام و…..).
استفاده از همه ظرفیتهای طبیعی استان از جمله آب رودخانه ها وچشمه ها- باد- سطح شیب دار و….
استفاده ازتوان خانوار(تشکیل تعاونی خانگی وتوسعه صنایع کوچک خانگی)
راههای مقرون به صرفه کردن فعالیتها با عنایت به این که یکی از راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی ، وابستگی به بیرون وایجاد حلقه های مکمل مردمی وخانگی کردن فعالیتهاست به روشی که کمترین آسیب در قبال نقشه های دشمن به ما تحمیل شود.
الزامات اقتصاد مقاومتی:
مردمی کردن اقتصاد وتقویت بخش خصوص و عدم وابستگی به نفت از الزامات اقتصاد مقاومتی به شمار می روند .
مسئله مدیریت مصرف،یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی است یعنی مصرف متعادل وپرهیز از اسراف وتبذیر ، همچنین استفاده حداکثر از زمان ، منابع ، امکانات و تقویت شرکتهای دانش بنیان نیز از نکاتی است در اقتصاد مقاومتی باید مد نظر قرار گیرد .
در اقتصاد مقاومتی هر خانواده در حکم یک کارخانه است که از تولیدات خود استفاده می کند .
موانع وآسیب های موجود:
قوانین و مقرارت دست و پاگیر برخی از دستگاهها از جمله: بهداشت و محیط زیست ، نبود روحیه تولید در روستا(اکثرمصرف گرا شدند) ، عدم رغبت و انگیزه جوانان روستایی در امر تولید ، نبود خرید تضمینی تولیدات ، عدم حمایت دولت در بخش تولیدات خانگی ، عدم نظارت توسط دستگاههای ذیربط ،تولیدات در روستاها از روی اصول و روش علمی نیست(تجربی)     ، واسطه گری در فروش محصولات و وجود دلالان سودجو ، عدم شناسایی استعدادها و ظرفیت های موجود در استان      ، اسراف در بدنه دولت و خانواده ، تجمل پرستی و گرایش به اشرافیگری ، مدگرایی ، پرخوری ، عدم پایبندی به اعتقادات دینی و مذهبی و فرائض مهمی چون روزه ، تنبلی و سستی و بی اعتقادی به کار و تلاش همگی از موانع و آسیب های موجود در اقتصاد مقاومتی به شمار می روند .

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه