انتظار اعتياد پشت درب خانواده هايي که به فرزندان خودبي توجه اند

زرین نامه: اعتیاد در خانه هایی را می زند که والدین در آنها شناختی از فرزندانشان ندارند. شما چقدر فرزندتان را می شناسید؟ خیلی؟ مطمئنید؟ دوست دارید سطح آگاهی تان را در این زمینه امتحان کنید؟ْ

به گزارش زرین نامه؛ آمار های غیر رسمی نشان می دهد در ایران بیش از 10 میلیون نفر به نوعی با مساله اعتیاد درگیرند که درصد بالایی از این ارقام را خانواده های معتادان تشکیل می دهند.

بیشتر خانواده هایی که امروز فرزندی معتاد دارند، روزگاری در روزنامه ها وقتی اخبار مربوط به اعتیاد را می دیدند می خندیدند، صفحه را ورق می زدند و می گفتند:

شکر خدا اینجور چیزا در خانواده ما پیش نمی آید

اما حقیقت این است که هیچ والدینی نمی توانند از در امان ماندن خانواده خود در برابر اعتیاد مطمئن شوند، مگر آنکه با راه های پیشگیری از اعتیاد آشنا شوند و او را در محیط خانواده به کار ببندند.

سلام، ماهمدیگر را می شناسیم؟

اعتیاد درب خانه هایی را می زند که والدین در آنها شناختی از فرزندانشان ندارند.

شما چقدر فرزندتان را می شناسید؟ خیلی؟ مطمئنید؟ دوست دارید سطح آگاهی تان را در این زمینه امتحان کنید؟ْ

برای آن که تا چه حد با روحیات فرزندتان آشنا هستید تلاش کنید به این پرسش ها پاسخ دهید. پاسخ به این پرسش ها حداقل اطلاعاتی است که شما باید از فرزندتان داشته باشید.


قهرمان زندگی او کیست؟

کدام بازیگر را دوست دارد؟

از چه ورزشی لذت می برد؟

بزرگ ترین آرزویش را می دانید؟

بزرگ تری مشکلش چیست؟

چه رنگ و چه غذایی را دوست دارد؟

از چه جور فیلم هایی خوشش می آید؟

خلوتگاهش کجاست؟

اوقات فراغتش را چه طور پر می کند؟

نظرش درباره شما چیست؟

درباره خودش چه احساسی دارد؟

اگر قرار باشد او و شما یک بعد از ظهر را با هم بگذارید او کجا را برای خلوت کوتاه ترجیح می دهد؟

قانون وضع کنید:

شما قانون گذار امن خانواده هستید، خانواده های بی قانون، خانواده های آسیب پذیری هستند که به آسانی در مواجهه با مشکلات از هم می شوند . پس از همین امروز جلسه ای خانوادگی ترتیب دهید و یا با مشورت همسرتان قوانین رفتاری را در خانواده وضع کنید.

قرار نیست خانه شما شبیه سرباز خانه باشد، اما بازار شام هم نیست، فرزند شما باید بداند تا چه ساعتی مجاز است خارج از منزل باشد. گفتن کدام کلمات در محیط خانواده ممنوع است. تماشای کدام دسته از فیلم ها قدغن است و او حق شرکت در چه جور مهمانی هایی را دارد.

سیگار بی سیگار:

بعضی از خانواده ها سیگار کشیدن فرزندشان را نادیده می گیرند و معتقدند امری شخصی است که نباید در آن دخالت کنند. بعضی نسبت به آن فقط تذکر منفی می دهند. گروهی حتی آن را نشانه بالغ شدن فرزندشان می دانند، اما اگر بدانید نخستین سیگار که فرزندتان روشن می کند، نخستین گام او به سوی اعتیاد است، آیا باز هم نسبت به آن بی تفاوت خواهید بود یا برخوردی جدی، هشدار دهنده و قاطع را ترجیح می دهید؟

etiyad 2.jpg - 6.95 کیلو بایت

نه هرگز، به هیچ عنوان!

مهارت نه گفتن را هم به فرزندتان بیاموزید. برای این کار ابتدا باید به دوستی نزدیک برای او تبدیل شوید و بعد مهارت های مقاومت در برابر فشار های جمعی را برای پاسخ به درخواست های غیر منطقی به او یاد دهید.

مهارت نه گفتن به واسطه اعتماد به نفس بالا به دست می آید، پس تلاش کنید اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید.

قرار نیست شما همیشه منتقد سرسخت فرزندتان باشد پس صفات خوب او را یادآور شوید و کمتر انتقاد کنید.

فرزند شما باید اجتماعی تربیت شود و در عین حال بفهمد که لازمه نگه داشتن یک دوست پاسخ مثبت دادن به تمام خواسته هایش نیست.

کجا به سلامتی؟!

چند پرسش اساسی وجود دارد که وقتی فرزندتان از منزل خارج می شود باید پاسخ شان را بدانید، اول، به کجا می رود؟ دوم، راه تماس فوری با او چیست؟ سوم، با چه کسانی می رود؟ چهارم، تقریبا چه وقت باز می گردد؟ پنجم، او و دوستانش قرار است بیرون منزل چه کاری کنند؟

اگر شما به توصیه های قبلی عمل کرده باشید و دوستی نزدیک برایش محسوب شوید، او در این مرحله آنقدر به شما اعتماد دارد که درباره فعالیت های بیرون منزلش، حتی بی آنکه بپرسید به شما توضیح می دهد.

ذغال خوب و دوست بد:

این روزا ذغال خوب را توی هر بقالی می شود پیدا کرد، اما دوست بد از ذغال خوب هم فراوان تر است. شما وظیفه دارید معیار های یک دوست خوب را برای فرزندتان معرفی کنید. دوستان او را بشناسید. با آنها رابطه ای دوستانه برقرار کنید. با والدینشان آشنا شوید و حتی شماره تماس و نشانی آن ها را داشته باشید.

البته حتما به این اصل توجه کنید که نظارت شما باید آرام و نامحسوس باشد و هیچ یک از این مراحل نباید به بازجویی شبیه شود.


تفریح یعنی ...

فرزند شما باید از کودکی با الگوهای پرکردن اوقات فراغت آشنا شوند و واضح است که با گذشت زمان باید الگوها با ملایمت و با توجه به سن آن ها تغییر کند.

ورزش در هر خانواده ای باید یکی از تفریحات سالم و مرسوم به حساب بیاید. فعالیت های گروهی خانوادگی را هم باید از یاد نبرید. فرزند شما باید به مرحله ای برسد که از حضور در جمع خانواده لذتت ببرد.

دین را جدی بگیرید

شیوع اعتیاد در خانواده هایی که به معنویت اهمیت می دهند، بسیار کمتر از خانواده های بی بندر و بار است. اعتقاد به مسایل دینی راه بسیاری از کج روی هایی را که ممکن است سرآغاز اعتیاد باشند می بندد.

نکته پایانی، چراهای حیات

با فکر کردن درباره چرانی خیلی از رفتارهای مشکوک از سوی فرزندتان قادرید علائم آغاز اعتیاد را در آن ها به سرعت حدس بزنید و قبل از آن که دیر شود، پیشگیری کنید.

چرا او شما را محرم اسرارش نمی داند؟ چرا خسته و کسل و نا امید است؟

چرا گاهی ناگهان پر انرژی می شود؟ چرا ورزش کم شده و خوابی نامنظم و پریشان دارد؟ چرا دوستانش از اون مسن ترند؟ چرا علاقه ای به ورزش ندارد؟ چرا کلافه و بی قرار است؟

چرا پول های خانه ناپدید می شود؟

چرا لباس هایش بوی عجیبی می دهد؟ و ...

شما تا به حال به این چراها فکر کرده اید؟ جواب آن را می دانید؟

همه پرسش ها را از خودتان بپرسید و سعی کنید همین امروز بدون آنکه خودتان را گول بزنید برایشان پاسخی پیدا کنید، فردا شاید خیلی دیر شده باشد

مریم عاشوری شیخی/کارشناس مراقب در برابرآسیب های اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان علی آبادکتول

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه